Het bevestigd tevens mijn stellige overtuiging dat God of Bron ook niet logisch is te verklaren c.q. te bewijzen. Onze realiteit (onze wereld om ons heen) wordt bepaald door de 5 zintuigen die we ter beschikking hebben (voelen, zien, horen, ruiken, proeven). Dat wat we waarnemen buiten onszelf kan alleen door ons worden verwerkt als realiteit, door deze 5 zintuigen. Dat is onze realiteit, maar is dat ook de hele realiteit?. Ik bedoel als we één zintuig meer zouden hebben hoe zou de realiteit er dan uitzien?. Biedt de realiteit meer dan we kunnen waarnemen?.
We hebben meer dan 5 zintuigen (evenwicht, temperatuur, oriëntatie...). Tevens zijn we in staat om door middel van apparatuur meer dingen waar te nemen (radiogolven, atomen).
Natuurlijk is het nooit uit te sluiten dat er iets is wat wij niet kunnen waarnemen, wat we ook doen. Maar ik zie niet in waarom dat belangrijk is.
Maar dat is nog geen bewijs dat God niet zou kunnen bestaan.
Een bewijs dat X niet kan bestaan is onmogelijk.
Behalve als X een contradictie vormt. Een stelling als de bovenstaande neemt immers logica voor waar aan (anders heeft 'onmogelijk' geen betekenis).
Zoals ik al eerder schreef is ons bewustzijn niet fysiek lokaliseerbaar. Sterker nog we kunnen niet eens zeggen dat het in ons lichaam bestaat of buiten ons.
Hoezo? Er zijn nog veel dingen die we niet weten, maar de neurologie is in ieder geval al goed op weg. De aanwijzingen zijn er in ieder geval naar dat alles zich in het brein en eventueel het ruggenmerg afspeelt.
Maar besta ik, of de rest van de forumgebruikers hierdoor niet?. Waar komt een idee, inspiratie, gevoel van geluk of verdriet vandaan?. Allemaal niet fysiek lokaliseerbaar, niet materie en niet logisch verklaarbaar. Toch ervaart een ieder van ons deze gevoelens.
Hier doe je wetenschappers echt wel oneer aan. Het enige waar het fysicalisme nu last mee heeft is de vrije wil. En daar is ook al onderzoek naar gevoerd, met onder andere als conclusie dat een heel groot deel van het denkproces zich onbewust afspeelt in het brein.
Als God zichzelf aan de mens zou willen tonen. En morgen in zijn volle glorie en almachtigheid zich op de Dam zal tonen. Dan zou een ieder van ons zich op zijn knieën laten vallen en hem aanbidden.
Niet per se. Er zijn nog steeds atheïstische verklaringen voor zulke waarnemingen. In deze tijd, met zo'n wetenschappelijke potentie en allerlei SF verhalen, zal weinigen uit deze maatschappij het idee ontsnappen dat dit een hoax of zelfs een wreed experiment kan zijn. Om nog maar te zwijgen van de verder gezochte, maar nog steeds atheïstische verklaringen, o.a. aliens of zelfs een New World Order.
Maar dan is er geen sprake meer van een vrije wil waarmee Hij / Het ons heeft gecreëerd. We zouden slaven zijn en leven naar zo als hij zou willen c.q. opleggen. Als God bestaat dan is dat schijnbaar niet zijn bedoeling. De wereldgeschiedenis bestaat uit zoveel ellende, wat de mensheid elkaar heeft aangedaan dat hij allang had ingegrepen.
Zijn we dan geen slaven? Van onze hormonen, onze reflexen, neuroses en instincten? Lees dit eens:
http://www.ebonmusings.org/atheism/ghost.html
Het is lang, maar ik vond het bijzonder interessant. Ik liet een christen het lezen en hij zei dat in heel zijn leven dit artikel hem het meest heeft doen twijfelen aan zijn geloof.
Ik ga niet ontkennen dat ik vrije wil nog steeds een lastig begrip vind. Maar alles lijkt er voor me op te wijzen dat het ofwel amper een rol speelt, ofwel helemaal niet bestaat. Talloze factoren beïnvloeden onze vrije wil. Hersenletsel, hormonenconcentraties, chemische substanties, pijn, seksuele stimuli, zonlicht, geluid, volgens sommigen elektromagnetische velden... Hij lijkt mij bijzonder weinig vrij te zijn. Stel je immers eens de vraag: waarom doe ik dit? Je zult zien dat het, uiteindelijk, niet te rechtvaardigen is behalve door een onbegrijpelijke impuls of een verlangen naar iets dat plezierig lijkt.
Vanaf onze geboorte is ons lichaam gedoemd te sterven. De periode hiertussen is de factor tijd. Als God bestaat wil Hij, lijkt me dat we iets met deze tijd doen. Wat we doen is onze vrije wil. Ons hele leven bestaat uit kortstondige verlangens. We hebben b.v. het verlangen naar een nieuwe PC. Als we deze daadwerkelijk kopen is het een gelukkig gevoel, wat naar verloop van tijd weer wegebt. Dan zijn er weer ander sterkere verlangens etc. etc. Maar de mens in zijn diepste zoekt niet naar kortstondige verlangens. We zoeken niet tijdelijk geluk of liefde. We zoeken geluk of liefde dat ons hele leven blijft.
Nee. Ik alleszins niet. Je voelt je niet gelukkig of ongelukkig. Je voelt het verschil tussen deze twee (een simplificatie dit model, maar je begrijpt wel wat ik bedoel). Martel iemand een paar uur lang en martel hem dan iets minder - hij zal gelukkig zijn. Geef je zoon altijd alles wat hij wil, en geef hem dan iets minder - hij zal ongelukkig zijn.
Mensen proberen dit wel na te streven. Geluk is immers plezierig. Maar uiteindelijk blijkt het onmogelijk te zijn.
Om die liefde te nemen. Stel een getrouwd koppel. Soms hebben ze ruzie (dit lijkt me onvermijdelijk, er zijn altijd conflicten), maar het huwelijk houdt stand en op hun oude dag zeggen ze dat ze elkaar altijd graag hebben gezien. Wat dus niet waar is! Maar we zien de trouw en we zien dat die heeft stand gehouden, en daarom trekken we deze conclusie.
Tegelijk nemen we een 60-jarige truckchauffeur. Soms heeft hij als een bezetene gevloekt op het Belgische verkeer. Maar er waren ook zomerse dagen, waar hij over een rustige autostrade kon cruisen, het raampje open en meezingend met een klassieke hit van ZZ Top (La Grange - aanrader). Of hemelse momenten in de armen van een Franse prostituee. Gaan we zeggen dat deze man een leven lang geluk gekend heeft? Nee. Maar is dat dan zo verschillend van het getrouwde koppel? Ups & downs bij allebei.
De hele dag worden we gebombardeerd met wat the world throws at us. Files, onrecht en onbeschoft behandeld worden etc. etc.. Op deze zaken reageren we met ons ego en deze bepaald hoe we ons voelen. Ook de reacties in dit forum op elkaar worden bepaald door ons ego in de trant van: ik heb meer gelijk dan jij, je snapt het niet. We leveren elke dag strijd met ons ego. De situaties in de wereld buitenons, bepaald de innerlijke gevoelens die je voelt, de gehele dag. Je kan een fantastisch gevoel hebben als je wakker wordt, tot je de file in rijdt en gefrustreerd raakt. Onze egos beletten het onze diepste verlangens (gemoedsrust, liefde en geluk, vrede etc.) blijvend in ons te ervaren. Alle problemen in de wereld zijn de oorzaak van de ego. De ego wordt in de Kabbalah ook wel satan genoemd. Als we ons ego kunnen temperen of helemaal kunnen uitschakelen. Dan denk ik dat daar God is te vinden, in onszelf. "Heb u naaste lief", en dat is niet moeilijk als de ego geen rol speelt.
Als we onze naaste lief hebben, gaan we dan een leven lang gelukkig zijn? Wat als die naaste door een rotsblok wordt verpletterd of sterft aan AIDS? Wat als die naaste na een agressieve bacteriële infectie zijn gezin uitmoordt en jou invalide maakt?
Eigenlijk ontkom je zo zelfs niet aan je ego, dat wil zeggen je kortstondige verlangens. Je onttrekt immers geluk aan het waarnemen van geluk bij anderen. Dat is dan je verlangen geworden, anderen gelukkig zien. Vergelijk het even met de willige slaaf, die gelukkig is als hij zijn meester gelukkig ziet. Dat is zijn verlangen, en even egoïstisch in die zin van het woord. (Niet als je egoïsme enkel op bezittelijk vlak bekijkt, maar dan gaat je redenering nog niet op - ongeluk kan evenzeer van zulk materieel egoïsme komen als van andere dingen. Ongeluk zal immers altijd voorkomen, we kunnen er niet onderuit.)