Beste allen,
Voor een theatervoorstelling ben ik op zoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de legende van de toren van Kalla, in Katwijk. De legende is als volgt: het schijnt dat de Romeinse keizer Caligula op zijn weg naar Britannia Katwijk aandeed. Hier liet hij op het strand zijn soldaten opstellen, om zo de zee te 'overwinnen'. Hij liet zijn soldaten hun helmen vullen met schelpen, als oorlogsbuit. Hierna liet hij een grote prachtige toren bouwen, om de overwinning te vieren.
Deze toren was onderdeel van / een aanvulling / hetzelfde als de Brittenburg of Huis te Britten, een fort dat ook in Katwijk zou hebben gelegen. Door een verplaatsing van de kustlijn is dit fort of ruïne inmiddels onder de zee beland, verdronken. Vroeger waren de ruïnes wel eens te zien volgens Katwijkse vissers, inmiddels is niet helemaal bekend meer waar die zou liggen en schijnt het moeilijk te zijn de ruïne terug te vinden of op te graven.
Er is op internet weinig over te vinden - misschien omdat er ook weinig over bekend is. Nu ben ik dus op zoek naar een historicus / anderzijds deskundige die hier meer over weet. Hebben jullie enig idee hoe ik zo iemand kan vinden, of kennen jullie iemand?
Alvast bedankt,
groetjes, Frank
Puzzels