Puzzel Puzzels
Ton_sciencetalk
Artikelen: 0

inhoud van een regenton berekenen

Stel, ik heb een regenton van 98 cm hoog en 50 cm. Hoe kan ik hier de inhoud in liters van berekenen? Mss gemakkelijk, maar ik ben de draad helemaal kwijt. Iets met Pi....?

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Je kan het beste met decimeter werken want 1 dm³=1 liter.
Inhoud=opp*hoogte
De opp wordt bepaald door een cirkel (maar dit is niet helemaal duidelijk).
Opp cirkel=pi*r²=1/4*pi*d², waarin r de straal en d de doorsnede van de cirkel is.
Dus wat is de hoogte h=...dm? en wat is de straal of de doorsnede r=...dm? of d=...dm?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ton_sciencetalk

Vind je het erg dat ik het nu nog niet uit kan rekenen. Mijn vraag blijft dus: hoeveel liter water zit er in een regenton van 98 cm hoog met een diameter van 50 cm? Die diameter was ik vergeten te vermelden in de start van dit vraagstuk. Zelf heb ik echt geen enkel idee hoe dit te berekenen.
Safe
Pluimdrager

De al eerder genoemde formule voor de inhoud: inhoud=opp.grondvlak*hoogte, zegt je dat iets?
De opp is hier de opp van een cirkel met diameter 50 cm= 5 dm
dus de opp is (zie vorige post): opp=1/4*π*5²
Inhoud=1/4*π*5²*9.8 want de hoogte is 98 cm= 9.8 dm

Opm: zie ook de vorige post!!!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Tim RP

Eej, misschien is deze post een beetje laat. De formule voor de inhoud van een regenton (cilinder) is volgens BINAS (zo'n opzoekboek)

H * Pi * R²

Hierin is H de hoogte (98 cm), Pi dat rare tekentje (waar zittie op de PC?) en R2 (R kwadraat) is de straal (halve diameter) in het kwadraat. De straal is de halve diameter. De inhoud van de ton is dus: 98 * Pi * 25² = 192422,55 cm³ dus dat is 192,42255 dm³, afgerond 192,4 liter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”