Mogelijk kunnen we dit in de toekomst wel verder ophelderen, afhankelijk van vrijwilligers die bereid zijn te sterven in en onaangename omgeving van een ratelende fmri scanner. Wat er precies in de hersenen gebeurd rond het moment van overlijden is waarschijnlijk alleen op die manier te achterhalen, maar ik kan me voorstellen dat vrijwel niemand ervoor kiest om te sterven in zo'n omgeving.anusthesist schreef: ↑do 12 dec 2013, 07:24
Ik vermoed dat we nu in een fase zitten waarin geen volledig dekkende verklaring gevonden kan worden, maar er wel plausibele verklaringen op tafel liggen met in de toekomst zelfs de mogelijkheid dit op een goede manier te toetsen.
Nu blijft het mijns inziens een argumentum ad ignorantiam. We kunnen het niet somatisch verklaren DUS is het níet somatisch. Een drogreden.
Uiteraard valt dat middels dierproeven wel te onderzoeken, maar dan krijg je al snel filosofische vraagstukken rond het verschil tussen mensen en dieren, en mogelijk als tegenargument dat dieren 'geen ziel hebben' of iets dergelijks waarmee het hele onderzoek teniet wordt gedaan ongeacht de uitkomsten.
Het probleem met overlevers van een dergelijke 'bijna dood' ervaring is dat ze allereerst nooit gestorven zijn, en daarnaast hun waarnemingen niet al te betrouwbaar zullen zijn. De gemiddelde patient die op het randje van de dood terecht komt zal op dat moment in een behoorlijk traumatische stiatuie zijn waarin het bewustzijn mogelijk even verloren gaat. Dat maakt het lastig hun gerapporteerde ervaringen op waarde te schatten: Is het 'echt', een droom, of een hallucinatie? De patient in kwestie kan daar echt geen onderscheid tussen maken, zeker niet in een dusdanig kritische toestand.
Overigens vind ik het concept 'bijna-dood' ook nogal dubieus. De enige die kunnen vertellen over de ervaring zijn mensen die niet daadwerkelijk sterven. Dood is per definitie een irreversibele toestand, en ik vraag me af wat het criterium is waarbij een persoon "bijna dood" is. Voor mijn gevoel valt het onder de categorie "een beetje zwanger" - je komt er vanzelf wel achter of het wel of niet zo is, maar de tussenvorm is zeldzaam.
Puzzels