Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Brownie
Artikelen: 0

Re: Wiskunde: je snapt het wel maar toch verpest je je proefwerken

Sommige dingen moet je gewoon van buiten kennen.

Naar mijn ervaring waren dat maar weinig zaken op de middelbare school.

Tegenwoordig nog veel minder met die nieuwe rekenmachines denk ik.

Veel leerlingen slaan ook van alles op in het geheugen daarvan, volgens mij.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Kris Hauchecorne

Dat neemt niet weg dat het belangrijk blijft. Je kan namelijk alleen maar denken met wat er in je hoofd zit, de rest zijn geheugensteuntjes.

Zelf ken ik ook niet veel echt van buiten, maar kan ik wel heel veel heel snel afleiden: dat is wat ik bedoel met dat begrijpen niet genoeg is maar wel helpt (om iets af te leiden). Om iets te kunnen afleiden moet er wel een degelijke basis in je geheugen zitten, een aantal fundamentele dingen.

Dat je zo weinig mogelijk van buiten moet leren, maar alles moet begrijpen is een fabeltje. Je moet de fundamentele dingen gewoon weten en de rest leren afleiden. Begrijpen alleen is bijlange na niet genoeg, dat is een grove misvatting. Je moet ook kunnen reproduceren.

De drie componenten die ik opsomde hangen gewoon alledrie samen, als er één ontbreekt krijg je problemen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

phoenixofflames

Ik kan mij nog altijd herinneren hoe ik de formule voor de vierkantswortel van een complex getal moet opstellen of bewijzen.. en ook sommige eigenschappen..

Hoe? Ik weet nog het 1e lijntje..

Bij oefeningen speelt de vaardigheid wel een grote rol..

Ik bedoel hiermee dat een beetje inzicht toch wel vereist is...

Mijn levensverhaal:

Tot het 4e zat ik in moderne talen

5e: zat ik in 6 uur wiskunde...

In het begin was het wel moeilijk, had nog nooit van mijn leven gehoord van horner of veeltermfties, en dan nog niet gesproken van asymptoten.

De theorie kon ik wel, maar toepassen op de 1e GO was wel een euhm.. Ramp.. (ik had trouwens ook geen vragen)

Maar na een tijdje, komt ge daar wel in. Ge leert als het ware daar inzicht in te krijgen met de tijd. Je leert als het ware creatief te zijn in wiskunde. Het is bijna onmogellijk om dat uit te leggen. Je leert, ja, er is geen ander woord om het te omschrijven, inzicht te krijgen... Het is een kwestie van de theorie te beheersen, maar dan ze zo te beheersen dat ge weet waneer je het moet toepassen.

Als je een maximale hoogte moet zoeken, dat je de 1e afgeleide gebruikt.Dat is wel een dom vb, maar een goede illustratie

Probeer ook bij reeds gemaakte oefeningen, oog te hebben voor welke situatie je zit en welke methode je gebruikt. Meestal worden er gelijkvormige oefeningen gegeven;
DaVinci

wiskunde leer je het beste door veel oefeninge te make, de theorie moet je ook wel kenne, ma daar staan veel minder punte op

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Kris Hauchecorne

Wiskunde moet je niet doen voor de punten. Dat is bijzaak.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!