Moderator: ArcherBarry
als je langer dan 9 uur slaapt heb je 15%meer kans dat je vroegtijdig dood gaat dus een week slapen lijkt me niet gezond (dit geld alleen voor mens)
Wel is het geval: des te meer slaapgebrek des te erger de groeiachterstand is.
Ok , ik sliep ongeveer 6 uur per dag gemiddeld door de weeks en 10 uur in de weekend toen ik 8n was. Ik dacht mischien dat ik daardoor wat kleiner ben gebleven.Wouter_Masselink schreef:Dit is niet theoretisch vast te stellen. Hoeveel slaap iemand nodig heeft hangt van persoon tot persoon af. Hoeveel centimeter kinderen verliezen is ook niet te meten. Er is dus met geen zekerheid te zeggen hoeveel cm kinderen verliezen als ze slaapgebrek hebben.
Wel is het geval: des te meer slaapgebrek des te erger de groeiachterstand is.
Kun je hiervan de bron vermelden?bij langer dan 9 uur slapen vergroot je de kans op vroegtijdig dood te gaan met ongeveer 15%, 6.5-7.5 uur slapen is het beste
Mij lijkt dit juist heel logisch. Wanneer je slaapt stapt je lichaam namelijk over op een metabolisme dat veel zuurstofradicalen produceert en deze zorgen voor veroudering. Dus: veel slapen -> veel oxidatieve schade -> kortere levensverwachting. Ik zou het alleen mooi vinden om een wetenschappelijk artikel te zien dat dit verband laat zien (dan zou het me ontglipt zijn...).Ja dat zou ik ook wel willen weten, mij lijkt dat sterk
neej die heb ik al gehadMisschien heb je je groeispurt nog niet gehad dat kan ook Ik ben nu 1.85 en 13 jaar en ik slaap niet abormaal veel