Ik zit al een tijdje met een vraag, hebben fotonen nou wel of geen massa?
Ik heb deze vraag eerder gesteld aan o.a docenten en @ladadin maar met tegensdrijdige antwoorden.
Ten eerste snap ik dit niet: Einstein zij dat je nooit de lichtsnelheid kan bereiken omdat je massa dan oneindig wordt, en je dus een oneindige hoeveelheid energie nodig hebt om dit te kunnen bereiken. Hoe kan het dan dat fotonen niet oneindig zwaar zijn?
En in het geval dat ze wel massa hebben, dan zou dat betekenen dat ze ook hun eigen zwaartekrachtsveld hebben, en dat 2 fotonen nooit parralel aan elkaar door de ruimte kunnen 'vliegen' omdat ze elkaar dan aantrekken en dus naar elkaar toe gaan. En daar heb ik nog nooit iets over gehoord/gelezen...
Maar als ze geen massa hebben, hoe kan het dan dat zwaartekracht invloed heeft op licht?
Misschien door krommingen in de ruimtetijd?
En tot slot, ik hoorde dat elke vorm van energie (voornamelijk massa) krommingen veroorzaakt in de ruimtetijd, dus zelfs als fotonen geen massa hebben, maar wel energie, zouden ze dus krommingen moeten veroorzaken en dus (zoals ik eerder zei) elkaar aantrekken als ze dicht en parrallel aan elkaar 'vliegen'..
Iemand een verklaring?
Bedankt.
Puzzels