Ik ben tot vervelens toe aangesproken met dat a²+bx+c (2egraads vergelijking) altijd een parabool is. Waar ik vandaag achter kwam:
Als 'a' '1/X' is, is het lineair
Typ maar in op je Grafische Rekenmachine
Bestaat deze al? Zo niet:
COPYRIIIGHT
dat is niet waar als van AB ( dus 10 A+B) A en B aftrekt is het niet deelbaar door 9, kompelpeter heeft gelijk 10 A+ B - 10 B-A is deelbaar door 9Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar je brengt het verkeerd.kombelpeter schreef:Niet dat ik in herhaling val ofzomaar mijn favoriete stelling is ook AB-BA dat dat altijd deelbaar door 9 is
![]()
Bedoel je niet: stel je hebt een getal (AB) en daar haal je het cijfer A vanaf en het cijfer B. Dan is het resultaat idd altijd deelbaar door 9.
Maar dat is toch ook niet echt een stelling, of wel soms?
ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar01mercy schreef:natuurlijk de stelling van fourier:
(verre quote, maar soit)niets is leuker dan de definitie van de lege verzameling!![]()
Bedoel je de stelling van Miquel?Stelling van Miguel
Ja, dat is toch die stelling in verband met gelijkzijdige driehoeken he?En er is ook een zogenaamde stelling van Napoleon, al weet men niet zeker of dit ook daadwerkelijk een stelling van Napoleon is. (Hij was wel geinteresseerd in wiskunde, dus wie weet.)
Is dat de driehoeksongelijkheid?Ernie schreef:Als x en y n-dimensionale vectoren zijn dan is
<x, y> kleiner dan of gelijk aan |x| |y|.
Ik bedoelde het niet zo zeer vanuit wiskundig oogpunt, maar praktisch. Als je in de chemie ziet wat er mogelijk is door deze stelling(en), vind ik het de moeite waard om ze even te belichten.rodeo.be schreef:ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar![]()
);
je hebt namelijk de (normale) fourierreeks, de discrete fourierreeks, de discrete tijd fourier transformatie en de fouriertransformatie. Én de inversen, én onderlinge verbanden enzo
Jawel hoor!dat is niet waar als van AB ( dus 10 A+B) A en B aftrekt is het niet deelbaar door 9, kompelpeter heeft gelijk 10 A+ B - 10 B-A is deelbaar door 9Math schreef:Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar je brengt het verkeerd.kombelpeter schreef:Niet dat ik in herhaling val ofzomaar mijn favoriete stelling is ook AB-BA dat dat altijd deelbaar door 9 is
![]()
Bedoel je niet: stel je hebt een getal (AB) en daar haal je het cijfer A vanaf en het cijfer B. Dan is het resultaat idd altijd deelbaar door 9.
Maar dat is toch ook niet echt een stelling, of wel soms?
Toch is het wiskundig wel een erg mooi concept dat je met orthogonale functies als sinus en cosinus (maar bijvoorbeeld ook Hermite-polynomen) je willekeurige functies kan benaderen.01mercy schreef:Ik bedoelde het niet zo zeer vanuit wiskundig oogpunt, maar praktisch. Als je in de chemie ziet wat er mogelijk is door deze stelling(en), vind ik het de moeite waard om ze even te belichten.rodeo.be schreef:
ikke alias de haatsmurf zou zeggen: ik haaaat fourier (@TD: wacht maar af volgend jaar![]()
);
je hebt namelijk de (normale) fourierreeks, de discrete fourierreeks, de discrete tijd fourier transformatie en de fouriertransformatie. Én de inversen, én onderlinge verbanden enzo
Groet
Nee, dat is zeker niet de driehoeksongelijkheidBrinx schreef:Is dat de driehoeksongelijkheid?Ernie schreef:
Als x en y n-dimensionale vectoren zijn dan is
<x, y> kleiner dan of gelijk aan |x| |y|.