Puzzel Puzzels
Niels de Poorter
Artikelen: 0

werking van NSAID's

Ik heb een vraag over de werking van NSAID's. Ik weet dat dit medicijnen zijn die door middel van remming van het cyclo-oxygenase-eiwit (COX) de vorming van prostaglandines in het lichaam remmen. Ook weet ik dat prostaglandines stoffen zijn die afgeleid kunnen worden van arachidonzuur. Ik zou graag weten of volgende stelling al dan niet correct is, maar daarvoor zou ik nog enkele zaken willen weten die ik niet terug vind in de cursus of het internet.

De stelling :  “Niet-steroidale anti-inflammatie drugs (NSAIDs)  remmen het FLA2 en daardoor de afsplitsing van arachidonzuur uit membraanfosfolipiden.”

ik zou graag weten wat FLA 2 is ( is dit een variant of afgeleide van het COX ? )  en of arachidonzuur wordt afgesplitst uit de membraamfosfolipiden.

Alvast bedankt !

Niels

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Timmoty

Re: werking van NSAID's

FLA2 staat denk ik voor fosfolipase A2. (Deze stof wordt alleen vaker als PLA2 afgekort.)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Niels de Poorter

Dank je voor je reactie, maar hiermee ben ik niet echt verder geholpen ..
anusthesist

Met betrekking tot je 2de vraag:

Afbeelding

Arachidonzuur wordt inderdaad door enzymen (zie hierboven) afgesplitst van de celmembraan
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Benm

Dat wel, maar de vraag was of NSAIDs dat proces remmen. Voor zover ik me herinner is dat niet (dramatisch) het geval, inhibitors voor PLA zijn eerder gemodificeerde versies van archidonzuur en structureel vergelijkbare stoffen.

NSIADs zullen in bovenstaand schema wel remmen, maar niet op de eerste pijl. Wel op beide volgende (zowel COX als lipoxygenases).

Overigens kan het afsplitsten van arachidonzuur daardoor uiteindelijk wel vertragen: als de COX en lipox routes beide geremd zijn blijft arachidonzuur over, en hoeft er niets extra uit triglyceriden te worden afgesplitst.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

anusthesist

Neen, de vragen waren letterlijk:

Ik zou graag weten wat FLA 2 is ( is dit een variant of afgeleide van het COX ? ) en of arachidonzuur wordt afgesplitst uit de membraamfosfolipiden.

Althans dat was zijn hulpvraag (een groot verschil met vragen naar het antwoord op de stelling) wat mij heugt, omdat dat ervoor pleit dat hij zelf die stelling wil oplossen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!