Puzzel Puzzels
tombot
Artikelen: 0

Basis(sen) van isomorfe vectorruimten

Ik was net een bewijs aan het bekijken van een stelling die zegt dat de dimensie van twee isomorfe, eindig voortgebrachte vectorruimten gelijk is. In het bewijs probeert men aan te tonen dat de verzameling van het beeld van de basisvectoren van de ene vectorruimte, de basis vormt van de andere vectorruimte. Of, om het in symbolen voor te stellen:

STELLING:

\mathbb{R}, V, + \mbox{ is isomorf met } \mathbb{R},W,+ \Leftrightarrow dim_{\mathbb{R}}V=dim_{\mathbb{R}}W

BEWIJS:
\mbox{onderstel dat }f:V\rightarrow W \mbox{ een isomorfisme is. Neem een basis } \left \{ \vec{v_{1}},\vec{v_{2}},...,\vec{v_{n}} \right \} \mbox{ van V.}
\mbox{We beweren dat } \left \{ f(\vec{v_{1}}),f(\vec{v_{2}}),...,f(\vec{v_{n}}) \right \} \mbox{ een basis van W.}

Mijn vraag hierover is als volgt:
Omdat V isomorf is met W, en de afbeelding dus ook een bijectie is, dacht ik dat de basis van V automatisch ook een basis is van W. Want beide basissen (van V en W) bevatten evenveel basisvectoren én omdat de afbeelding V -> W een bijectie is, zijn deze vectoren ook voortbrengend (én vrij) voor de vectorruimte W. Er moet met andere woorden niet noodzakelijk een basis van W gevormd worden door bijvoorbeeld het beeld van de basisvectoren van V te nemen.

Klopt deze redenering, want ik vind niet direct een antwoord in mijn nota's/handboek... :|

Misschien nog wel even opmerken dat dit niet direct verband houdt met het bewijs zelf, want in dat geval is het wél nodig om het beeld van de basisvectoren te nemen. Mijn vraag is gewoon een opmerking die ik bij mezelf maakte. :)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

op=op

Re: Basis(sen) van isomorfe vectorruimten

Ik kan me voorstellen dat een basis van de ene ruimte wordt afgebeeld in een afhankelijk stelsel en net zo de andere kant op.
Dat bases op bases worden afgebeeld volgt niet uit de bijectiviteit van de afbeelding.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tombot

Ik zie net in dat mijn vraag in feite geen steek houd. Ik vroeg mij af of je de basis gekozen voor V ook kon gebruiken als basis voor W. Wat ik net inzag (klopt dit?) is dat die bepaalde basis van V wél een basis kan zijn van een willekeurige vectorruimte W, zonder rekening te houden met de afbeelding, maar niet identiek gebruikt kan worden als basis van W onder de afbeelding V -> W.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

wnvl

Er geldt dus niet dat

\left \{ \vec{v_{1}},\vec{v_{2}},...,\vec{v_{n}} \right \} \mbox{ een basis is van W.}

maar wel dat

\left \{ f(\vec{v_{1}}),f(\vec{v_{2}}),...,f(\vec{v_{n}}) \right \} \mbox{ een basis is van W.}

Stel \vec{w} \in W, dan bestaat er een \vec{v} \in V zodat

f(\vec{v})=\vec{w}

Er geldt dat

\vec{v}=c_1\vec{v_{1}}+...+c_n\vec{v_{n}}
\vec{w}=f(\vec{v})=f(c_1\vec{v_{1}}+...+c_n\vec{v_{n}})=...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “(Lineaire) Algebra en Meetkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!