Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

entropy schreef: Met andere woorden, er moet toch wiskunde zijn die tot de interpretatie leidt?? (leiden kan)  :shock:
Neen, de theorie is quantumtheorie. Dat verandert niet of je nu de Kopenhagen of de veelwereldinterpretatie neemt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Gebruikersavatar
entropy
Artikelen: 0
Berichten: 234
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 23:08

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

317070 schreef: Neen, de theorie is quantumtheorie. Dat verandert niet of je nu de Kopenhagen of de veelwereldinterpretatie neemt.
 
Als de kwantumtheorie volledig zou zijn, zou dat toch interpretaties moeten kunnen uitsluiten? Het feit dat er meerdere mogelijk zijn is volgens mij een teken dat de kwantumtheorie niet strikt genoeg is?
 
(Sorry dat ik ff afdwaal, maar het is relevant!)
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

entropy schreef: Het feit dat er meerdere mogelijk zijn is volgens mij een teken dat de kwantumtheorie niet strikt genoeg is?
 
(Sorry dat ik ff afdwaal, maar het is relevant!)
Geen probleem, geen probleem.
 
Het is niet vanzelfsprekend om te zien hoe kwantumtheorie op de realiteit teruggrijpt, omdat het zo ver van ons bed is. (Vandaar de shut-up-and-calculate). Het grootste probleem is de kansverdeling, want hoe moet je die nu eigenlijk zien? Een kans is een quotiënt van de maat van 2 verzamelingen, de gebeurtenissen die gebeurd zijn, en degene die konden gebeuren (vanuit het perspectief van degene die het berekent). Maar hoe moet je die tweede verzameling nu eigenlijk zien op het niveau van het universum? Want in retrospect kon toch maar 1 ding gebeuren?
 
In de kopenhagen-interpretatie is die tweede verzameling niet echt (op een ontologische manier), in de veelwereldinterpretatie wel. Dat is het verschil.
 
Wiskundig maakt dat dus geen knijt uit, maar filosofisch wel. Vandaar: interpretaties.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Een aardig artikel:
 
http://www.peterbyrne.info/stories/byrne_sciam_many_worlds.pdf
 
Met een merkwaardig citaat:
 
A lingering puzzle, which continues to be reanalyzed and hotly debated, is to understand in what sense branch A “occurs” 64 percent of the time and branch B only 36 percent in this model.
 
Dat wijst op een splitsing in twee werelden waarmee de fraaie verklaring van de kansen op A en B nu juist weer teniet gedaan wordt. - Wat een warboel!
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Bartjes schreef: Dat wijst op een splitsing in twee werelden waarmee de fraaie verklaring van de kansen op A en B nu juist weer teniet gedaan wordt. - Wat een warboel!
Dat is gewoon een populair-wetenschappelijk artikel, niet te diep duiken in de exacte bewoording die ze gebruiken...
 
Waarom zou je dan nog splitsen in 2 werelden? Dat heeft geen enkele verklaringskracht (en dus geen enkel nut) als je er de kansverdeling niet mee verklaart.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Wat is dan wel de puzzel "which continues to be reanalyzed and hotly debated"?
Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Bartjes schreef: Wat is dan wel de puzzel "which continues to be reanalyzed and hotly debated"?
Of de kopenhagen-interpretatie correct is, dan wel de veelwereldeninterpretatie.
 
De eerste heeft een 'collapse' nodig, die we nog niet begrijpen. De tweede zegt dat die collapse niet bestaat, en dat dus alle mogelijke universa ook echt bestaan. Alles draait hem rond die 'collapse', rond de keuze die het universum maakt in de kansverdeling.
 
Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat beide interpretaties falsifieerbaar zouden zijn. Het zijn dus vooralsnog enkel interpretaties die de kwantumtheorie inzichtelijker maken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Hier staat dat er in principe wel falsificatie mogelijk is:
 
http://plato.stanford.edu/entries/qm-manyworlds/#5
 
Maar met al die verschillende versies van de veelwereldeninterpretatie weet ik niet wat we daaraan hebben.
Gebruikersavatar
physicalattraction
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.249
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:37

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Opmerking moderator

Filosofische discussie over het "ik"-begrip is verwijderd.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

sensor
Artikelen: 0
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 27 jan 2012, 11:42

Re: Een probleem(?) in de veelwerelden interpretatie.

Deze discussie heeft zo wie zo een hoog filosofisch gehalte en meningen over vage interpretaties van de quantummechanica.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!