Puzzel Puzzels
sanagu
Artikelen: 0

[TI-84 Plus] X aflezen uit grafieken

Als voorwoord, ik ben echt totaal nieuw in de wiskunde met de GR. Ik ken er eigenlijk nog niets over behalve wat ik met dit voorbeeld heb uitgevonden. Houd daar a.u.b. rekening mee in de replies.

Okay, dus ik heb een PDFje van Getal & Ruimte VWO B Deel 1 waarin in hoofdstuk 1.5 uitleg word gegeven over de GR. Ik heb een probleem met het nadoen van wat het voorbeeld zegt op mijn GR. Ik zal (b) er nu even uit weglaten omdat ik al vastloop bij het deel dat alleen over (a) gaat.
Ik weet overigens niet hoe ik zon is ong (Golvende =) moet maken dus ik gebruik wel gewoon 'is ong'.
Er staat:
Los op. Geef de oplossingen zo nodig in twee decimalen nauwkeurig.
a x³ - 3x² + 2 = 0

Uitwerking
a Voer in y1 = x³ - 3x² + 2.
De optie zero (TI) of ROOT (Casio) geeft
x is ong -0.73 of x = 1 of x is ong 2.73
Nu, de stappen die ik genomen heb zijn eerst op de knop 'y=' gedrukt. Daar 'X³-3X²+2' ingevoerd.
Toen drukte ik op 'GRAPH'. Hij ging toen de grafiek tekenen. Toen drukte ik op 'CALC' ('2nd'+'TRACE'), en toen koos ik 2:zero.
Volgens het boek moet ik nu dus al de antwoorden hebben, maar ik krijg de vraag 'LeftBound?' als ik op enter druk krijg ik 'RightBound?', als ik nogmaals op enter druk krijg ik 'Guess?' en als ik dan nogmaals op enter druk krijg ik 'ERR:BOUND' met als enige optie 1:Quit.

Ik vroeg mij dus af of iemand mij de richting op kan helpen om de verschillende x af te kunnen lezen.
Het zal allemaal wel simpel zijn maar ik zie het helaas niet.

Bij voorbaat dank,
Steven.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

meneer van Hoesel

Re: [TI-84 Plus] X aflezen uit grafieken

Met "CALC" : zero krijg je de mogelijkheid om met je GR een nulpunt te benaderen in de grafiek; Wat je moet doen met LeftBound en RightBound is de linker en rechter grenzen aangeven waartussen de GR het antwoord moet vinden. Voorwaarde daarvoor is wel dat de grafiek in het scherm daadwerkelijk een nulpunt heeft, zoniet, dan moet je met "WINDOW" de grenswaarden van het venster instellen:

WINDOW
Xmin=-1
Xmax=3
Xscl=1
Ymin=-5
Ymax=5
Yscl=1
Xres=1

met TRACE komt er een knipperende cursor in het midden, en kun je een aantal X-waarden en Y-waarden uitlezen als je met je pijltjestoetsen naar links en rechts gaat.
  • met CALC:zero krijg je een soortgelijk scherm en een vraag naar LeftBound? Ga dan met je pijltjes toetsen ver naar links, voorbij het linker nulpunt (bijvoorbeeld X=-1.042553 Y=-2.39392) en klik ENTER.
  • Boven in beeld verschijnt nu een driehoekje dat de linker kant weergeeft en de vraag naar RightBound onderin.
  • Verplaats met de pijltjestoetsen de cursor een beetje naar rechts tot daar waar de grafiek van negatief naar positief vernaderd (bijv. X=-.3617021 Y=1.5601938) en klik opnieuw op ENTER. Deze 'teken wisseling' is niet alleen vanzelfsprekend (omdat we het snijpunt met de X-as willen weten) het is zelfs noodzakelijk, anders kan de rekenmachine géén resultaat vinden.
  • Guess? die mag je wel overslaan nu, druk op ENTER
  • Even later komt de machine met Zero X=-.7320508 Y=0
Herhaal die stappen voor de andere twee punten

Succes

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

sanagu

Re: [TI-84 Plus] X aflezen uit grafieken

Bedankt voor de snelle reactie, het werkt perfect!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!