Puzzel Puzzels
zenn
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

heel eenvoudig: wie bepaald bij het gooien van een dobbelsteen dat het bovenste getal het "juiste" is waarom niet het onderste getal of het linkse... alle mogelijkheden liggen op tafel
 
alleen kiezen we er eentje van  (maar god dobbelt niet)

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Bartjes schreef:  
Als die keuze uit je opgegeven trefwoorden door het programma op basis van een kwantumexperiment wordt gemaakt, zullen er dus voor iedere mogelijke uitkomst één of meer werelden zijn waarin dat die uitkomst optreedt. 
 
Denk je nou echt dat ze op die website een kwantumexperiment gebruiken om de uitkomst te genereren?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Math-E-Mad-X schreef: Denk je nou echt dat ze op die website een kwantumexperiment gebruiken om de uitkomst te genereren?
 
Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_generator
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Math-E-Mad-X schreef:  
Denk je nou echt dat ze op die website een kwantumexperiment gebruiken om de uitkomst te genereren?
Wel, het kan. Er zijn quantum-streams te vinden met willekeurige getallen: http://qrng.anu.edu.au/
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Bartjes schreef:  
Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_generator
 
Ja ik weet wel dat dat kan, maar waarom zou je zoiets in godsnaam doen puur voor zo'n simpele website? 
 
Natuurlijk, als je een echt quantumexperiment wil doen moet je ook een echte quantum generator gebruiken. Maar wat is de meerwaarde daarvan voor die website? Als gebruiker zie je toch het verschil niet.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Gebruikersavatar
entropy
Artikelen: 0
Berichten: 234
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 23:08

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Waarom is een dobbelsteen niet kwantummechanisch?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Math-E-Mad-X schreef: Ja ik weet wel dat dat kan, maar waarom zou je zoiets in godsnaam doen puur voor zo'n simpele website? 
 
Natuurlijk, als je een echt quantumexperiment wil doen moet je ook een echte quantum generator gebruiken. Maar wat is de meerwaarde daarvan voor die website? Als gebruiker zie je toch het verschil niet.
 
Dat vind ik ook vreemd. Ik heb die site een keuze laten maken en was toen héél benieuwd wat er nog meer zou volgen. Maar dat was het! Verder had die site niets te melden. Inderdaad - als gebruiker merk je geen enkel verschil of daar nu een kwantumexperiment gebruikt wordt of bijvoorbeeld een pseudotoevalsgenerator. Interessant is anders. :?
sensor
Artikelen: 0
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 11:42

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Het is dus zeer de vraag of dit een quantum mechanisch experiment is in ieder geval niet dynamisch. 
Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Bartjes schreef:  
Ik heb die site een keuze laten maken en was toen héél benieuwd wat er nog meer zou volgen. Maar dat was het! Verder had die site niets te melden.
 
En dat is dus precies de reden waarom het duidelijk om een grap gaat :)
 
Niet dat het mijn soort humor is, maar je hebt een hele hoop lolbroeken die dat wel grappig vinden.

Een vergelijkbare, vaak gemaakte grap is om bij een tekst over zwarte gaten (of over donkere materie) een plaatje te zetten van een "artist's impression" van een zwart gat (of donkere materie) en dat plaatje is dan gewoon helemaal zwart.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Aha - de bekende ijsbeer in de sneeuw.
 
Maar goed, kennelijk zijn er dus mensen die dat leuk vinden. Dan mogen ze nu even hartelijk lachten over weer een sukkel (ikzelf) die die site bezocht heeft... :lol: :lol: :lol:
 
Klaar? Mooi! Dan hebben we dat ook weer gehad. 
Gebruikersavatar
descheleschilder
Artikelen: 0
Berichten: 1.156
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 11:08

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Nog een vraag aan het adres van 317070. Jij schreef dat de VWI slechts een interpretatie is. Maar is het niet een theorie, die ons vertelt wat het achterliggende mechanisme achter de kwantummechanica is? M.a.w. er is een ontologische status aan toe te kennen?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

descheleschilder schreef:Nog een vraag aan het adres van 317070. Jij schreef dat de VWI slechts een interpretatie is. Maar is het niet een theorie, die ons vertelt wat het achterliggende mechanisme achter de kwantummechanica is?
 
Neen. Het enige wat het zegt, is dat de kansfunctie bestaat zoals mijn bed bestaat (en niet enkel zoals eenhoorns bestaan). Dat het dus echt fysisch bestaat. Het biedt dus geen mechanisme. Dat kun je ook zien doordat er geen wiskunde aan verbonden is.

 
descheleschilder schreef:M.a.w. er is een ontologische status aan toe te kennen?
Hoe bedoel je?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
sensor
Artikelen: 0
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 11:42

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Het ligt al in het woord interpretatie opgesloten. Maar het is ook mogelijk dat een interpretatie ook een theorie is die steunt op wiskundige formules zoals de cellular automaton interpretatie van 't Hooft.
Gebruikersavatar
entropy
Artikelen: 0
Berichten: 234
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 23:08

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

317070 schreef:  
Neen. Het enige wat het zegt, is dat de kansfunctie bestaat zoals mijn bed bestaat (en niet enkel zoals eenhoorns bestaan). Dat het dus echt fysisch bestaat. Het biedt dus geen mechanisme. Dat kun je ook zien doordat er geen wiskunde aan verbonden is.

 
Hoe bedoel je?
 
Er moet toch iets zijn in de kwantummechanica dat de VW interpretatie rechtvaardigt? Met andere woorden, er moet toch wiskunde zijn die tot de interpretatie leidt?? (leiden kan)  :shock:
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Er bestaan zoals uit mijn eerdere link blijkt meerdere veelwereldeninterpretaties. Mogelijk heeft 317070 een andere versie van de veelwereldeninterpretatie op het oog dat wij?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!