Ik weet dat sommigen van jullie een vijver hebben.
Bij mij thuis zat ik de afgelopen periode met zorg naar de steeds verder dichtvriezende vijver te kijken. Het gevaar bij een bevoren vijver is nl. dat zich in de vijver schadelijke gassen gaan ontwikkelen die niet wegkunnen en dat er een tekort aan zuurstof ontstaat. Laat dat te lang doorgaan en je vijverbevolking (goudvissen, kikkers etc) legt het loodje.
Had al een klein wak mbv kokend water en een zaag gemaakt dat ik met moeite open kon houden, maar toen ik zag dat de in de vijver overwinterende kikkers probeerden langs de kant naar buiten te kruipen (wat natuurlijk niet ging), begon ik me echt zorgen te maken. Als die beestjes wakker worden, zo in de kou, dan is er iets niet goed.
Na veel heen en weer gevraag kwam ik tot de conclusie dat een luchtpomp met een zuurstofsteen de beste oplossing zou zijn.
Heb een Velda Silenta Pro 1200 luchtpomp gekocht. Die is geschikt om buiten naast de vijver te plaatsen (regenwaterdicht), met 5 m snoer (je kunt, als je geen buitenaansluiting hebt, altijd een verlengsnoer gebruiken), 5 m versterkte luchtslang en een grote luchtsteen. Kost ongeveer 68 Euro (afhankelijk van waar je hem koopt). Heb de steen zo'n 50 cm onder het wateroppervlak gehangen. De opborrelende zuurstof zorgt ervoor dat het water in het kleine wak in beweging blijft, waardoor het niet meer dichtvriest en het wak zelfs een stuk groter werd.
Afgelopen dag en nacht laten draaien (plaatselijk -14 graden hier) en werkt perfect.
Geen bedoelde reclame voor de pomp, maar een ervaringstip , want het ding is stil, degelijk (zware behuizing), relatief goedkoop en doet wat 'ie moet doen, namelijk een wak openhouden en de vijver van de broodnodige zuurstof voorzien.
Enige nadeel is dat de bijgeleverde "versterkte" luchtslang opgerold wordt bijgeleverd, waardoor hij moeilijk uit de "krul" te krijgen is en de beloofde vijf meter niet echt haalt.
Zie bijv. http://www.budgetvijver.nl/catalog/product...mp;osCsid=69cc2 .
Er zijn vast nog wel andere oplossingen, maar ik heb me wel laten vertellen dat verwarmingselementen eerder de kou niet meer aankunnen, dan zo'n zuurstofpomp. En een luchtpomp heeft uiteraard het bijkomende voordeel dat die direct zuurstof in de vijver pompt, terwijl een verwarmingselement alleen maar een wak openhoudt en gasuitwisseling dan via het relatief kleine oppervlak moet plaatsvinden.
Puzzels