Een retrievable stent is een stent die niet oplost, en permanent aanwezig blijft na plaatsing.
Een oplosbare stent wordt door het lichaam na een bepaalde periode opgeruimd.
Oplosbare stents staan nog in de kinderschoenen, en worden - naar mijn ervaring - in Nederland nog weinig toegepast.
Het veronderstelde voordeel is dat door plaatsing van een oplosbare stent het bloedvat (stents kun je in alle holle lichaamsbuizen plaatsten, maar meestal worden bloedvaten bedoeld, en ik veronderstel dat jij ook bloedvaten bedoeld) door de herstelperiode (na uitruiming van je geoccludeerde vat) geholpen wordt. Hierbij treden de risico's van een niet-oplosbare stent niet op (o.a. trombosering). In zo'n situatie (vaatocclusie) kan ik mij voorstellen dat behandeling met een oplosbare stent voordelen heeft.
In de situatie van een vaatprobleem dat het lichaam niet zelf kan oplossen, bijvoorbeeld een aneurysma (aorta abdominalis, carotis) kan ik mij voorstellen dat je levenslange vaatondersteuning wil door middel van een niet-oplosbare stent. De vaatwand ter plaatse van het aneurysma zal door verlies van elastische- en collagene weefsels nooit meer adequaat kunnen zijn.