Puzzel Puzzels
ConocimientA
Artikelen: 0

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

Veertje schreef:In Zweden biedt de overheid hulp aan ouders op verschillende fronten en neemt daarmee een deel van de verantwoordelijkheid op zich.

http://opvoedendoejezo.kro.nl/achtergrond/...620_zweden.aspx (ouderschapscursussen, bestaan al zo'n 30 jaar!)

http://www.bredeschool.nl/99_pdf/2004-04-2...is%20Zweden.pdf (brede scholen, persoons gekoppelde toelagen)
Ouderschapscursussen bestaan inderdaad al lange tijd. Ze zijn echter niet verplicht en de meeste ouders zien niet in dat ze iets niet goed zouden kunnen doen. Vaak wordt gezegd: 'Ik heb toch mijn best gedaan? Met mijn andere kinderen gaat het toch ook goed? Mijn opvoedkundige methode werkt dan toch blijkbaar? Dit is gewoon een lastig kind.' Dan kunnen we wel met zijn allen blijven roepen dat de ouders de eerste verantwoordelijkheid hebben en dat is natuurlijk ook wel zo, maar hier hebben die kinderen niets aan. De ouders die het hardst een opvoedcursus nodig hebben, zijn meestal niet de ouders die vooraan in de rij staan om er één te doen. Het zou dan wel heel fijn zijn als andere belangrijke mensen in de omgeving van het kind hier alert op zijn en zich niet door ouders laten afschepen door de hierboven genoemde woorden. Gebrekkige opvoeding komt niet altijd voort uit onwil of desinteresse van de ouders. Het komt veel vaker voort uit een onvermogen van de ouders zich af te stemmen op de persoonlijke behoeften van het kind. Wanneer je ouders hierop aanspreekt, zullen ze zich echter vrij snel aangevallen voelen, omdat ze zelf (terecht) voelen dat ze hun uiterste best hebben gedaan.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

ZVOO

Gebrekkige opvoeding komt niet altijd voort uit onwil of desinteresse van de ouders. Het komt veel vaker voort uit een onvermogen van de ouders zich af te stemmen op de persoonlijke behoeften van het kind. Wanneer je ouders hierop aanspreekt, zullen ze zich echter vrij snel aangevallen voelen, omdat ze zelf (terecht) voelen dat ze hun uiterste best hebben gedaan.

Ik ben het hier helemaal mee eens! :wink:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Veertje

De ouders die het hardst een opvoedcursus nodig hebben, zijn meestal niet de ouders die vooraan in de rij staan om er één te doen. Het zou dan wel heel fijn zijn als andere belangrijke mensen in de omgeving van het kind hier alert op zijn en zich niet door ouders laten afschepen door de hierboven genoemde woorden.
Daarom vind ik die "brede scholen" in Zweden ook zo gek nog niet, warbij jeugdzorg en schoolwezen geintegreerd zijn. Dus onze overheid moet meer verantwoordelijkheid nemen in deze? Helpende hand bieden maar ook controle uitoefenen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Sjorssnors

ConocimientA schreef: De ouders die het hardst een opvoedcursus nodig hebben, zijn meestal niet de ouders die vooraan in de rij staan om er één te doen. Het zou dan wel heel fijn zijn als andere belangrijke mensen in de omgeving van het kind hier alert op zijn en zich niet door ouders laten afschepen door de hierboven genoemde woorden.
Daarom vind ik die "brede scholen" in Zweden ook zo gek nog niet, warbij jeugdzorg en schoolwezen geintegreerd zijn. Dus onze overheid moet meer verantwoordelijkheid nemen in deze? Helpende hand bieden maar ook controle uitoefenen?

Vind ik ook. Onze overheid mag hier inderdaad wel een voorbeed aan nemen. Koppel dan aan die individueel gerichte aanpak (maatschappelijk, sociaal) ook een individueel gericht onderwijs, door de sterkere kanten van iemand méér te benutten, waarop een vervolg (velerlei) ook beter wordt. Dus een basisonderwijs vanaf het begin af aan gericht toespitsen.
peterA

Het is uiteraard een gedeelde verantwoordelijkheid.

De overheid heeft imo de verantwoordelijkheid juiste info te verschaffen dit zou volgens mij via school moeten gebeuren.

De ouders hebben de verantwoordelijkheid "het goede voorbeeld" te geven,klinkt misschien heel oubollig maar ik ben de mening toegedaan dat kinderen niet "doen wat je zegt" maar eerder "doen wat je doet"

De verantwoordelijkheid van de kinderen is klein als de twee andere partijen hun verantwoordelijkheid niet opnemen.

Groepsdruk is niet te onderschatten op jonge leeftijd en de druk op jongeren is al zo groot dat je niet kunt verwachten dat een lezing over de lange termijn efecten van overmatig alcoholgebruik veel invloed op hun gedrag zal hebben.

Op het voeren van reclameboodschappen voor alcoholische dranken die jongeren viseren zouden hele lange gevangenisstraffen mogen staan.

VG Peter
huh?
MrKriekels

ik ben zelf nog maar zeer jong en ik vind dat het allemaal te maken heeft met je wilskracht, je karakter. zoals jullie al weten is "peer presure" zeer gevaarlijk. Ik zie het zoveel in mijn klas. Veel mensen beginnen te roken of drinken omdat ze opkijken naar 1 bepaalde persoon of groep en alles doen om erin te geraken. Maar het grootste probleem is de ontwetendheid. 1/3 van de leerlingen in mijn klas wisten niet dat XTC pillen schadelijk konden zijn, dat bleek uit een klas discussie. De regering zou meer moeten doen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren die dergelijke verslavende producten met zich meebrengt. Ze moeten begrijpen dat veel jongeren zijn schapen ,zeker niet allemaal. Maar gewoon makkelijk beïnvloedbaar. Nou dit was mijn mening en dus ook mijn eerste hopelijke zinning post op dit forum.

Mvg, MrKriekels ( Mijn excuses voor de spelfouten, gelieve mij erop te wijzen)
Veertje

MrKriekels schreef:ik ben zelf nog maar zeer jong en ik vind dat het allemaal te maken heeft met je wilskracht, je karakter. zoals jullie al weten is "peer presure" zeer gevaarlijk. Ik zie het zoveel in mijn klas. Veel mensen beginnen te roken of drinken omdat ze opkijken naar 1 bepaalde persoon of groep en alles doen om erin te geraken. Maar het grootste probleem is de ontwetendheid. 1/3 van de leerlingen in mijn klas wisten niet dat XTC pillen schadelijk konden zijn, dat bleek uit een klas discussie. De regering zou meer moeten doen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren die dergelijke verslavende producten met zich meebrengt. Ze moeten begrijpen dat veel jongeren zijn schapen ,zeker niet allemaal. Maar gewoon makkelijk beïnvloedbaar. Nou dit was mijn mening en dus ook mijn eerste hopelijke zinning post op dit forum.

Mvg, MrKriekels ( Mijn excuses voor de spelfouten, gelieve mij erop te wijzen)
Welkom op dit forum. :shock:

Heb je niet het gevoel, dat als jongeren niet zo onzeker zouden zijn, dat ze dan ook niet zo gevoelig zouden zijn voor peer-pressure? En dat daarin een grote rol voor de ouders weggelegd is? Hun kinderen zeker van zichzelf maken. Karakter en wilskracht zijn niet alleen maar aangeboren eigenschappen.

Wat de voorlichting betreft vraag ik me af of het zoveel uitmaakt als meer kids zouden weten dat XTC echt schadelijk is. Natuurlijk is voorlichting belangrijk, maar zijn jongeren daar gevoelig voor? Van roken weten ze toch ook dat het schadelijk is, en toch doen ze het.
Op het voeren van reclameboodschappen voor alcoholische dranken die jongeren viseren zouden hele lange gevangenisstraffen mogen staan.
Roerend mee eens.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Cassanne

Het hangt heel erg af van je persoonlijkheid of je gevoelig bent voor verslaving (sommige mensen kunnen overal verslaafd aan raken). Maar als ouder zou je dat van je kind moeten weten (zolang het nog minderjarig is in ieder geval) en het in bescherming moeten nemen. Nog belangrijker is om zo'n kind zich daar zelf van bewust te maken. En als het toch mis gaat zo snel mogelijk in te grijpen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Ge_

Ik ben van mening dat het combinatie van alledrie de factoren is.

een persoon (hier jeugd) beslist wat hijzelf op een eigenste moment doet; wat hij op dat eigenste moment kan doen wordt bepaald door de maatschappij; wat hij op da eigenste moment wil doen wordt beinvloedt door zijn opvoeding (ouders); zijn opvoeding wordt beinvloedt door de maatschappij, en de maatschappij wordt beinvloedt door de mensen die daarin leven (ouders en jeugd)

Ik heb het wel over beinvloeden en het wil dus niet zeggen dat we weerloos alles moeten aannemen
Louise

Je kunt iemand pas verantwoording toeschuiven als iemand de gevolgen van een keuze ook geheel kan overzien...

?

Ben proberen na te gaan wanneer iemand verantwoording kan dragen..
pangeaman

de overheid is verantwoordelijk .

ze wil wel graag belastingcentjes innen over de alcohol en ook over de tabak. dit is ook jarenlang gedoogt door misleidende reclames om de jongeren te stimuleren.

als de overheid wat steviger in zijn schoenen zou staan, waren er niet zoveel problemen.

de overheid moet voor zijn '' kinderen'' zorgen en het goede voorbeeld geven, maar de overheid probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven op de gewone burger, maar wel ondertussen belastingcentjes innen over bijvoorbeeld dealcohol.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.
ZonnTroLL

pangeaman schreef:de overheid is verantwoordelijk.

Ze wil wel graag belastingcentjes innen over de alcohol en ook over de tabak. dit is ook jarenlang gedoogt door misleidende reclames om de jongeren te stimuleren.  

als de overheid wat steviger in zijn schoenen zou staan, waren er niet zoveel problemen.

de overheid moet voor zijn '' kinderen'' zorgen en het goede voorbeeld geven, maar de overheid probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven op de gewone burger, maar wel ondertussen belastingcentjes innen over bijvoorbeeld dealcohol.
Ik spreek u niet tegen, maar de de jongeren moeten ook zelf weten wát goed is en moeten zelf weten wat ze willen en sommigen weten dat niet, die volgen gewoon. (ik ben er zelf één, dus dat mag gezegd worden)

Zoals Ge al zei: het zijn alledrie de factoren.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
MetalHeart

Ik denk dat de jongeren er zelf wel achter komen wat wel en niet goed is.

Een keertje iets uitproberen ok.. Ook de ouders moeten hun kinderen een beetje in de gaten houden.. Je ziet en hoort natuurlijk veel over drugs en alcohol. Zelf drink ik ook graag een pilsje maar weet wanneer ik genoeg gehad heb.. Wil ook helemaal niet dronken worden
PeterPan

Een bekende van me (25 jaar oud) zit in een rolstoel veroorzaakt door drankmisbruik.

De alkohol heeft zijn beenspieren zodanig verzwakt dat ie nooit meer kan lopen.

Waarom is hij zo veel gaan drinken? Meerdere redenen.

1. Genetisch bepaald. Al zijn broers en zussen zijn gevoelig voor verslavingen (roken, drinken, compters).

2. Psychisch. Hij verdooft zich om psychische problemen te overwinnen.

Wie treft schuld:

1. De overheid (met stip).

Labiele mensen met psychische problemen moeten daaraan geholpen worden.

Wat zeggen ze tegen hem: Raak eerst van de drank af, pas dan hebben we aandacht voor je psychische problemen.

Dat is oorzaak en gevolg omkeren. Als ie geen alkoholist was geweest, was ie aan iets anders verslaafd geweest. Hij moet aan zijn psychische problemen geholpen, dan is daarna het alkoholisme geen item meer.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden,

maar als je een labiele persoonlijkheid hebt, is het de taak van de overheid die personen te beschermen en te helpen bij hun psychische noden. Daarna (pas daarna!):

Iemand die verslaafd raakt moet verplicht afkikken. Verslaving mag en hoeft niet te bestaan. Schaam je, als je dat toestaat.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Jan van de Velde

PeterPan schrijft:
Wie treft schuld:  

1. De overheid (met stip).
Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen. Als je dat de verantwoorelijkheid van de overheid wil noemen, is de consequentie dat er achter elk mens een politieagent geplaatst moet worden voor een 24-uurs observatie.

Dus kun je de schuld niet op de overheid schuiven. In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best. De school ziet het kind alleen in uitzonderlijke omstandigheden, en als je als school ouders van een drugsgebruikend kind wil waarschuwen zijn vermoedens niet voldoende, het moet dan hard aantoonbaar zijn. Tenzij de school de taak krijgt maandelijks drugstesten af te gaan nemen, kan de schuyld dus ook niet bij de school worden gelegd.

Overheid, ouders en schoolkunnen niets anders dan kinderen dusdanig informeren en proberen te stimuleren dat een kind tot het inzicht komt dat het niets wint door aan drugs te beginnen. En hopen dat de boodschap doorkomt. Wat bij pubers de vraag is en blijft.

EEN OPVOEDER IS EEN STAKKER DIE IN HET DUISTER TAST (WIM SONNEVELD).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!