Puzzel Puzzels
tommeke12
Artikelen: 0

Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Beste,

ik snap niet goed de methode voor een inwendige standaard en een uitwendige standaard om de verschillende concentraties van je componenten te weten.

Wat ik ervan begreep:

concentraties van je componenten bepalen via een externe standaard

volgens mij doe je dit zo: 

stel dat er 2 componenten in je staal aanwezig zijn; component A en component B. Je wilt ook weten wat de concentraties van die componenten zijn. Daarvoor mag je niet alleen kijken naar de oppervlaktes van je pieken die je krijgt bij het uitvoeren van chromatografie, want er zijn ook nog responsfactoren! Daarom ga je eerst verschillende keren een exacte concentratie van component A door de kolom sturen en kijken wat voor respons je krijgt. Vervolgens zet je de waarden uit op een grafiek (respons i.f.v. concentratie) en probeer je een rechte te trekken.
Hetzelfde doe je voor component B.

Daarna stuur je het staal met component A en B door de kolom en bepaal je eerst de oppervlaktes van component A en B afzonderlijk, om tenslotte te kijken welke concentratie je hebt bij die oppervlaktes op de geijkte rechtes.

concentraties van je componenten bepalen via een inwendige standaard

Hetzelfde verhaal, je hebt terug een staal met 2 componenten A en B , waarvan je de concentratie wilt bepalen, nu doe je het via een inwendige standaard. dit snap ik minder, ik weet dat je inwendige standaard moet gelijken op de componenten en je een afzonderlijke piek krijgt in het chromatogram, maar hoe bereken je nu de concentraties van A en B?

mvg, 

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

rwwh

Re: Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Bij gebruik van een interne standaard moet je toch eerst nog de responsefactoren bepalen, hoor!

Lees Wikipedia eens door: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interne_standaard

Heb je dan nog vragen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tommeke12

rwwh schreef: Bij gebruik van een interne standaard moet je toch eerst nog de responsefactoren bepalen, hoor!

Lees Wikipedia eens door: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interne_standaard

Heb je dan nog vragen?
Op wiki versta ik het niet zo goed, zou je het eens kunnen uitleggen? en klopt de methode voor de externe standaard?

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

rwwh

Wat begrijp je niet van wat er op Wikipedia staat?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!