Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Ik heb zojuist iets grappigs zelf uitgevonden, maar het bestond vast allang ;)

Ik ben tot vervelens toe aangesproken met dat a²+bx+c (2egraads vergelijking) altijd een parabool is. Waar ik vandaag achter kwam:

Als 'a' '1/X' is, is het lineair :shock:

Typ maar in op je Grafische Rekenmachine

Bestaat deze al? Zo niet:

COPYRIIIGHT

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Favoriete wiskundige stelling?

In die vergelijking horen a, b en c constanten te zijn :wink:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Dat staat nergens geschreven :shock:
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Bij jou niet, maar als je volledig wilt zijn hoort het er wel bij. Er hoort dan óók nog bij dat a verschillend moet zijn van 0, anders is het geen kwadratische functie meer, en daar is het net de standaardvergelijking van :shock:
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

kombelpeter schreef:Niet dat ik in herhaling val ofzo :shock: maar mijn favoriete stelling is ook AB-BA  dat dat altijd deelbaar door 9 is ;)
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar je brengt het verkeerd.

Bedoel je niet: stel je hebt een getal (AB) en daar haal je het cijfer A vanaf en het cijfer B. Dan is het resultaat idd altijd deelbaar door 9.

Maar dat is toch ook niet echt een stelling, of wel soms?
dat is niet waar als van AB ( dus 10 A+B) A en B aftrekt is het niet deelbaar door 9, kompelpeter heeft gelijk 10 A+ B - 10 B-A is deelbaar door 9
Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: Favoriete wiskundige stelling?

01mercy schreef:natuurlijk de stelling van fourier:

Afbeelding
ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar :shock: ;) );

je hebt namelijk de (normale) fourierreeks, de discrete fourierreeks, de discrete tijd fourier transformatie en de fouriertransformatie. Én de inversen, én onderlinge verbanden enzo
???
Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: Favoriete wiskundige stelling?

niets is leuker dan de definitie van de lege verzameling! :shock:
(verre quote, maar soit)

tot je dan (op het examen) de volgende vraag krijgt:

wat is de .... van de verzameling {{},{{},0}} ;)
???
Ernie
Artikelen: 0
Berichten: 179
Lid geworden op: za 29 nov 2003, 10:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Stelling van Miguel
Bedoel je de stelling van Miquel?
En er is ook een zogenaamde stelling van Napoleon, al weet men niet zeker of dit ook daadwerkelijk een stelling van Napoleon is. (Hij was wel geinteresseerd in wiskunde, dus wie weet.)
Ja, dat is toch die stelling in verband met gelijkzijdige driehoeken he?

Die stelling is inderdaad van dé grote Napoleon Bonaparte.

Ik heb zelf een boontje voor de ongelijkheid van Cauchy-Schwarz:

Als x en y n-dimensionale vectoren zijn dan is

<x, y> kleiner dan of gelijk aan |x| |y|.
Gebruikersavatar
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 1.433
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 11:47

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Ernie schreef:Als x en y n-dimensionale vectoren zijn dan is

<x, y> kleiner dan of gelijk aan |x| |y|.
Is dat de driehoeksongelijkheid?

Een favoriet van mij is niet echt een stelling, maar wel heel mooi!

e^(i*pi) + 1 = 0

Alle belangrijkste getallen uit de wiskunde bij elkaar. :shock:
01mercy
Artikelen: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: za 25 jun 2005, 14:48

Re: Favoriete wiskundige stelling?

rodeo.be schreef:ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar :shock:   :?: );

je hebt namelijk de (normale) fourierreeks, de discrete fourierreeks, de discrete tijd fourier transformatie en de fouriertransformatie. Én de inversen, én onderlinge verbanden enzo
Ik bedoelde het niet zo zeer vanuit wiskundig oogpunt, maar praktisch. Als je in de chemie ziet wat er mogelijk is door deze stelling(en), vind ik het de moeite waard om ze even te belichten.

Groet
DaVinci
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 17:22

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Ik hou van eenvoud,

pythagoras!

a² + b² = c²
Gebruikersavatar
Math
Artikelen: 0
Berichten: 1.459
Lid geworden op: zo 06 feb 2005, 13:16

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Math schreef:
kombelpeter schreef:Niet dat ik in herhaling val ofzo :shock: maar mijn favoriete stelling is ook AB-BA  dat dat altijd deelbaar door 9 is :?:
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar je brengt het verkeerd.

Bedoel je niet: stel je hebt een getal (AB) en daar haal je het cijfer A vanaf en het cijfer B. Dan is het resultaat idd altijd deelbaar door 9.

Maar dat is toch ook niet echt een stelling, of wel soms?
dat is niet waar als van AB ( dus 10 A+B) A en B aftrekt is het niet deelbaar door 9, kompelpeter heeft gelijk 10 A+ B - 10 B-A is deelbaar door 9
Jawel hoor!

Welk gedeelte begrijp je niet?

AB = 10A + 1B

AB - A - B = 10A + 1B - 1A - 1B = 9A

Waarom zou dit niet deelbaar door 9 zijn?
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
phoenixofflames
Artikelen: 0
Berichten: 503
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 21:00

Re: Favoriete wiskundige stelling?

De grondformule van de goniometrie

cos²x + sin²x = 1
The Black Mathematician
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 19:41

Re: Favoriete wiskundige stelling?

01mercy schreef:
rodeo.be schreef:
ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar :shock:   :?: );

je hebt namelijk de (normale) fourierreeks, de discrete fourierreeks, de discrete tijd fourier transformatie en de fouriertransformatie. Én de inversen, én onderlinge verbanden enzo
Ik bedoelde het niet zo zeer vanuit wiskundig oogpunt, maar praktisch. Als je in de chemie ziet wat er mogelijk is door deze stelling(en), vind ik het de moeite waard om ze even te belichten.

Groet
Toch is het wiskundig wel een erg mooi concept dat je met orthogonale functies als sinus en cosinus (maar bijvoorbeeld ook Hermite-polynomen) je willekeurige functies kan benaderen.

Zowieso is het gebied van Partiële Differentiaalvergelijkingen een erg interessant gebied.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Ernie
Artikelen: 0
Berichten: 179
Lid geworden op: za 29 nov 2003, 10:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Brinx schreef:
Ernie schreef:
Als x en y n-dimensionale vectoren zijn dan is

<x, y> kleiner dan of gelijk aan |x| |y|.
Is dat de driehoeksongelijkheid?
Nee, dat is zeker niet de driehoeksongelijkheid :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!