heel eenvoudig: wie bepaald bij het gooien van een dobbelsteen dat het bovenste getal het "juiste" is waarom niet het onderste getal of het linkse... alle mogelijkheden liggen op tafel
alleen kiezen we er eentje van (maar god dobbelt niet)
Bartjes schreef:
Als die keuze uit je opgegeven trefwoorden door het programma op basis van een kwantumexperiment wordt gemaakt, zullen er dus voor iedere mogelijke uitkomst één of meer werelden zijn waarin dat die uitkomst optreedt.
Math-E-Mad-X schreef: Denk je nou echt dat ze op die website een kwantumexperiment gebruiken om de uitkomst te genereren?
Wel, het kan. Er zijn quantum-streams te vinden met willekeurige getallen: http://qrng.anu.edu.au/Math-E-Mad-X schreef:
Denk je nou echt dat ze op die website een kwantumexperiment gebruiken om de uitkomst te genereren?
Bartjes schreef:
Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_generator
Math-E-Mad-X schreef: Ja ik weet wel dat dat kan, maar waarom zou je zoiets in godsnaam doen puur voor zo'n simpele website?
Natuurlijk, als je een echt quantumexperiment wil doen moet je ook een echte quantum generator gebruiken. Maar wat is de meerwaarde daarvan voor die website? Als gebruiker zie je toch het verschil niet.
Bartjes schreef:
Ik heb die site een keuze laten maken en was toen héél benieuwd wat er nog meer zou volgen. Maar dat was het! Verder had die site niets te melden.
descheleschilder schreef:Nog een vraag aan het adres van 317070. Jij schreef dat de VWI slechts een interpretatie is. Maar is het niet een theorie, die ons vertelt wat het achterliggende mechanisme achter de kwantummechanica is?
Hoe bedoel je?descheleschilder schreef:M.a.w. er is een ontologische status aan toe te kennen?
317070 schreef:
Neen. Het enige wat het zegt, is dat de kansfunctie bestaat zoals mijn bed bestaat (en niet enkel zoals eenhoorns bestaan). Dat het dus echt fysisch bestaat. Het biedt dus geen mechanisme. Dat kun je ook zien doordat er geen wiskunde aan verbonden is.
Hoe bedoel je?