Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Bastiaan
Artikelen: 0
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 14:46

zwavel

Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?

Bas
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Gebruikersavatar
The Don
Artikelen: 0
Berichten: 1.259
Lid geworden op: wo 05 jan 2005, 15:37

Re: zwavel

Ik geloof niet dat het makkelijk is om elementair zwavel te kopen, of je het uit gips kunt halen lijkt me ook sterk aangezien gips uit calciumsulfaat (CaSO4) bestaat. Om de zuurstof atomen van de S te krijgen heb je een flinke hoeveelheid energie nodig die je met je huis-tuin en keuken apparatuur niet zult halen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: zwavel

kopen is veruit het gemakkelijkst.

ze verkopen het in elke apotheek
Gebruikersavatar
Bastiaan
Artikelen: 0
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 14:46

Re: zwavel

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: zwavel

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?
Ik koop het als pijpzwavel, en verdamp dat uit bakjes boven verwarmingselementjes in mijn tuinbouwkassen als een biologische wijze van bestrijding van meeldauw (een schimmelziekte van planten)

Dus ook bij een goede zaak voor professionele tuinbouwbenodigdheden is het te koop (technische kwaliteit). Ik heb nog een kilo of dertig staan...... 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
wombat
Artikelen: 0
Berichten: 582
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 18:53

Re: zwavel

Bastiaan schreef:Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?

Bas
Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.

Ooit zwavel gemaakt uit kaliummetabisulfiet, de reactie leverde kneedbare zwavel op. Zo kneedbaar als stopverf. Na een paar uur was het omgekristaliseerd naar de normale zwavel, de harde en brosse.
Het eerste wiel was echt niet rond
vossiaantje
Artikelen: 0

Re: zwavel

Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt
w_oute_r
Artikelen: 0
Berichten: 654
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:49

Re: zwavel

vossiaantje schreef:Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt
Als je het topic leest, dan zie je het antwoord
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: zwavel

Als je het bij een drogist koopt wordt het ook wel 'zwavelbloem' genoemd - dat is gewoon elementair zwavel in poedervorm.
Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.
Prachtig om te zien, zo'n enorme berg goudgele zwavel die gestaag wordt aangevuld met het zwavel als bijproduct van raffinage. Het wordt vooral gebruikt voor de bereiding van zwavelzuur, meestal in een fabriek even verderop.
Victory through technology
299792.458
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 19:27

Re: zwavel

Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.
w_oute_r
Artikelen: 0
Berichten: 654
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:49

Re: zwavel

299792.458 schreef:Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.
Dan heb je een klok horen luiden, terwijl er geeneens een klepel is.. In kunstmest zit meestal een ammoniumverbinding en/of nitraatverbinding. Daarbij is zwavel dan ook helemaal niet zo extreem brandbaar, dus mocht je een kunstmestzakje met zwavel hebben, dan kan dat kloppen.

En hoe wil je dat doen? nitro houdt een NO2 groep in, daar zit toch echt geen S in :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: zwavel

Waarom er zwavelverbindingen in kunstmest zouden zitten is me overigens een raadsel... planten hebben er denk ik weinig behoefte aan.
Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen. :smile:

Het hoort zelfs bij de 6 zg. macro-elementen, dwz die elementen waar planten in grote hoeveelheden behoefte aan hebben, N, P, K, Ca, Mg, S. Verder kunnen planten niet zonder de zg micro-elementen (veel minder van nodig)Fe, Mn, Zn, B, Cu en Mo.

Er bestaat overigens niet zoiets als dé kunstmest. Het is een verzamelnaam voor allerlei verbindingen waarin één of meer van de bovengenoemde 12 elementen voorkomen, bijvoorbeeld kalisalpeter als je K en N nodig hebt, of magnesiumsulfaat als je Mg en S nodig hebt, tot en met complete mengsels van verbindingen (zg mengmeststoffen)waarin je alle elementen ongeveer in de juiste verhouding aantreft. De juiste verhouding voor je planten dan, niet voor explosieven.

En ja, landbouwkalisalpeter en ammoniumnitraat zijn hoofdingrediënt voor prima explosieven. Menige bomauto is ermee gevuld. The poor men's weapon. Een beetje bulkig, maar de klap is er.

Kalisalpeter? Ik heb er momenteel 100 kg van liggen. Niet omdat ik zo'n hekel heb aan mijn gemeenteraad :mrgreen: , maar om mijn aardbeiplanten te voeden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: zwavel

Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen.
Hmm.. good point :mrgreen:

Het zal wel door de zure regen komen dat ik nooit het idee had dat toevoegen van zwavelverbindingen veel nut had als je iets wilt telen. Ik heb trouwens wel het idee dat het in veel kunstmestproducten ontbreekt - meestal ligt de nadruk op KNP, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).
Victory through technology
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: zwavel

Ik heb trouwens wel het idee dat het (zwavel, jvdv) in veel kunstmestproducten ontbreekt
Nee hoor, het wordt alleen zelden op de verpakking vermeld. De hoofdbron voor kalium-meststoffen (de K uit NPK) is kaliumsulfaat, dat min of meer letterlijk voor het oprapen ligt

wiki:
Kaliumsulfaat komt voor als dubbelzout in de volgende mineralen:

Kainiet MgSO4• KCl• 3H20

Schöniet K2SO4 • MgSO4 • 6 H20

Leoniet K2SO4 • MgSO4 • 4 H20

Langbeiniet K2SO4 • 2 MgSO4 •

Glaseriet K3Na(SO4) 2

Polyhaliet K2SO4 • MgSO4 • 2 CaSO4 • 2 H20 .
die worden nog wel gebruikt in de biologische teelten. De hoofdmoot van de kaliumsulfaatproduktie komt van een goedkoper proces met kaliumchloride en zwavelzuur.

zomaar een overzichtje opgegoogled met samengestelde meststoffen

http://www.triferto.be/html/produits_nl/encomposes_nl.htm
meestal ligt de nadruk op NPK, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).
NPK is de normale volgorde waarin die genoemd worden. N, P en K zijn inderdaad van de macro-elementen de drie die in g/kg droge stof het meest nodig zijn (C, H en O laten we dan even buiten beschouwing). Maar ook calcium en magnesium zitten bijlange niet voldoende in leidingwater (tenzij dat water bij wijze van spreken uit zichzelf overeind blijft staan :grin: )

Voor ca 100 m³ gietwater voor een aardbeiteelt in potgrond gebruik ik:

50 kg calciumnitraat

40 kg kaliumnitraat

25 kg magnesiumsulfaat

6 kg kaliumsulfaat

17 kg monokaliumfosfaat

250 g ijzer (toediend in chelaatvorm)

250 g mangaansulfaat

250 g zinksulfaat

100 g natriumboraat

25 g kopersulfaat

14 g natriummolybdaat

(een soort "pokon in het groot " zeg maar. :smile: )

Een liter water bevat zo dan ongeveer 1,4 g meststoffen. Deze oplossing wordt voor élke gietbeurt gebruikt. Per gewas en gewasstadium is zo'n schema weliswaar een klein beetje anders (en gietwater voor bijvoorbeeld tomaat is ca 3 x zo "sterk" als voor aardbei), maar zo krijg je in elk geval een redelijk idee van wat een plant allemaal verstouwt en in ongeveer welke verhoudingen.

Teelten in de vollegrond hebben zulk gietwater niet zo nodig, omdat de bodem in het algemeen zélf het grootste deel van de sporenelementen, en meestal ook wel een redelijk deel van de calcium en magnesium kan leveren bij verwering van klei en humus. Dat soort bodems noemen we dan de vruchtbaardere gronden. Echter, voor een rendabele productie kunnen ook die gronden niet zonder een bijbemesting. En op zandgronden zijn jaarlijkse kalk- en magnesiumbemesting onmisbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: zwavel

Das een hele mix, davitamon voor aardbeien? :mrgreen:

Wat ik trouwens een beetje mis in het rijtje 'sporenelementen': selenium. Ik meen dat dat ook aanwezig moet zijn voor planten, maar zou niet weten in welke hoeveelheden.
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!