Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Benm
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Thanks, dat ziet eruit als het goeie beest :)
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

wout platteau

beste,
Deze eendagsvlieg (haft)(Ephemeroptera)heb ik gevonden.
hij heeft 3 staartdraden!! weet iemand misschien welke soort deze is?
of heeft iemand een goede sleutel die ik kan gebruiken
alvast bedankt !!

Afbeelding
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

arretjenof

Een vriendin plaatste de volgende foto op facebook, met de vraag welk dier dit was. Ze vond het vandaag langs het Ijselmeer.

Ik ben zelf erg gefascineerd, maar heb geen idee wat het is. Ze beschrijft dat het in ieder geval ruikt naar vis.

Is dit misschien een snoek die ernstig mivormd is door bijvoorbeeld aan stukken te zijn gescheurd door een scheepsschroef?

Ik hoop overigens dat dit soort vragen hier gewaardeerd worden. Als dat niet zo is, dan alvast mijn excuses.

Ik zie zelf de foto niet bij mijn post, ik link hieronder het plaatje direct van de facebook pagina.

Afbeelding

vis ijsselmeer
vis ijsselmeer 1125 keer bekeken
Jan van de Velde

Opmerking moderator

dit soort vragen zijn geen probleem hoor.

Ik kan in je bericht geen spoor vinden van het uploaden van een foto, ik denk dat je in dat proces iets vergeten bent

uitleg voor uploaden bijlagen/afbeeldingen

omdat we liefst bijlagen hebben zodat de waarde van een topic niet verloren gaat als een afbeelding elders verdwijnt heb ik hem even gekopieerd en geüpload.

Ik kan niet goed genoeg zien of er schubben op zitten, en een snoek is volgens mij vlekkeriger. Ik vraag me af of het een paling -geweest- zou kunnen zijn (ja, die kunnen zo groot worden) Zomaar eentje van internet geplukt:

http://www.topvisser.nl/verhalen/2012/1/2/jaaroverzicht-fotoverslag-2011/

paling106cm3-1-1_jpg_428x321_q85
paling106cm3-1-1_jpg_428x321_q85 1119 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Davea

Hallo allemaal,

al in de lente zag ik dit beestje vlak onder het plafond zitten in de badkamer. Het bewoog niet.
heeft lange vleugels, een lang achterlijf, lange voorpoten. Vast niets bijzonders, maar wat is het?

vanmorgen liep ik de badkamer in en daar zat hij weer. Het is nu September, en hij lijkt het naar zijn zin te hebben. Ik probeerde een foto te make. Van het beestje maar is erg klein. Hopelijk zien jullie het

Bijlagen
IMG_1737
IMG_1737 1122 keer bekeken
Fuzzwood

Verticaal fotograferen is een misdaad ;). OT: dit lijkt verdacht veel op een libelle, die wel van nattigheid houden.
Davea

Maar zouden die niet onder water leven en in een half jaar moeten uitgroeien tot
groter formaat? Hij is niet gegroeid en heeft geen haast te vertrekken. Ook als ik m aanraak, dan zit er weinig beweging in. Hij leeft wel, want verplaatst zich wel binnen die ene vierkante meter.

lijkt op een grote mug, maar dat kromme lijf. Dat van een libelle is recht, toch?
Benm

Hoe weet je zo zeker dat het hetzelfde beestje is?

Misschien is het een ander exemplaar van dezelfde soort dat jouw badkamer gekozen heeft om de winter door te komen, net als zn voorganger?
Davea

Hij mist het onderste gedeelte van een poot aan de linkerkant van zijn lijf. ( aan de muurzijde). Het beest dat er maanden geleden al zat, was ook een deel van zijn onderspoot kwijt. Of zou dit een specifiek soort zijn? Hij zat er al in de lente. Zal daar niet zijn gaan zitten met de winter in het vizier.

Maar niemand een stellig antwoord met de soort? Ben wel nieuwsgierig. Ik zet niet zo snel ergens m'n schoen op.
Benm

Een schoen zou ik er ook niet direct opzetten, maar misschien wel een fototoestel met een redelijke macrofuntie ;)
Denkertje70

Een betere foto met meer details zou wonderen kunnen doen, maar op het eerste zicht weet ik het niet.

Een libbel voud zijn vleugels niet samen, waterjuffers doen dit maar heb mijn twijfel of dit wel een waterjuffer is.

Denk eerder een gaas/hang/schorpioen-vlieg.

Een gedetaillieerdere foto zal uitsluitsel geven.

HV
Davea

Ik ga even kijken of ik een goede camera kan verkrijgen.
hij zit nu nog steeds op dezelfde plaats. Wat gaat er in iets of iemand om, om zolang op een plek te blijven zitten. Vervelen insecten zich nou niet?
Benm

Verveling is een menselijke eigenschap - het is ook niet bepaald het geval dat beren sudoku's meenemen op hun winterslaap :D

Overigens komt het wel degelijk voor dat dieren door mensen gebouwde en bewoonde gebouwen uitkiezen als plaats om langdurig te rusten. Vleermuizen willen dat wel eens doen in portieken, maar insecten kunnen heel veel langer zonder voedsel en water, en kunnen zich gerust maandenlang parkeren in je huis om te wachten op aankomende zomers.
Blikkie

Hallo,

De laatste tijd vind ik zo nu en dan kleine insecten in mijn kamer. Ik ben er tot nu toe niet in geslaagd om er achter te komen welk insect dit precies is. Misschien dat iemand me kan helpen.

Ik zal proberen het insect zo goed mogelijk te beschrijven:

- Ongeveer 5mm lang
- Bruin gekleurd en van onder wit.
- Lichaam bedekt met kleine haartjes
- Aan de achterkant van het lijf langere haren
- Loopt langzaam en niet schokkerig
- Als hij op de kop ligt krult het zijn lichaam om zich om te draaien

- Ik vind ze op donkere plaatsten bijvoorbeeld achter de bank, onder de kast en langs de plinten
- Ik heb het idee dat ze licht schuw zijn (ze houden niet van het licht van de flitser van mijn mobiel)

Foto van het insect:

Afbeelding

Groeten,

Blikkie

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Yoeri

Een foto van de onderkant zou ook helpen. Misschien kun je als je er een bij de hand hebt eens proberen deze determinatietabel door te lopen.

Het doet me in eerste instantie aan een larve ergens van denken, maar ik weet helaas niet waarvan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!