PeterPan schrijft:
Wie treft schuld:
1. De overheid (met stip).
Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen. Als je dat de verantwoorelijkheid van de overheid wil noemen, is de consequentie dat er achter elk mens een politieagent geplaatst moet worden voor een 24-uurs observatie.
Dus kun je de schuld niet op de overheid schuiven. In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best. De school ziet het kind alleen in uitzonderlijke omstandigheden, en als je als school ouders van een drugsgebruikend kind wil waarschuwen zijn vermoedens niet voldoende, het moet dan hard aantoonbaar zijn. Tenzij de school de taak krijgt maandelijks drugstesten af te gaan nemen, kan de schuyld dus ook niet bij de school worden gelegd.
Overheid, ouders en schoolkunnen niets anders dan kinderen dusdanig informeren en proberen te stimuleren dat een kind tot het inzicht komt dat het niets wint door aan drugs te beginnen. En hopen dat de boodschap doorkomt. Wat bij pubers de vraag is en blijft.
EEN OPVOEDER IS EEN STAKKER DIE IN HET DUISTER TAST (WIM SONNEVELD).