Oliebaron schreef:Ik leg krachtstroom/draaistroom vaak uit als volgt. Iemand gaat in de midden staan met een arm uitgestrekt. Om hem heen gaan 3 personen staan. Deze stellen de fasen voor. Omstebeurten geeft een van de fasen een tik tegen de arm van de middenste persoon. Deze gaat hierdoor draaien. Ruilen twee mensen van plek, maar tikken ze nog wel nadat hun oude buurman tikte dan zal de persoon in de midden de andere kant op draaien. Dit principe werkt daarom ook bij draaistroommotoren. Twee fasen omdraaien en de motor loopt de andere kant op.
Een kookplaat is in principe een 220 apparaat en geen 380 apparaat. De individuele verwarmingselementen worden aangesloten op een fase en de nul. Tussen de fase en de nul staat altijd 220 volt. Kookplaten nemen dusdanig veel vermogen dat 1x 16 ampere niet volstaat. Daarom kunnen er vanuit de meterkast 3x 16 ampere worden aangevoerd. Of dit nu 3x dezelfde fase is (een man uit de kring) of 3x een verschillende fase (krachtstroom/draaistroom) dat maakt niks uit.
Tussen 2 fasen staat wel 380 volt !
Maar waarom dan 3 fases ernaar toe brengen? 2 fases is dan toch genoeg?
En dat mag inderdaad dezelfde fase zijn. Als ze beiden maar apart gezekerd zijn.
En de hoofdzekering moet de juiste waarde hebben.
Bij mij thuis hebben ze een hoofdzekering gebruikt van 25 Ampere! Die slaat natuurlijk altijd door als ik een elektrisch fornuis gebruikt en ik alle 4 de pitten gebruik. En als ik een grotere wil hebben, moet ik een monteur van de energiebedrijf laten komen, en hier zeer dik voor btetalen!
Zakkenvullers.
Maar het lijkt me wel, als ik de kookplaat gewoon op 1 x 220 Volt aansluit, ik dan toch gewoon 2 pitjes kan gebruiken... Want ik neem aan dat ze gewoon per 2 aangesloten zijn per fase.
2 is voor mij wel genoeg. Ik kan wel een enkele kopen, maar dat lijkt me weer wat te weinig..