Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Complexe Fred
Artikelen: 0

Spoeltjes

Beste,

Wanneer je een elektrisch apparaat open schroeft, heb je een grote kans om een spoel tegen te komen. Dit is dan meestal koperdraad gewikkeld omheen een cilinder. Maar wat ik mij nu afvraag: waarom blijft de stroom mooi de draad volgen? De stroom kan toch ook dwars bewegen (ongeveer evenwijdig aan de as van de cilinder)? 

Ik vermoed dat mijn vraag niet zo duidelijk is, dus daarom heb ik snel een tekeningetje gemaakt (sorry voor de slechte teken skills).
De grijze lijn is de geleider dat rond de spoel zit (in het echt veel meer dan op tekening ;) ), en ik vraag me af waarom de stroom niet volgens I'' loopt, want de geleiders zitten gewoon tegen elkaar...
Bijlagen
spoel
spoel 412 keer bekeken
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

romanv

Re: Spoeltjes

Die draden zijn volgens mij altijd geisoleerd
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

klazon
Pluimdrager

Spoelen zijn gewikkeld van koperlakdraad, ook wel emailledraad genoemd. Op de koperdraad zit een flinterdun laklaagje dat voor de isolatie zorgt.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Complexe Fred

Dat verklaart alles! :D Bedankt! 
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!