Dorien van Zweeden
Artikelen: 0

Hoe te berekenen betonnen vloer op staal ?

Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik ben bezig met een rekenmodel voor het berekenen van een betonnen vloer op staal.

Hierop komen verschillende voertuigen op te staan.

Gevraagd zijn:

- Vloerdikte

- Wapening

Gegeven is:

- Hoofdwapening (rond 8, 10 en 12)

- Milieuklassen

- Gewichten dus belasting van 0 tot 320 kN

Ik zelf gebruik  de volgende berekeningen:

d=l/25 (lengte 1 meter aannnemen?)

h=d+cnom+1/2Øhw

z=0,9*d

M=1/8*q*l2

Fs=M/z

As=Fs/fyd

Met deze laatste berekening komt er een waarde uit in mm2/m1.

In een tabel kan ik vinden welke wapening en de h.o.h. afstand hierbij hoort.

Mijn vraag is eigenlijk: ik heb een gewicht gegeven, maar hoe reken ik dit om naar een q-belasting (veranderlijke belasting),

als ik uitga van een oneindig lange vloer (dus geen lengte gegeven)?

Of zou iemand het op een heel andere manier doen?

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen, want ik loop hier al een tijdje vast.

Groetjes Dorien

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in constructie- en sterkteleer, en is daarom verplaatst
jhnbk

Re: Hoe te berekenen betonnen vloer op staal ?

Je zal eens een figuur moeten maken. Ik neem aan dat het over een vloer gaat die in één richting draagt? De puntlasten op een plaat kan je in zeker maten "spreiden" over een zone en dus zo omrekenen naar een verdeelde belasting. (Je moet dan wel zien dat er voldoende verdeelwapening aanwezig is)

Eventueel zou je dit ook met vloeilijnentheorie kunnen berekenen maar dit betreft een bovengrens oplossing en zal ook geen info geven over de bruikbaarheidstoestand.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
In physics I trust

1) aangezien je spreekt over een oneindig lange vloer, zal je belastingen, momenten, dwarskrachten per meter moeten bepalen
2) je spreekt over voertuigen op de vloer. In je model zulllen dus verschilllende belastingsgevallen komen: permanente lasten op de vloer (afwerking, eigengewicht), mobiele overlasten (kasten,...) en in jouw geval dus voertuigen. Over het algemeen worden deze voorgesteld door een LM (zoals op bruggen) maar er zijn ook bepalingen in EN 1991-1-1 waar de te gebruiken waarden voor verdeelde belasting en puntlasten worden gespecifieerd
3) al deze lasten geven aanleiding tot snedekrachten, die je met de gepaste veiligheids- en combinatiefactoren gaat superponeren
4) maximaal optredende waardes van moment en dwarskracht geven aanleiding tot een benodigde hoeveelheid wapening die je kan vertalen in een wapeningsdiameter en pas.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
boertje125

Om een berekening te maken mis je een belangrijk gegeven en dat is de capaciteit of de bedding constante van de ondergrond.
zonder deze parameter kan je allen maar een aannamen doen.

bij een goede ondergrond komt er in principe geen trekkracht in de beton.
Om toch een gevoel te krijgen bij een praktische wapening wordt er dan vaak een sommetje gemaakt met de maatgevende puntlast gespreid over bijvoorbeeld een vierkante meter
retranchement

Zoals de bovenstaande commentator al vermeld is ondergrond kwaliteit heel belangrijk en zou ik in een echte toestand grondonderzoek laten doen bij een hoge last en zelf met een schop aan de gang voor enigszins een indruk te krijgen; ga in ieder geval met een zware grondtriller over minstens 30-40 cm goede ondergrond .

Neem een gelijkmatige belasting omdat de tegendruk globaal ook gelijkmatig zal zijn en neem een dubbel bewapening om verzakkingen in de ondergrond op te vangen.

Bouwherstel in funderingen kosten veel geld;soyez tres prudente,constructeur!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”