Sophia?
Artikelen: 0

Re: Niet slapen

Anthrax schreef:heffen de voordelen van slaap de nadelen niet op denken jullie?  

als ik maar 7 uur slaap zoals ik meestal doe dan ben ik de volgende dag nog altijd moe... kan toch niet zo gezond zijn?
Zoals met vrijwel elk biologisch proces, is er in het geval van slaaphoeveelheid waarschijnlijk een optimum-kromme te tekenen. Dat houdt in, dat te weinig slaap slecht is en teveel ook, en dat er een optimale hoeveelheid slaap is (de beste prijs/kwaliteit verhouding zeg maar :shock: ).

Wat betreft hoe je je voelt na een bepaald aantal uur slaap:

Slaap vindt plaats in cycli van diepe en lichte slaap, die naar mijn weten rond de 2 uur duren. Ontwaken gaat veel makkelijker vanuit de lichte dan vanuit de diepe slaap. In jouw geval kan het dus zijn dat 7 uur helemaal niet te weinig is voor je, maar dat je dan juist in een van je diepe cycli zit. Het zou goed kunnen dat je je een stuk beter voelt wanneer je bijvoorbeeld 6 of 8 zou slapen. Ik hoorde onlangs van iemand dat er inmiddels zelfs een wekker op de markt is die van dit concept gebruik maakt. Uit de hersengolven is namelijk de slaapcyclus simpel af te lijden, en deze wekker maakt je alleen wakker wanneer je in een lichte slaap cyclus zit.

mzzl!
Anonymous

Sophia? schreef:
Anthrax schreef:
heffen de voordelen van slaap de nadelen niet op denken jullie?  

als ik maar 7 uur slaap zoals ik meestal doe dan ben ik de volgende dag nog altijd moe... kan toch niet zo gezond zijn?
Zoals met vrijwel elk biologisch proces, is er in het geval van slaaphoeveelheid waarschijnlijk een optimum-kromme te tekenen. Dat houdt in, dat te weinig slaap slecht is en teveel ook, en dat er een optimale hoeveelheid slaap is (de beste prijs/kwaliteit verhouding zeg maar :shock: ).

Wat betreft hoe je je voelt na een bepaald aantal uur slaap:

Slaap vindt plaats in cycli van diepe en lichte slaap, die naar mijn weten rond de 2 uur duren. Ontwaken gaat veel makkelijker vanuit de lichte dan vanuit de diepe slaap. In jouw geval kan het dus zijn dat 7 uur helemaal niet te weinig is voor je, maar dat je dan juist in een van je diepe cycli zit. Het zou goed kunnen dat je je een stuk beter voelt wanneer je bijvoorbeeld 6 of 8 zou slapen. Ik hoorde onlangs van iemand dat er inmiddels zelfs een wekker op de markt is die van dit concept gebruik maakt. Uit de hersengolven is namelijk de slaapcyclus simpel af te lijden, en deze wekker maakt je alleen wakker wanneer je in een lichte slaap cyclus zit.

mzzl!
Mja je het niks aan een wekker als die je om 8 uur wakker maakt terwijl je om 6 uur wakker had moeten worden.
Sophia?

Mja je het niks aan een wekker als die je om 8 uur wakker maakt terwijl je om 6 uur wakker had moeten worden.

Vandaar dat de wekker je ook alleen eerder wakker maakt dan de ingestelde tijd en nooit later (einstein...).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn
kombelpeter

Ik heb mijn biologieleraar al behoorlijk in de tang :shock: Ik zou alleen nog willen weten of je wakker kunt worden wanneer je dat wilt, misschien als je een heel sterke wil hebt? ;)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Bas

Vraag me niet naar de bron, maar ik heb ooit vernomen dat als je vlak voordat je gaat slapen jezelf inprent dat je op een bepaalde tijd wakker wilt/moet worden, dat dat dan vaak ook lukt.

Ik zou dus zeggen: gewoon eens proberen...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Cycloon

Bas schreef:Vraag me niet naar de bron, maar ik heb ooit vernomen dat als je vlak voordat je gaat slapen jezelf inprent dat je op een bepaalde tijd wakker wilt/moet worden, dat dat dan vaak ook lukt.

Ik zou dus zeggen: gewoon eens proberen...
Dit lukt mij enkel wanneer er iets heel speciaal gebeurt, bv op de eerste schooldag lukt me dat, vertrek op vakantie, ...

Maar ik weet dat ik elke ochtend om 7 uur moet opstaan voor school, maar zonder een wekker die 3 keer afgaat om de 5 minuten zou ik het nooit halen om op tijd op school te zijn :shock:
Anonymous

Twee dagen niet slapen, toch hoofdpijn!
Cycloon

Twee dagen niet slapen, toch hoofdpijn!

Idem hier, zelf als ik minder dan 8 uur geslapen heb voel ik me echt slecht en heb ook hoofdpijn tegen het einde van de dag ...
I love stars

Sophia? schreef:
Anonymous schreef:

Vandaar dat de wekker je ook alleen eerder wakker maakt dan de ingestelde tijd en nooit later (einstein...).

Hoe berekent die het dan ? Je kan ook om 3 uur licht slapen en vervolgens om 6 uur weer. ( uren zijn niet gebaseert op wetenschappelijke gegevens, maar zijn gewoon willekeurig gekozen) Hoe beslist die klok dat?
Mario

Hoe langer je wakker blijft hoe minder je lichaamsfuncties gaan werken :

- concentratie vermindert

- eetlust verdwijnt

- je lichaam hersteld zich grotendeels tijdens de slaap...

- hormonen worden grotendeels aangemaakt tijdens de slaap...

...

Ik geloof niet dat iemand op natuurlijke wijze 11 dagen wakker kan blijven want ikzelf heb eens 3 dagen aan één stuk wakker geweest en mijn ogen vielen gewoon al staande dicht...ja hoor met pepmiddelen zoals amfetamines en speed zal het je wel lukken maar de kans dat je psychologische schade oploopt is zeer groot om nog maar te zwijgen over de lichamelijke schade...en ik was dan nog een getraind iemand omdat ik toen een zwaar uitgaansleven had van ganse weekends zonder slaap en een job met zeer onregelmatige uren...

Wat wel een feit is is dat iemand van 50 jaar langer zal kunnen wakker blijven dan iemand van 20 jaar omdat :

- deze minder slaap nodig heeft door een reeds vertraagd metabolisme

- deze minder hormonen aanmaakt

- het immuumsysteem ed... minder werkt

- lichamelijk niet zoveel meer hersteld

...

Nee hoor 11 dagen geloof ik niks van zonder eens tussendoor wat te slapen en met dopingtest.
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
I love stars

Mario schreef:...

Nee hoor  11 dagen geloof ik niks van zonder eens tussendoor wat te slapen en met dopingtest.
Antwoord is marteling , bijv elke keer dat je in "slaap" valt dat je op een houten punt valt waardoor je gelijk weer wakker word etc.
Mario

I love stars schreef:
Mario schreef:
...

Nee hoor  11 dagen geloof ik niks van zonder eens tussendoor wat te slapen en met dopingtest.
Antwoord is marteling , bijv elke keer dat je in "slaap" valt dat je op een houten punt valt waardoor je gelijk weer wakker word etc.
Nee hoor op den duur ben je zo moe en zijn er zoveel lichaamsfuncties in slaapstand dat je het niet eens meer zal voelen.
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
I love stars

Mario schreef:
I love stars schreef:
Mario schreef:
...

Nee hoor op den duur ben je zo moe en zijn er zoveel lichaamsfuncties in slaapstand dat je het niet eens meer zal voelen.
Je hebt een punt ja
Miel

Ik betwijfel ook dat het op natuurlijke manier mogelijk is om 11 dagen wakker te blijven, tenzij je inderdaad gemarteld wordt. Volgens mij is zo'n persoon dan echt op het randje van bewust zijn als ie wakker is. Zoals Mario al zei, grote kans dat belangrijke organen dan zijn beschadigd. Het gebruik van pepmiddelen maakt het spelletje alleen nog maar linker, want je onderdrukt belangrijke alarmsignalen van je lichaam.

Oe, ik zit me nu helemaal in te leven hoe het moet voelen om 11 dagen lang gedwongen wakkergehouden te worden... Lijkt me echt een nare ervaring!
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.
Cassanne

Als je een paar dagen wakker blijft ga je ook hallucineren. Als het ware dromen terwijl je wakker bent. Ik kan me voorstekllen dat dat dodelijk is als het een week ofzo doorgaat.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Terug naar “Geneeskunde”