Benm schreef:
Het is natuurlijk wel een kip-ei situatie. De kans dat je ooit iemand zult treffen die esperanto spreekt is minimaal, dus heeft het ook niet zoveel zin deze taal machtig te zijn.
Voor zover ik uit ervaring kan spreken zijn de meest praktische talen om te spreken: engels (waar dan ook), spaans (als je richting zuid amerika gaat), duits (richting oost europa), en indonesisch/maleis als je maar het verre oosten gaat. Verder is het handig als je cyrillisch kunt lezen (niet zo moeilijk als je grieks hebt gehad op school) als je richting oost europa of centraal azie gaat.
Frans is heel specifiek nuttig: afgezien van frankrijk zelf is het een taal die je veel aantreft in grote delen van afrika. Als je daar wat te zoeken hebt zeker leren, al zijn dat afgezien van marokko weinig populaire bestemmingen
Ik ben me ervan bewust dat de kans om een andere Esperantist per toeval tegen te komen klein is, maar dat zou veranderen als meer mensen het zouden leren. De talen die je hier noemt zijn inderdaad nuttig, maar naast het Esperanto spreek ik ook Duits, Frans, Engels en kan ik Spaans en cyrillische tekens lezen. Dit had ik echter nooit zo makkelijk, snel en goed kunnen leren zonder Esperanto. Ik zie mijn klasgenoten dagelijks ploeteren op de Duitse naamvallen en het Franse vocabulair, maar het idee van naamvallen ben ik al machtig sinds groep zeven door het Esperanto en het Franse vocabulair lijkt erg op het Esperanto. Daardoor heb ik helemaal geen spijt van het leren van het Esperanto