Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Dino
Artikelen: 0

Re: Kunnen dieren denken?

een jong kind heeft nog geen zelfbesef.....
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Anonymous

Er komt een dag dat ook de mens zal uitgestorven zijn,door eigen schuld of door een natuurramp.Dan zullen er nog dieren op aarde rondlopen en de allerlaatste zullen zeker de insecten zijn.Ondanks onze kennis zullen ze de mens overleven door hun aanpassingsvermogen.Velen van ons zouden in bepaalde streken het geen week overleven.Of dat ze nu naar onze normen intelligent zijn of niet,zij bezitten alles wat nodig is om hun

soort in stand te houden.De mens voelt zich koning in de natuur tot dat het water tot aan zijn dakgoot komt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

noortje

Niet alleen mensen maar ook apen beseffen wat fair of unfair is en herkennen wat een oneerlijke handelswijze is. Onderzoekers van de Emory University in Atlanta hebben daartoe sterke aanwijzingen aangetroffen in tests met apen. De resultaten stonden recent in Nature en staan samengevat in Karakter, tijdschrift van de Academische Stichting Leuven.

De onderzoekers lieten de apen in paren dezelfde taak uitvoeren en gaven hen aanvankelijk allebei een stuk komkommer als beloning. Nadien veranderden ze van strategie. Na de taak kreeg nog slechts 1 aap een stuk komkommer en de andere een - voor apen begeerlijkere - druif. Soms kreeg de ene aap zelfs een beloning terwijl hij er helemaal niets had voor moeten doen.

De benadeelde apen reageerden zeer misnoegd. Ofwel weigerden ze hun beloning, ofwel namen ze haar aan en smeten ze uit de kooi of weigerden ze nog langer hun taak uit te voeren. Geen enkele keer reageerden ze hun ongenoegen af op hun partner. Hieruit kan men volgens de onderzoekers opmaken dat coöperatief gedrag en het bijhorend gevoel voor rechtvaardigheid een biologisch mechanisme zijn dat al vroeg in de evolutie is ontstaan.
www.gva.be

Apen kunnen in ieder geval op een of adnere manier denken :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

een jong kind heeft nog geen zelfbesef.....

Weet ik, ik heb dan ook het woordje jong niet voor het woord kind geschreven. Wat ik er mee wilde zeggen is dat als je de proef vaker zou herhalen een dier het misschien wel door zou hebben. Ik denk dat veel dieren wel op een bepaald niveau zelfbewust zijn ( en daar bedoel ik echt niet de tetra en de guppy mee). Ik denk niet dat zelfbewust per defintie inhoud dat je bewust bent dat je bewust bent. Weten dat je leeft houd misschien wel in dat je weet wat dood is en dat gaat denk ik voor weinig dieren op. Een olifant herkent zijn sootgenoot aan de kiezen. Daarom steken ze hun slurf in elkaars bek. Zo herkent een olifant ook de schedel van een overleden soortgenoot en gaat daar vaak een tijdje "droevig" staan doen. Misschien dat er nog een paar dieren zijn die dat door hebben dus als dat de standaart is zijn de meeste dieren niet zelfbewust. Ikzelf denk dat weten dat je leeft er weinig mee te maken heeft of je al dan niet zelfbewust bent. Wat denk mijn hond als hij met zijn poot op zijn lege waterbak begint de meppen?
Anonymous

er worden dieren gebruikt om voorstellingen te geven. als deze dieren kunnen denken dan zouden ze toch wel bij hun familie willen blijven. waarom zetten ze zich dan wel in om een show te laten gelukken.
Anonymous

er worden dieren gebruikt om voorstellingen te geven. als deze dieren kunnen denken dan zouden ze toch wel bij hun familie willen blijven. waarom zetten ze zich dan wel in om een show te laten gelukken.

Hoe kun je iets leren als je niet kunt denken en hoe kun je je ergens voor inzetten als je niet kunt denken?

En dan nog? Wie zegt dat familie voor dieren (en zeker niet voor alle diersoorten) hetzelfde is als voor ons. Wie zegt dat circusdieren geen familiale band met hun mededieren en dompteur hebben?
Anonymous

Denken jullie dat dieren een zelfbewustzijn hebben en kunnen denken?
Als je zelf een huisdier hebt kun je niet anders dan concluderen dat dieren kunnen denken. Soms zie je ze zelfs denken. Dieren zijn heel goed in staat situaties in te schatten, mogelijkheden af te wegen en een beslissing te nemen.

Natuurlijk hebben dieren ook een bewustzijn. Als je je niet bewust bent van je omgeving kun je daar ook niet op reageren. Of ze een zelfbewustzijn hebben is een heel andere vraag. Daar weet ik ook geen antwoord op, omdat dieren zichzelf bijvoorbeeld niet in de spiegel herkennen.
Dino

Hoe kun je iets leren als je niet kunt denken en hoe kun je je ergens voor inzetten als je niet kunt denken?
Als ik je nu een blauw oog sla dan ga je je de volgende keer wel bukken als je nu denkt of niet.

ER zijn maar 3% van alle zenuw activiteit die je zelf waarneemt. Er zijn talloze cycli in je lichaam die je besturen zonder dat je het beseft. Het stomste voorbeeld ooit: kies jij op wie je verliefd wordt? Durf je echt serieus zeggen dat je verliefd bent op iemand voor lauter beredeneerde argumenten? Heeft iemand je ooit moeten leren verliefd zijn? Waarom beslis je bv om biefstuk friet te eten? Is het omdat je juist die verhouding van koolhydraten en vetten nodig had of omdat je er zin in had? Beredeneerde keuze? Waarom koos je voor die rode auto? Omdat hij juist genoeg licht weerkaats om niet te veel opte warmen in dit klimaat en juist genoeg absorbeerd om het warm genoeg te hebben? Waarom rebeleerde je in je puberteit tegen je ouders? Was dat een beredeneerde keuze voor rebelie omdat je zo een mooie basis zet om later een leiderschaps functie te kunnen bekleden? Waarom is je haar lang of kort? is dat voor fysiologische redenen? Wij hebben het voorrecht om te beschikken over zelf reflectie en dat is zeer aangenaam(alhoe wel te weinig mensen die functie benutten maar dat is iets anders) maar er zijn ook tal van beslissingen die op gevoel, instinkt enz enz genomen worden.

De meeste van de reacties in deze wereld zijn puur onbewust.

Nog een mooi voorbeeld:

Waarom heb je hoogtevrees alhoewel het onmogelijk is dat je iets overkomt? beslis je ervoor?!?

xd

(wil je vrije wil? Dan is beseffen dat ie beperkt is al een grote stap vooruit)
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Monicah

of dieren kunnen denken, dat weet ik niet. Maar er zijn experimenten gedaan met spiegels en dolfijnen en chimpansees. Deze dieren herkennen "de ander" in de spiegel als zichzelf. Dieren zoals honden denken dat degene in de spiegel een ander is. Om degene in de spiegel als jezelf te herkennen, heb je naar mijn mening, bewustzijn nodig.
beter een verschrikkelijk einde dan een eindeloze verschrikking
Anonymous

xp schreef:

Als ik je nu een blauw oog sla dan ga je je de volgende keer wel bukken als je nu denkt of niet.
Ik wel ja, maar iemand met bijv. een heel laag IQ en dus alleen waarneemt en niets tot bijna niets kan leren laat zich de volgende keer misschien weer net zo makkelijk slaan. Bovendien vind ik leren en een reflex hebben niet hetzelfde. De eerste keer dat ik merk dat je uit wil gaan halen buk ik waarschijnlijk ook al of iets dergelijks.
ER zijn maar 3% van alle zenuw activiteit die je zelf waarneemt. Er zijn talloze cycli in je lichaam die je besturen zonder dat je het beseft. Het stomste voorbeeld ooit: kies jij op wie je verliefd wordt? Durf je echt serieus zeggen dat je verliefd bent op iemand voor lauter beredeneerde argumenten? Heeft iemand je ooit moeten leren verliefd zijn
Verlieft worden is niet echt een beslissing die je bewust neemt. Maar ik denk ook niet dat er iemand beweert dat wij en dieren niet een hoop doen zonder er bij na te denken.
Waarom beslis je bv om biefstuk friet te eten? Is het omdat je juist die verhouding van koolhydraten en vetten nodig had of omdat je er zin in had? Beredeneerde keuze??
Nee, maar je zou kunnen leren wat het effect is van het te vaak nemen van die beslissing. Ik hoef je nu toch niet te vertellen hoeveel mensen er zeer bewust bezig zijn met eten.
Waarom koos je voor die rode auto? Omdat hij juist genoeg licht weerkaats om niet te veel opte warmen in dit klimaat en juist genoeg absorbeerd om het warm genoeg te hebben?

Dat is wel een beredeneerde keuze anders zou iedereen in Nederland in een rode auto rijden. Mensen kopen een rode auto omdat ze die mooi vinden. Als hij te warm word gaat het raam open en als hij te koud word gaat de verwarming aan. Maar goed ik snap wat je bedoeld. :shock:

Zoals ik al zei vind ik het hebben van een reflex niet hetzelfde als iets leren. Vroeger hadden wij een kater en een pup. Volwassen katten vinden pups niet altijd leuk want een kat wil ook wel eens rustig slapen. De pup durfde wel de trap op maar niet naar beneden. De kater had dit opgemerkt en lokte de pup meerdere malen al mauwend en idioot doende de trappen op om daarna zelf snel naar beneden te rennen en lekker rustig in de stoel te gaan liggen. De pup al piepend en jankend bovenlatend. Als de kat alleen op een pavlof achtige manier zou kunnen leren zou het alleen maar wegkruipen bij het zien/horen van de pup. Een pup naar boven lokken heeft niets met reflex of instinct te maken. [/quote]
multiploma

een grote vraag binnen de leerpsychologie. alles hangt ervan af wat je onder denken verstaat. als dat associatief leren is, dan kunnen dieren zeer zeker denken. als je het daarentegen over deductief redeneren hebt, dan blijken dieren achter te blijven MAAR recent onderzoek toont ook deductieve aspecten bij sommige dieren (bv. DeHouwer met zijn onderzoek met ratten)
Yogarine

Natuurlijk kunnen dieren denken... Alleen ze denken natuurlijk op een heel andere manier dan waarop mensen denken, en bovendien kunnen ook niet álle soorten dieren denken.

Ook is er een verschil in niveau waarop verschillende diersoorten kunnen denken.

Maar overigens, bij een reptiel of een vis bestaat het gedrag puur uit instinctieve handelingen in reactie op prikkelingen uit de omgeving. Deze dieren denken dus niet.

Ga er maar vanuit dat dieren met een cortex (zoogdieren, vogels) de enige dieren zijn die kunnen denken, hoewel dit denken zoals gezegd op een totaal ander niveau gezien moet worden als het denken van mensen. Dieren beschikken namelijk bijvoorbeeld niet over een taalvermogen, hoogstens over een communicatievermogen.

Geïntereseerden moeten anders zeker even kijken op www.bewustzijn.net.
Anonymous

thulsen schreef:Zelfbewustzijn: nee.

Denken: ja.

Op http://members.lycos.nl/ronaldk/bewustz.html staat wel het een en ander over dit onderwerp.
Natuurlijk volgt een kip geen cursussen in het hoenderhok. En natuurlijk houdt een aap geen voordracht over bomenklimmen. Maar toch zijn dieren niet dom. Ze kunnen eenvoudige problemen oplossen, zelfs talen aanleren. Maar is dat denken?

Dolfijnen kunnen een bepaalde spraakkunst aanleren. Zij kunnen bijvoorbeeld het verschil leren tussen de zinnen 'Breng de rode frisbee bij het mandje' en 'Breng het mandje bij de rode frisbee'. En mensapen kunnen gebarentaal aanleren en ermee 'praten'. Papegaai Alex kan 50 voorwerpen herkennen en benoemen. En ook zeven kleuren en vijf verschillende vormen. Hij kan tot zes tellen en begrippen als 'gelijk-verschillend', 'groter-kleiner' en 'geen enkel' uit elkaar houden. Daarom noem je Alex makkelijk een 'slimme' papegaai. En wat te denken (met ons brein) van sommige dieren die zonder problemen hun weg terugvinden? Ze kijken niet op de kaarten, maar 'lezen' wel de sterren en de zon. Of ze 'voelen' de weg via het magneetveld van de aarde. Nog andere dieren ruiken de weg of maken van hun omgeving in hun brein zelf een soort landkaart, die ze de volgende keer dan kunnen gebruiken...

Bonobo's (mensapen) proberen zo stil mogelijk over de grond te bewegen. Om de roofdieren niet op te schrikken. En ze leggen zelf wegwijzers aan. Door twijgjes van planten van een bepaalde soort af te knijpen en ze als een wegwijzer net voor of na een kruispunt in het oerwoud neer te leggen. Dieren 'leren' ook heel snel van elkaar. Als één dier plots iets 'heel slims' heeft ontdekt, doen de andere het meteen na. Zo stonden Britse melkboeren ooit voor een raadsel. Ze zetten 's morgens vroeg volle melkflessen op de stoep van hun klanten. Maar die vonden hun flessen met kapotte doppen en een stukje 'leeggedronken'. De daders werden ontdekt: het waren staartmezen. Eén van hen was er in geslaagd om de dop van een fles los te peuteren om de bovendrijvende room op te drinken. En de andere mezen uit de buurt hadden dat trucje ook snel aangeleerd. Maar is dat denken?
Anonymous

hallo mensen,

ik heb een beetje hulp nodig voor mijn PWS (profiel werkstuk). k wil de intelligentie van woestijnratten meten, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet doen... kunnen jullie mij daarbij helpen? moet je daar bijv. dan allemaal verschillende hokken voor gebruiken? plz help me!!! thanks j.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

noortje

je kan wat werken uit de psychologie bekijken en zien of daar ooit gebruik is gemaakt van woestijnratten. anders kan je eens kijken hoe de experimenten met ratten/muizen eruit zien
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!