Jari 1995
Artikelen: 0

Dilemma handelsingenieur/wiskunde

heey,

Ik zit met een groot dilemma in verband met mijn studiekeuze.

Ik heb momenteel mijn eerste jaar handelsingenieur afgewerkt en zou kunnen starten aan het tweede. Nu is mijn probleem een beetje dat ik later niet echt zakenman of handelsingenieur wil worden. Ik weet wel dat je ook nog andere dingen kan doen met dit diploma, maar het probleem is dat economie me niet echt interesseert. 

Nu zou ik graag later statisticus worden en daarna ooit leerkracht wiskunde (en eventueel Duits) en ben ik wel echt te vinden voor pure wiskunde te gaan studeren in de unief, maar dan zou ik opnieuw moeten beginnen.

Aangezien ik graag de master statistiek zou doen, had ik eraan gedacht misschien eerst mijn bachelor handelsingenieur af te werken en daarna die master statistiek te doen zonder de master handelsingenieur. Ik weet jammer genoeg niet of dat wel zo'n goed idee is. Een alternatief zou zijn om 5 jaar wiskunde te studeren en dan de ManaMa statistiek te doen. Zo kan ik in die 5 jaar ook meteen al mijn lerarenopleiding wiskunde voltooien. 

Graag had ik hierop zo snel mogelijk enige feedback gehad aangezien de unief momenteel al 2 weken bezig is. (door omstandigheden heb ik me nog niet kunnen inschrijven)

Met vriendelijke groeten,

Stuer Jari

Drieske

Re: Dilemma handelsingenieur/wiskunde

Jari 1995 schreef:  
Aangezien ik graag de master statistiek zou doen, had ik eraan gedacht misschien eerst mijn bachelor handelsingenieur af te werken en daarna die master statistiek te doen zonder de master handelsingenieur. Ik weet jammer genoeg niet of dat wel zo'n goed idee is. 

Waarom zou dat een slecht idee zijn in jouw ogen? Je mag (althans aan KU Leuven) met een bachelor HIR gewoon rechtstreeks doorstromen naar de master Statistiek: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/2014/opleidingen/n/SC_51016773.htm#activetab=voorwaarden 

Een alternatief zou zijn om 5 jaar wiskunde te studeren en dan de ManaMa statistiek te doen. Zo kan ik in die 5 jaar ook meteen al mijn lerarenopleiding wiskunde voltooien. 

Ook hier weer praat ik met ervaringen vanuit KU Leuven, maar ik veronderstel dat het elders vergelijkbaar is. Met je eerste jaar HIR (succesvol?) achter de rug zijn er wel wat opties om je traject in te korten. Zo heb je aan KU Leuven binnen de bachelor Wiskunde zogenaamde minoren. Deze minoren bestaan uit 40 ECTS-punten (studiepunten) en dienen om je te introduceren in wat verschillende richtingen. Een van die opties is Economie en ongetwijfeld haal je daar dus wat vrijstellingen ;). Ook heb je misschien wat wiskundige/statistische vakken gehad waar je misschien een vrijstelling mee kunt halen. Een andere optie (als je leerkracht wilt worden) is om te kiezen voor de minor onderwijs: daar zitten al wat vakken in die deel uitmaken van de lerarenopleiding en je dus later zullen helpen met vrijstellingen (maar niet nu). Ook in je master Statistiek kan je al vakken uit de lerarenopleiding opnemen (keuze-optie Statistiek en Onderwijs). Neem nu ook nog in rekening dat je niet per se eerst master Wiskunde en dan een Manama Statistiek moet doen, maar meteen kan kiezen voor Master Statistiek en je hebt zo een programma waarmee (als je een mooi traject aflegt zonder bissen etc.) binnen nu en 5 jaar beschikt over bachelor Wiskunde, master Statistiek én de lerarenopleiding (SLO Wiskunde) hebt afgerond.

Wat de aangewezen keuze is, is uiteraard aan jou voornamelijk (ik weet de exacte afwegingen uiteraard niet). Bovendien kan je elementen uit het tweede deel van mijn verhaal ook gebruiken in het eerste deel ;). Maar mocht je willen overgaan naar Wiskunde raad ik je aan om nu alvast naar de lessen te beginnen gaan en zorgen dat je tegen volgende week echt inpikt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Jari 1995

Wow, dankje voor het informatieve antwoord!! 

Het leek me misschien niet zo'n goed idee aangezien ik zo geen master handelsingenieur heb en dan doe ik nog 2 jaar een richting die me voorbereid op iets dat ik niet wil worden. Daarnaast dacht ik misschien dat ik veel meer waard ben op de arbeidsmarkt met 2 masters (namelijk master wiskunde en master statistiek of master psychologie en master statistiek). Is dat zo?

Wat me namelijk ook enorm boeit is experimentele en gewone psychologie, maar ik vrees dat ik dan niet meer leraar wiskunde kan worden (misschien avondschool?) en dat ik dan minder goed scoor op de arbeidsmarkt en een minder goede voorbereiding heb voor de master statistiek. De 5 jaren studie met als master experimentele psychologie vind ik dan wel weer super interessant en leidt tot een beroep dat me echt wel aanstaat, namelijk psychologische onderzoeken doen enzo. Wiskunde doe ik ook echt wel graag maar ik vrees enkel dat de vele wiskunde me dan gaat vervelen en ik veel meer moeite ga moeten doen dan bij psychologie om uiteindelijk dezelfde master te bekomen.

Samengevat ben ik er zeker van dat ik de master statistiek ga aanvatten aangezien mijn grootste interesses psychologie, statistieken van psychologie en wiskunde zijn. ik ben gewoon niet zeker van de beste vooropleiding (nog 2jaar handelsingenieur, 3 of 5 jaar psychologie of 3 of 5 jaar wiskunde) 
Drieske

Of je meer waard bent op de arbeidsmarkt is moeilijk te beoordelen voor mij. Daar zou ik me ook niet op blind staren. Maar sowieso, als psychologie je boeit valt het te overwegen om die bachelor aan te vatten. In combinatie met een master Statistiek (en dus bach. Psychologie) sta je denk ik vrij sterk in die sector. Ik heb het even bekeken en met bach. Psychologie voldoe je alvast aan de toelatingsvoorwaarden. Wil je een beter beeld krijgen van de haalbaarheid bach. Psych. -> master Statistiek kan je best de programmadirecteur van de master Stat. aan de universiteit naar je keuze contacteren.

Wat je zegt van Wiskunde is voor jou waarschijnlijk waar: je krijgt er veel meer dan wat Statistiek (sterker nog: het merendeel is geen statistiek) en vermits je vooral de statistiek leuk vindt is dat misschien niet meteen jouw aangewezen weg. Wel zijn wiskundigen zeer gegeerd door hun abstract redeneervermogen dus in die zin is het zeker geen weggegooide 3 jaar. 

In verband met je lerarenopleiding dan: ik ben vrij zeker dat als je master Stat. hebt (zelfs na bach. Psych.) ze je toch gaan toelaten in de lerarenopleiding Wiskunde. Dit omdat je gewoon een optie Onderwijs hebt in de master Stat. en die optie is er net om je al in die lerarenopleiding te krijgen en je sneller klaar bent daarmee. Als je daar kijkt, zie je ook vakken als "Didactiek Wiskunde" staan dus ik ben echt wel vrij zeker dat er geen probleem is als je master Stat. doet (zonder bach. Wiskunde) ;). Overigens kan je alle theoretische vakken van de lerarenopleiding zo al opnemen en moet je enkel nog je stage doen daarna, wat ook wel handig kan zijn (ik heb het zelf zo gedaan maar met master Wiskunde). 
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Jari 1995

wederom wijze feedback, bedankt  :)!

Amai, ik had niet gedacht dat dat nog mogelijk was. Ze hadden me namelijk al gezegd dat ik waarschijnlijk dan geen leraar wiskunde zou kunnen worden. Kan dit dan ook in het 5e en 6e middelbaar of zou dit dan enkel voor lagere jaren zijn? 

Het zal nog zeer moeilijk worden om te kiezen tussen deze 3, maar ik denk wel dat ik moet gaan voor hetgeen dat me het meeste interesseert aangezien geen enkele van de drie al opties afsluit die ik wil gaan doen.
Wat betreft pure wiskunde denk ik dat je inderdaad een echte bolleboos moet zijn en dat je absolute hoofdinteresse wiskunde moet zijn. Ik ben ook wel goed in wiskunde, maar ik weet niet of ik wel zo goed ben. Ik weet dan ook niet meteen of ik veel meer zou gaan hebben aan die vele extra wiskunde aangezien ik momenteel enkel maar leerkracht wiskunde en statisticus op het oog heb. Ik heb dan ook niet meteen een concreet beeld van de andere uitwegen in de wiskunde. 

Als ik psychologie zou doen vind Ik het wel nog steeds zeer lastig om te bedenken dat ik in een massarichting terechtkom waarvoor er te weinig jobs zijn op de arbeidsmarkt. Het voelt dan ook alsof ik een talent (nl wiskunde) weggooi dat me interesseert en waarmee ik bijna zeker een goedverdienende, interessante job kan krijgen. Er zijn namelijk ook veel minder mensen die graag wiskunde kunnen en vooral ook graag doen en dit talent dan onbenut laten voor een richting die heel veel mensen interessant vinden lijkt me dan ook enigszins raar.

Jij bent ook leraar wiskunde dan of hoe moet ik dat begrijpen :)?
Drieske

Jari 1995 schreef:  
Amai, ik had niet gedacht dat dat nog mogelijk was. Ze hadden me namelijk al gezegd dat ik waarschijnlijk dan geen leraar wiskunde zou kunnen worden. Kan dit dan ook in het 5e en 6e middelbaar of zou dit dan enkel voor lagere jaren zijn? 

Dat zou zeer zeker betekenen dat je ook in het vijfde en zesde middelbaar les mag geven :).

Wat betreft pure wiskunde denk ik dat je inderdaad een echte bolleboos moet zijn en dat je absolute hoofdinteresse wiskunde moet zijn. Ik ben ook wel goed in wiskunde, maar ik weet niet of ik wel zo goed ben. Ik weet dan ook niet meteen of ik veel meer zou gaan hebben aan die vele extra wiskunde aangezien ik momenteel enkel maar leerkracht wiskunde en statisticus op het oog heb. Ik heb dan ook niet meteen een concreet beeld van de andere uitwegen in de wiskunde. 

Of je "goed genoeg" bent, is voor mij sowieso moeilijk te beoordelen. Maar je hebt de interesse en dat is al veel ;). Sowieso heeft het heel wat voordelen als je leerkracht wiskunde wilt worden: naar mijn mening heb je een betere voeling met wat wiskunde nu exact inhoudt. Maar het is dus zeker niet noodzakelijk. Zeker aangezien jij toch master Stat; wilt gaan doen is het niet noodzakelijk (al kan het je ook daar zeker helpen met het abstracter redeneren). 

Als ik psychologie zou doen vind Ik het wel nog steeds zeer lastig om te bedenken dat ik in een massarichting terechtkom waarvoor er te weinig jobs zijn op de arbeidsmarkt. Het voelt dan ook alsof ik een talent (nl wiskunde) weggooi dat me interesseert en waarmee ik bijna zeker een goedverdienende, interessante job kan krijgen. Er zijn namelijk ook veel minder mensen die graag wiskunde kunnen en vooral ook graag doen en dit talent dan onbenut laten voor een richting die heel veel mensen interessant vinden lijkt me dan ook enigszins raar.

In zeker opzicht begrijp ik wat je bedoelt. Maar als jij nu toevallig graag psychologie wilt doen, kan je je talent ook in die branche inzetten. Ik ben vrij zeker dat ze daar staan te springen om goede statistici binnen te halen :).

Jij bent ook leraar wiskunde dan of hoe moet ik dat begrijpen  :)?

Ik ben geen leraar wiskunde momenteel, maar heb wel bach.+master Wiskunde en lerarenopleiding gedaan :).
Jari 1995

Aahzo, ja inderdaad. Ja veel interesses is ook niet altijd gemakkelijk :d.  Ik ben alvast jaloers op je diploma :p ! 

De enige vraag die me dan nog rest om mijn beslissing te maken is de volgende: zou er een groot verschil in verdienste en aanwervingsmogelijkheden zijn naargelang welke bachelor ik kies (wiskunde of psychologie) want in beide gevallen wordt ik een master statistiek. Of zal dat nagenoeg later gelijklopen (buiten dan het feit dat je beter abstract kan denken en inzichten hebt bij de wiskunde). Deze vraag heb je wel al grotendeels beantwoordt, maar om toch de zekerheid te hebben, weet ik het liever nu dan er later spijt van te krijgen :).
Jari 1995

En combineren heb ik ook wel al eens gehoord. In wezen zou het dus enigszins mogelijk zijn om een studie wiskunde te combineren met een studie psychologie?
Drieske

Wel, het hangt er maar net vanaf waarvoor je gaat solliciteren hè. Ga je bij een bank solliciteren voor risico-analist denk ik wel dat de bach. wiskunde in je voordeel zou spelen. Anderzijds bij een job waar je marktonderzoeken moet analyseren zou het kunnen dat de psychologie in je voordeel speelt. Ga je solliciteren voor leerkracht wiskunde, denk ik dat je met beide (bachelor)diploma's vrij sterk staat. Het enige wat zou kunnen, is dat als er een tegenkandidaat is met een zuiver wiskunde-profiel je een beetje in het nadeel zit. Maar leerkrachten wiskunde hebben ze hard nodig dus daar zou ik me geen zorgen over maken ;).

Jari 1995 schreef: En combineren heb ik ook wel al eens gehoord. In wezen zou het dus enigszins mogelijk zijn om een studie wiskunde te combineren met een studie psychologie?

Dat zou ik niet meteen aanraden tenzij je een zeer sterke student bent. Uiteraard kan ik niet beoordelen hoe sterk je bent, maar ik zeg dit gewoon omdat dat in mijn ogen echt wel zwaar is. Je gaat twee bachelorprogramma's (elk 180 SP) quasi volledig moeten afwerken en ruwweg dus 300 SP moeten opnemen. Dat zou resulteren in echt wel heel zware jaren én examenperiodes. Neem daar nog bij dat die studies niet te onderschatten vallen en volgens mij ga je verzuipen in het werk. Wat wel vaak gedaan wordt is bijv. bach. wiskunde en fysica combineren; Maar dat is dan omdat deze programma's zo hard op elkaar lijken dat je eerder over 240 SP praat dan over 300 SP... Aan KU Leuven hebben ze daarvoor zelfs hele zogenaamde twinprogramma's uitgewerkt. Maar dat is dus een andere situatie. Ik zou nu kiezen en eventueel daarna bijstuderen of gaat het je goed af volgend jaar een zwaarder programma en richtingen beginnen combineren.
Jari 1995

Ja, je hebt hierin inderdaad wel gelijk! Deze twee studies vallen absoluut niet te combineren. Ook omdat er bijna geen enkel raakvlak is. Daarnaast zie ik nu wel in dat wiskunde (puur) iets te veel is voor mij en voor wat ik later wil doen in mijn job.  Wel heeft dit brainstormen me geleidt tot iets beter! Ik denk nu de oplossing gevonden te hebben :)

Ik heb reeds onderhoord om mijn 2e en 3e jaar bachelor handelsingenieur in Antwerpen te combineren met het grootste deel van de vakken van 1e en 2e jaar psychologie in Gent. Zo kan ik mijn derde jaar volledig in Gent volgen (experimentele en theoretische psychologie). Ik denk dat dit wel te doen valt aangezien ik denk dat je de meeste vakken van psychologie in zelfstudie kan doen zonder naar de les te gaan. (degene met practica neem ik dan eventueel op in het 3e jaar bachelor of 1e jaar master). Zo krijg ik nog enige wiskunde en volg ik psychologie terwijl, wat een hele uitdaging vormt. Als dit lukt heb ik alvast 2 bachelors en sta ik ook nog sterk voor leraar wiskunde te worden. Ook zou ik graag later doctoreren in psychologie  als ik hiertoe de kans krijg en ik heb wel al gehoord dat je met een dubbeltraject enige interesse opwekt. Ook kan ik dan de ManaMa statistiek doen in 1 jaar en dat ga ik zeker doen.

Wel denk ik dat de examens gaan overlappen dus ik ben van plan mijn examens psychologie af te leggen in de herexamens in de vakantie. ik zal zo 2 hele zware jaren hebben denk ik, maar ik hoop dat ik het dan iets kalmer aan ga mogen doen in mijn derde jaar :). Indien het echt niet te doen valt (en daarvoor ga ik maandag op gesprek), laat ik mijn bachelor handelsingenieur vallen en zet ik mijn studie psychologie verder. Daar ligt mijn ware toekomst aangezien ik waarschijnlijk nog wel ergens de nodige wiskunde kan bijnemen.

Wel twijfel ik er soms nog aan waarom ik het zo moeilijk maak door nog mijn bachelor handelsingenieur te  willen afmaken aangezien ik niet meteen weet of de voordelen (2 bachelors, uitdaging, wiskunde, zeer sterk op de arbeidsmarkt en talen) opwegen tegen de nadelen (een studie die me niet ten volle interesseert door de economie en talen, weinig vrije tijd en kans op falen). 

Daarnaast zou ik ook mijn bachelor handelsingenieur kunnen afmaken en daarna 2 jaar als werkstudent psychologie kunnen volgen en mijn derde jaar wel voltijds te studeren. Er zijn teveel mogelijkheden tegenwoordig :p.
Drieske

Er zijn inderdaad heel veel mogelijkheden :). Je kan ook steeds bij de ombuds ofzo van je opleiding gaan praten. Die kunnen je meestal ook wel goed helpen met het afwegen van voor- en nadelen (en weten beter dan bijv. ik waar op te letten). Alleszins veel succes met je keuze en laat het maar horen hier (indien je wilt). Ik ben alvast benieuwd ;).

Terug naar “Studiekeuze”