Puzzel Puzzels
Draco
Artikelen: 0

Re: Wat zijn jullie favoriete films?

Ook vind ik de hype die er rond omheen ontstaan is niet passen bij deze matige films.
Vind ik (imho) zo'n typische uitspraak van mensen die allergiesch zijn voor hypes. Maar LotR was véél méér dan een hype. Het verhaal bestond al veel langer, en was door vele fantasy liefhebbers goed gekend. Ikzelf had de boeken nog niet gelezen, simpelweg omdat ik geen lezer ben. Maar ik had er via mijn broer al héél wat van gehoord (ik kende het verhaal bijna helemaal). Toen ik maanden voor de film op tv een stukje zag van de film dacht ik direct, dit wordt een kaskraker... Gewoonweg omdat het verhaal subliem is, en de beelden die toen getoond werden waren nog vrij sober (omgeving van Nieuw Zeeland ed). Toen ik dan Peter Jackson bezig hoorde waren mijn verwachtingen héél hoog. Normaalgezien probeer ik mijn verwachtingen zo laag mogelijk te houden omdat het meestal toch maar een ontchoocheling wordt anders.

Nuja, voor mensen die enkel van LotR gehoord hadden omdat het een hype geworden is, zullen idd mss ontchoocheld geweest zijn. Er werd hen een heel zwak beeld gegeven van het verhaal (als ze dit al kregen) en het verhaal was nog niet af na de eerste film (verre van zelf). Dit moet idd wel een zware tegenvaller zijn als je niks wist van hoe de vork in de steel zit.
Ik vind het vooral té erg special effects, er te dik bovenop gelegde computer geanimeerde/computer gemaakte beelden, niks is zoals het is opgenomen, er wordt vanalles toegevoegd om sfeer/belichting/kleur te veranderen.
Hiervoor had ik ook een beetje schrik, maar is uiteindelijk best nog wel meegevallen. Een film maken zonder special ffx van dit kalieber is tegenwoordig niet meer bedenkelijk gewoon. Wat had je dan verwacht, dat Gollum een klein mager ventje ging zijn die in een lelijk costuum rondloopt? Geef nu zelf toe, die is toch wel super gedaan! Vooral als je ziet hoe hij verwezenlijkt is. Het feit dat er werkelijk een acteur hem moest vertolken geeft Gollum net die realistische trekjes.

Wat de belichting betreft enzo... Stel je eens voor dat dit niet zou gebeurd zijn... PJ zou nogal een flater begaan om dit niet te doen, het is zelf in de animatiefilm zo dat belichting een van de belangrijkste criteria is. Bekijk net dezelfde film (of eender welke) zonder dit alles, je zal verschieten hoe onnatuurlijk alles zal lijken. Je mag niet vergeten dat het per slot van rekening op een plat scherm getoond wordt. Kijk maar eens naar een zelf opgenomen filmpje van een of andere trouw mss? De sfeer is toch geheel anders dan als je het zelf meemaakt niet? Dit is net de troef van belichting, make up en ffx...
En ik vind de acteer-prestaties ook niet om over naar huis te schrijven.
Dit zal persoonlijke smaak zijn vrees 'k. Maar toch, ik vond ze allen alles behalve slecht acteren hoor. Vooral Aragorn. Je kan trouwens het zweet en bloed dat de acteurs gelaten hebben als "vals" bestempelen. Wss heb je wel al gehoord dat Aragorn zijn voet echt gebroken heeft tijdens de opnames, en dit stuk dan ook werkelijk gebruikt is voor de film.

Nuja, van acteertalent weet 'k nu zelf ook weer niet zoveel. Ik ben nu eenmaal zo geen filmkijker, maar Aragorn kwam met zijn speechen toch wel heel erg overtuigd over bij mij hoor.

En de mamoet achtige wezens vond ik anders ook wel best mooi vertolkt :shock:
Ik moet wel zeggen dat het ook weer niet zulke slechte films zijn dat ik het tot mijn slechtste top reken.
'k Kan 't een beetje geloven :?:

Greetz

Draco

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Syd

Ten eerste is de film techniek van lotr buitengewoon goed!
Dat is natuurlijk een mening, niet echt een argument.
xp schreef:De details zijn niet te doen, je proeft de brokjes aarde in hun mond. Je moet die gevechten eens zien het zweet en moeite is prachtig gefilmt.

Gebruik van kleuren filters in niet te evenaren
Dat is het nou juist, het wordt allemaal bijgeschaafd met de computer. Dat vind ik net niet hoe een goede film moet zijn, met muziek is dat idem dito (voor mij dan).
Acteer talent is misschien niet Brad pitt, Johnie depp stijl maar je wordt echt mee gesleurt met de personages en je voelt hun emoties en wanhoop, meer kan ik niet verwachten.
Ik vind juist dat alle emoties (ik heb het hier vooral over Elijah Wood) er té dik bovenop liggen, en dus totaal niet goed geacteerd is. Er wordt natuurlijk ook wel goed geacteerd door sommige acteurs, maar algemeen genomen vind ik dit toch erg mager.
De special effects zijn niet meer dan noodzakelijk en zijn overhet algemeen goed.
Ik vind juist dat er té veel special effects inzitten, meer dan noodzakelijk. Er wordt veel gestrooid met nog eens een overview-perspectief, nog meer kleurenfilters, nog meer grootse vogelvluchten over slagvelden enzo. Je kan mij niet duidelijk maken dat er in die films niet meer special effects zitten dan noodzakelijk.
Gollum is extreem goed vertolkt en je kan moeilijk zeggen dat de acteur niet kon acteren.
Dat heb je mij dan ook niet horen zeggen.
Het verhaal bestond al veel langer, en was door vele fantasy liefhebbers goed gekend.
Dat heeft toch niets te maken met hoe de film geworden is. Het kan de boeken en het verhaal perfect naspelen, het verhaal kan geweldig goed zijn, maar dan nog kan de film niet super zijn.
Hiervoor had ik ook een beetje schrik, maar is uiteindelijk best nog wel meegevallen.
:shock: best nog wel meegevallen? :?:
Wat had je dan verwacht, dat Gollum een klein mager ventje ging zijn die in een lelijk costuum rondloopt?
Met die special effects had ik het niet over Gollum, dat vind ik ook een postitief punt aan de film, hoe ze die hebben verwezenlijkt.
Wat de belichting betreft enzo... Stel je eens voor dat dit niet zou gebeurd zijn...
Dat is het nu juist, de sfeer doet niet echt aan, het is teveel gemaakt. Dat vind ik jammer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Draco

Dat heeft toch niets te maken met hoe de film geworden is. Het kan de boeken en het verhaal perfect naspelen, het verhaal kan geweldig goed zijn, maar dan nog kan de film niet super zijn.
Indeed, maar dat was eerder een beetje het introotje voor wat volgde... :shock:

Hoewel er wel veel mensen zijn die zeggen van... Ja, zo'n stom verhaal, een liliputterken da nen ring krijgt, allerlei dingskes moet ontwijken en em dan maar moe gaan wegsmijten... BORING!! Ja, als je het zo bekijkt hebben ze idd gelijk, moesten ze mij vertellen dat de film er zo zou uitzien. Maar het grappige is wel dat ze dan al de rest vergeten te vertellen (gewoon omdat het verhaal zo uitgebreid is, en dat maakt het net realistisch). Zo kan je trouwens iedere film, of ieder verhaal afbreken. Nu spreek ik niet naar jou toe he Syd, dit stond gewoon te branden op mijn lippen, want er zijn wel al een paar mensen met zulke argumentatie afgekomen :?:
best nog wel meegevallen?
nee? Ja toch. Wel, ze hebben er veel gebruikt, da's waar, maar je moet ook kijken naar de manier hoe ze het gebruikt hebben. Natuurlijk is het altijd riskant om sfx te gebruiken voor dingen die je eigenlijk zelf moet voorstellen. Neem nu die groene geesten in den derde, Die zijn mss volgens jou er té over? 'k Weet nie he, 'k vermoed da maar... Maar om eerlijk te zijn, als dit is wat je stoort, hoe zou jij het dan aangepakt hebben? Tolkien is een meesterschrijver, mede omdat hij zo goed zijn wereld heeft omschreven. Dit maakte het voor PJ ook veel makkelijker om de visie van het publiek die de boeken gelezen hebben te evenaren. Zo zal het met vele dingen wel zo zijn. Nuja, af en toe eens een extraatje kan geen kwaad (zie shieldboarden van Legolas of een mamoet beestje dat platgelegd wordt door die geesten). Het is grappig en is ook wel nodig af en toe, want constant spanning en actie maakt het op den duur iets te veel van het goeie...

Zou je eens een vb kunnen geven van wat jij specifiek overdreven gesfxt vond?
Dat is het nu juist, de sfeer doet niet echt aan, het is teveel gemaakt. Dat vind ik jammer.
Hoe zou jij het dan aanpakken? Als men nu zou afkomen met krak dezelfde film, zonder al die belichting, ik zweer je het is om zeep. DAN ga je pas zeggen, wat een saaie film is me dat hier. een hoop mensen die op elkaar staan in te hakken, zonder daar verder iets aan te doen? kan je evengoed naar een partijtje Belgie-Nederland gaan kijken...

Een romantische scene zonder dat de mooie kus extra in de verf wordt gezet? Ga naar het park en zie hoe degoutant het kan zijn als twee mensen liggen te vrijen...

Nog ietsje dat ik kwijt wil. Mensen die het einde van derde film maar pover vonden (langdradig enzo), hier kan ik best inkomen. de eerste keer dat ik hem zag had ik ook zoiets van, gaat da hier nog lang duren. Het concept was wel mooi enzo he, maar ze hebben stukken moeten weglaten die ze beter niet weggelaten hadden en dit hadden ze voor de cinema versie er gerust mogen verkorten... Een kleine mispak vind ik, maar verder heb ik écht niets op de trilogie aan te merken.

Ohja, nog even dit: de reden waarom ik mss meer hou van al die sfx: het is danook mijn droom om 3D animator te worden. Binnen een goe jaar ga ik wss naar Engeland da gaan studeren!! ;) ... Maar dit terzijds ;)

Greetz

Draco
Dino

Syd ik snap waar je naartoe wil gaan en eigenlijk wat je letterlijk zegt.

ER is idd een fijne lijn tussen functioneel opsmurk en sfx en overdrijven en fouten camouflage.

Persoonlijk vind ik dat die opsumk bij LOTR juist functioneel is, het is een fantasie wereld die bestaat uit kleur schemas en die zijn super toegepast en veel verfijnder dan hun voorlopers van de matirx (groen matrix en grauw grijs de wereld). Schitterende licht bij elfen, donker met felle licht stralen bos gebieden. Donker grauw de groten, rood zwart sauron, etc etc.

Dus hier ben ik dus niet mee accoord, kleur filters subliem en functioneel en volgens mij kunst.

SFX das nu iets anders, ze hebben een mega buget gekregen van WARNER BROSS!!!!!! dus moeten ze waarmaken dat ze veel geld terug krijgen dit is ook maar normaal vind ik. Voor niets gaat de zon op. Wat wil het doorsne publiek? SFX en dus zit het er hier dan soms idd over maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen en steekt niet tegen

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Syd

Nog ietsje dat ik kwijt wil. Mensen die het einde van derde film maar pover vonden (langdradig enzo),

Ik heb even weinig tijd, maar ik ga hier toch even op in, hier ben ik het mee eens. Al die scenes op het eind leken wel net ietsje vertraagd ofzo, het duurde zo lang, en dan dacht je dat de film eindelijk afgelopen was, maar dan kwam er nog een stuk.

Ik denk dat ze dat laatste stuk beter voor dhe extended version kunnen bewaren.
Draco

Syd schreef:Ik heb even weinig tijd, maar ik ga hier toch even op in, hier ben ik het mee eens. Al die scenes op het eind leken wel net ietsje vertraagd ofzo, het duurde zo lang, en dan dacht je dat de film eindelijk afgelopen was, maar dan kwam er nog een stuk.

Ik denk dat ze dat laatste stuk beter voor dhe extended version kunnen bewaren.
Volledig mee eens, het was zo een beetje een te brute overgang van actie naar uitloop, met een veel te lange uitloop als gevolg. Wel wat jammer eigenlijk. Ik heb me daar minder aan gestoord, maar de eerste keer dat ik hem zag was tiijdens een LotR marathon, en na zo'n 9 uur film met nog wat pauze ertussen was het voor sommigen wat teveel aan 't worden. En voor diegenen die denken, wauw, zo'n marathon moet toch wel saai worden op den duur. Wel, ik moet zeggen, ik had de eerste twee al een paar keer gezien, en nog steeds vloog de tijd voorbij, zo sterk werd ik meegesleurd in het verhaal...

Greetz

Draco
noortje

laten we het wel ontopic houden he. Als je echt LOTR wil analyseren doe dat ofwel in een nieuwe topic ofwel prive.

tips voor andere goede films zijn nog altijd welkom :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Steabert

starship troopers -- ronduit tragisch-hilarisch, over "nazi meets killer-alien"

a clockwork orange -- zeer treffend

kill bill -- gewoon kei-goed

shindler's list -- toch aangrijpend

bowling for columbine -- meesterlijk in elkaar gezet

mississippi burning

bleu-blanc-rouge

normaal zie ik alle ontspannende films graag, zoals alle kaskrakers, het type film waarbij je lekker achterover kan gaan zitten en je niet moet nadenken. kortom: "mindless entertainment" :shock:

als een film wat "speciaal" is zie ik hem meestal niet graag.

daarom heb ik deze, naar mijn mening wat alternatieve, films erbij gezet omdat ik nadien moest toegeven dat ze eigenlijk heel goed waren, en ik blij verrast was. (ik ben ze dan ook gaan bekijken onder zachte dwang :wink: )
stay anti

gister voor de tweede keer a beautiful mind gekeken maar de tweede keer is de film een stuk minder goed.. maar de eerste keer vondt ik hem verassend goed...

all time favorite: fear and loathing in las vegas hoe johnny depp daarin speelt dat is echt briljant...
Draco

Talking about johnny Depp, Parites Of The Carebean is ook wel goe. Vind hem gewoonweg veel te grappig, vooral de trekjes van Depp, zijnen walk enzo ^_^

Hmm, had nog eentje in mijn hoofd ma ben hem vergeten...

Moulin Rouge was ook wel een goeie.

Greetz

Draco
Knownothing

a clockwork orange -- zeer treffend
Zeker weten! Alles wat Kubrick ooit gedaan heeft is schitterend. De beste film ooit is zogezegd Citizen Kane. Al vind ik toch dat 2001, Barry Lyndon en al de rest ook prachtige films zijn. Hitchcock is ook zo'n klassieker.

Ik hou ook wel van hele ouwe stomme films. Ik heb er nog niet veel gezien maar daar hangt altijd zo een vreemde sfeer rond. Chaplin, Keaton, Murnau, Melies (héél oud!), Lang, Griffith,...

En verder, Titanic iemand? :shock:
DePurpereWolf

En verder, Titanic iemand?   :shock:

Is dat die film waarbij ik steeds na 10 minuten in slaap val?
Knownothing

Ik weet niet wat je bedoelt, ik ben nooit aan de tiende minuut geraakt...
Dino

Dr stranger love is ook echt wel een sublieme film voor Kubrik evenals full metal jacket. Ik vraag me af wat hij zou gemaakt hebben na 11/9 ....

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Anonymous

nog een dak vergeten ben swordfish

echt wel nog cool.

xd

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!