Benm schreef:
Misschien is het interessant om eens buiten de westerse cultuur te kijken voor dit fenomeen.
Maar daar heerst een enorm gevaar in. In Iran zijn dergelijke operatieve procedures een officieel erkend middel om homo's te "behandelen".
Ik bedoelde het meer als psychologisch zetje. En ja, sommige feministen (vooral in de jaren 60) waren mannenhaters. Mijn leraar vertelde ons van de week hoe hij als tiener van zijn moeder zelf moest koken, want ze was een feminist, en ze kookte niet voor mannen, dus hij moest dat zelf maar doen. (Overigens ben ik zelf ook fervent feminist, maar ik zit in het kamp van equaliteit en samenwerking tussen de seksen, niet van een verkapte gender-oorlog).
Zou angst voor dergelijke mannenhaters een reden zijn om homo te worden?*
Hoe dan ook, de thuissituatie van een man die ik niet ken (en jij ook niet echt, althans niet in die mate, toch niet als de leraar zich vaagweg professioneel gedraagt in de klas) is niet echt bijster relevant bewijs voor eender welke discussie. Overigens hadden feministen in de jaren 60 alle recht om heftig te reageren, zeker omdat er vlak na WO II een redelijke grote vrijheid was voor vrouwen, die later terug massaal de kop in werd gedrukt, een tegenreactie was evident. Hoe dan ook, een moeder die meent dat haar bijna volwassen zoon eens mag leren koken is niet zo vreemd, het is niet mijn probleem dat hij dat niet leuk vond. Maar dit is allemaal niet zo relevant, want
Cijfers over het aantal uitgevoerde 'ombouw operaties' zullen dat wellicht staven, al heb ik die niet direct voorhanden
is makkelijk te vinden, bijvoorbeeld
hier (in plaats van toch een ongefundeerde gok te poneren, en vervolgens ongefundeerde aannames te doen op die te staven). Je vind dan bijvoorbeeld
dit, gebaseerd op paspoortwijzigingen in Nieuw-Zeeland:
One notable finding is the particularly high ratio of MF transsexuals to FM transsexuals (6:1). This may in part be due to FM transsexuals being relatively over- represented in the “X only” group. There are tw o reasons why more FM transsexuals may be more likely to have only ever had an X on their passport: 1) FM transsexuals transition at a younger age on average than MF transsexuals (Smith, van Goozen, Kuiper, & Cohen- Kettenis, 2005) so would be more likely to have an “X” on their first passport, and 2) fewer FM transsexuals undergo SRS than MF transsexuals (reasons fo r this include greater cost, and less cosmetically desirable results) so w ould be less likely to move from the “X only” group to the “X to M” group. Inte restingly, the only previous research which has found such a high MF:FM ratio was conducted in neighborin g Australia (Ross et al., 1981). Ross et al. postulated that differences in equality between the sexes and attitudes towards homosexuality between Australia and Sweeden play a role in both the higher prevalence of transsexualism and higher MF:FM ratio reported in Australia. It is also possible that biological factors predispose a person to transsexualism (e.g. ge netics, prenatal hormone exposure) are differently allocated in Australasia. Further research should be conducted to verify this MF:FM ratio in Australasia, however.
Daar is m->v zes keer meer frequent dan v->m, maar er wordt op gewezen dat inderdaad die laatste procedure minder voor de hand liggend is. Zij geven ook aan dat dit cijfer heel hoog is vergeleken met Zweden (en land met, hou je vast, een sterke feministische traditie). De suggestie kan worden
gemaakt dat er hier sprake zou kunnen zijn van een homofobie-effect (
Iran-stylez), en dat met een verbeterde seksuele tolerantie** de verhouding naar 1:1 lijkt te gaan.
Dus ja, het lijkt erop dat inderdaad m->v vaker voorkomt, maar er is wel sprake van een zekere convergentie en geografische/culturele spreiding. Nu, dit hoeft niet te betekenen dat er geen reeks biologische factoren*** ook in het spel zou kunnen zijn. Zowel op vlak van hersenen, hormomen en genetica verschillen "biologische" mannen (dus mensen met XY chromosomen) van vrouwen (XX).
* Jep, dit is in het belachelijke trekken, maar het ligt een beetje in de lijn van jouw redenering.
** je weet wel, feminisme streeft naar doorbereken van gender-stereotypes en dus betere sociale acceptatie van "gedrag dat niet past voor echt mannen/vrouwen", met die opmerking dat zeker homoseksuele mannen het zwaar te verduren krijgen. Zeer zeker worden mannen met licht "afwijkende interesses" sterk onderdrukt in een "mannelijke" maatschappij.
*** gek dat niemand hier daar al aan gedacht heeft...
This is weird as hell. I approve.