maar je zegt niet " we zijn vorig jaar in de Amerika op vakantie geweest".Veertje schreef:Kranten gebruiken in het algemeen meervoud. Ook Wikipedia gebruikt meervoud. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Sta...en_van_Amerika:
.De Verenigde Staten van Amerika (afgekort als VS, of op zijn Engels als USA of US) zijn een Noord-Amerikaans land.....
Feitelijk, als je "Verenigde Staten van Amerika" als naam van een land gaat behandelen, zoals Frankrijk, dan zou je ook moeten mogen zeggen:
Ik ben in VS geweest, we gaan naar VS op vakantie. Maar dat doe je niet, je blijft er "de" voorzetten.
het zal allebei wel kunnen en juist zijn maar wat de juiste(re) grammatical vorm is is volgens mij, na hetgeen ik hier lees, vooral een eigen interpretatie.
ik beschouw Verenigde Staten van Amerika als 1 geheel en daarom ontgaat het mij om mv te gebruiken. aan de afkortingen waag ik me niet want dan wordt het nog complexer vb met VS, VSA, US, USA zijn irrelevant ter ondersteuning omdat alles grammaticaal verandert (wat ook logisch is.)
Andere menen dat die samenstelling al een zin is waarbij staten mv is en dus ook de ww vervoegingen.
maar als ik zelf me dan afvraag naar onderwerp krijg ik dit ( zo heb ik het ooit in de lagere school geleerd
1 wie of wat is de verenigde? de Staten van Amerika
2 wie of wat zijn staten? het Verenigde Amerika
3 wie of wat is amerika? de Verenigde Staten
gebaseerd op:
de jongen heeft een fiets.
Wie/wat heeft een fiets? de jongen
wie/wat is de jongen? een fiets.
ciao
Puzzels