Vind ik (imho) zo'n typische uitspraak van mensen die allergiesch zijn voor hypes. Maar LotR was véél méér dan een hype. Het verhaal bestond al veel langer, en was door vele fantasy liefhebbers goed gekend. Ikzelf had de boeken nog niet gelezen, simpelweg omdat ik geen lezer ben. Maar ik had er via mijn broer al héél wat van gehoord (ik kende het verhaal bijna helemaal). Toen ik maanden voor de film op tv een stukje zag van de film dacht ik direct, dit wordt een kaskraker... Gewoonweg omdat het verhaal subliem is, en de beelden die toen getoond werden waren nog vrij sober (omgeving van Nieuw Zeeland ed). Toen ik dan Peter Jackson bezig hoorde waren mijn verwachtingen héél hoog. Normaalgezien probeer ik mijn verwachtingen zo laag mogelijk te houden omdat het meestal toch maar een ontchoocheling wordt anders.Ook vind ik de hype die er rond omheen ontstaan is niet passen bij deze matige films.
Nuja, voor mensen die enkel van LotR gehoord hadden omdat het een hype geworden is, zullen idd mss ontchoocheld geweest zijn. Er werd hen een heel zwak beeld gegeven van het verhaal (als ze dit al kregen) en het verhaal was nog niet af na de eerste film (verre van zelf). Dit moet idd wel een zware tegenvaller zijn als je niks wist van hoe de vork in de steel zit.
Hiervoor had ik ook een beetje schrik, maar is uiteindelijk best nog wel meegevallen. Een film maken zonder special ffx van dit kalieber is tegenwoordig niet meer bedenkelijk gewoon. Wat had je dan verwacht, dat Gollum een klein mager ventje ging zijn die in een lelijk costuum rondloopt? Geef nu zelf toe, die is toch wel super gedaan! Vooral als je ziet hoe hij verwezenlijkt is. Het feit dat er werkelijk een acteur hem moest vertolken geeft Gollum net die realistische trekjes.Ik vind het vooral té erg special effects, er te dik bovenop gelegde computer geanimeerde/computer gemaakte beelden, niks is zoals het is opgenomen, er wordt vanalles toegevoegd om sfeer/belichting/kleur te veranderen.
Wat de belichting betreft enzo... Stel je eens voor dat dit niet zou gebeurd zijn... PJ zou nogal een flater begaan om dit niet te doen, het is zelf in de animatiefilm zo dat belichting een van de belangrijkste criteria is. Bekijk net dezelfde film (of eender welke) zonder dit alles, je zal verschieten hoe onnatuurlijk alles zal lijken. Je mag niet vergeten dat het per slot van rekening op een plat scherm getoond wordt. Kijk maar eens naar een zelf opgenomen filmpje van een of andere trouw mss? De sfeer is toch geheel anders dan als je het zelf meemaakt niet? Dit is net de troef van belichting, make up en ffx...
Dit zal persoonlijke smaak zijn vrees 'k. Maar toch, ik vond ze allen alles behalve slecht acteren hoor. Vooral Aragorn. Je kan trouwens het zweet en bloed dat de acteurs gelaten hebben als "vals" bestempelen. Wss heb je wel al gehoord dat Aragorn zijn voet echt gebroken heeft tijdens de opnames, en dit stuk dan ook werkelijk gebruikt is voor de film.En ik vind de acteer-prestaties ook niet om over naar huis te schrijven.
Nuja, van acteertalent weet 'k nu zelf ook weer niet zoveel. Ik ben nu eenmaal zo geen filmkijker, maar Aragorn kwam met zijn speechen toch wel heel erg overtuigd over bij mij hoor.
En de mamoet achtige wezens vond ik anders ook wel best mooi vertolkt
'k Kan 't een beetje gelovenIk moet wel zeggen dat het ook weer niet zulke slechte films zijn dat ik het tot mijn slechtste top reken.
Greetz
Draco
Puzzels