xp schreef:
Hoe kun je iets leren als je niet kunt denken en hoe kun je je ergens voor inzetten als je niet kunt denken?
Als ik je nu een blauw oog sla dan ga je je de volgende keer wel bukken als je nu denkt of niet.
Ik wel ja, maar iemand met bijv. een heel laag IQ en dus alleen waarneemt en niets tot bijna niets kan leren laat zich de volgende keer misschien weer net zo makkelijk slaan. Bovendien vind ik leren en een reflex hebben niet hetzelfde. De eerste keer dat ik merk dat je uit wil gaan halen buk ik waarschijnlijk ook al of iets dergelijks.
ER zijn maar 3% van alle zenuw activiteit die je zelf waarneemt. Er zijn talloze cycli in je lichaam die je besturen zonder dat je het beseft. Het stomste voorbeeld ooit: kies jij op wie je verliefd wordt? Durf je echt serieus zeggen dat je verliefd bent op iemand voor lauter beredeneerde argumenten? Heeft iemand je ooit moeten leren verliefd zijn
Verlieft worden is niet echt een beslissing die je bewust neemt. Maar ik denk ook niet dat er iemand beweert dat wij en dieren niet een hoop doen zonder er bij na te denken.
Waarom beslis je bv om biefstuk friet te eten? Is het omdat je juist die verhouding van koolhydraten en vetten nodig had of omdat je er zin in had? Beredeneerde keuze??
Nee, maar je zou kunnen leren wat het effect is van het te vaak nemen van die beslissing. Ik hoef je nu toch niet te vertellen hoeveel mensen er zeer bewust bezig zijn met eten.
Waarom koos je voor die rode auto? Omdat hij juist genoeg licht weerkaats om niet te veel opte warmen in dit klimaat en juist genoeg absorbeerd om het warm genoeg te hebben?
Dat is wel een beredeneerde keuze anders zou iedereen in Nederland in een rode auto rijden. Mensen kopen een rode auto omdat ze die mooi vinden. Als hij te warm word gaat het raam open en als hij te koud word gaat de verwarming aan. Maar goed ik snap wat je bedoeld.
Zoals ik al zei vind ik het hebben van een reflex niet hetzelfde als iets leren. Vroeger hadden wij een kater en een pup. Volwassen katten vinden pups niet altijd leuk want een kat wil ook wel eens rustig slapen. De pup durfde wel de trap op maar niet naar beneden. De kater had dit opgemerkt en lokte de pup meerdere malen al mauwend en idioot doende de trappen op om daarna zelf snel naar beneden te rennen en lekker rustig in de stoel te gaan liggen. De pup al piepend en jankend bovenlatend. Als de kat alleen op een pavlof achtige manier zou kunnen leren zou het alleen maar wegkruipen bij het zien/horen van de pup. Een pup naar boven lokken heeft niets met reflex of instinct te maken. [/quote]