Ik begrijp wel dat de Schrödinger vergelijking is ontstaan uit de klassieke uitdrukking voor de energie, E
tot=p
2/2m+V, waarna je E
tot en p vervangt door operatoren, die je vervolgens op een functie φ laat inwerken (hoe is men op die operatoren gekomen?; met vallen en opstaan?). Om tot de Klein-Gordon vergelijking te komen ga je uit van de relativistische uitdrukking van de energie, waarin geen V voorkomt en de vergelijking zodoende vrije deeltjes beschrijft (spin 0). Maar hoe kom je tot een relativistische vergelijking van een relativistisch gebonden systeem (waar een V aanwezig is, veroorzaakt door een fotonencondensaat) door eerst de energie van de deeltjes te bepalen uitgaande van een verkorte baan? Hoe verandert een verkorte baan de energie van de deeltjes (zoals je al begrepen hebt geloof ik niet in een verkorte baan of een vlakke ruimte of een constante onderlinge afstand waarin de relativistische deeltjes bewegen, maar stel)? De onderlinge afstand blijft gelijk, dus wordt dan de golflengte kleiner en de energie groter? Je schreef net dat de Schrödinger vergelijking niet af te leiden is uit de waarden voor de energie in het niet relativistische geval. Zou dit dan ook niet het geval zijn voor een relativistische vergelijking voor relativistisch gebonden systemen?
Boormeester schreef:
Als je dit idee nu eens toepast met een relativistische benadering, waarbij de omtrek van de baan, bekeken vanuit het elektron, verkort wordt met een factor V(1-v2/c2).
Ik denk dat je vanuit die benadering toch wellicht tot een relativistische energie verdeling kan komen en wellicht tot een relativistische golfvergelijking.
Dezelde methode kun je toepassen voor elk 2 deeltjes probleem: elektron-positron etc.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!