Puzzel Puzzels
Molariteit
Artikelen: 0

Titratieberekeningen

Hallo iedereen,
ik ben dit jaar aan een opleiding begonnen waar ik weer scheikunde heb. Mijn examen was twee jaar geleden dus de kennis is nogal weggezakt. Nu ben ik bezig met deze opgaven, maar ik loop telkens vast. Het zal waarschijnlijk aan iets heel simpels liggen maar ik kom er niet uit en er is geen antwoordenboek. 

Een salpeterzuuroplossing wordt gestandaardiseerd tegen Na2CO3. Er wordt 0,1562 gram carbonaat afgewogen, opgelost in water en getitreerd met 31,22 mL salpeterzuuroplossing. Bereken de concentratie van de salpeterzuuroplossing.

Tot nu toe heb ik de verhouding tussen opgelost HNO3 en Na2CO3 (1:2) berekend en het aantal mol Na2CO3 berekend. 

Dat aantal mol : 2 is het aantal mol HNO3. mol : volume is de molariteit, maar hoe weet ik nu wat het volume is?

Er wordt 412,5 mg benzoëzuur (=C6H5COOH) opgelost in 50 mL geconcentreerd ethanol oplossing om een standaardoplossing kaliloog (=KOH opl.) te stellen. Er wordt getitreerd met 39,22 mL. Er wordt ook een blanco bepaling uitgevoerd, waarbij 50 mL geconcentreerde ethanol oplossing 0,32 mL loog verbruikt. Bereken de concentratie van de kaliloog.

Hier vraag ik me eigenlijk hetzelfde af als hierboven, en wat ik met die blanco bepaling moet? 

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Titratieberekeningen

Molariteit schreef:  maar hoe weet ik nu wat het volume is?

dat staat in de opgave:

31,22 mL salpeterzuuroplossing

Molariteit schreef:  en wat ik met die blanco bepaling moet? 
het oplosmiddel (ethanol) verbruikt kennelijk al kaliloog. Hoeveel lees je af in die blanco (dwz dezelfde hoeveelheid ethanol zónder die benzoëzuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Margriet
Pluimdrager

De reactieverhouding tussen HNO3 en Na2CO3 is niet 1:2.

Begin eens met het opstellen van de reactievergelijking van de titratie.
Molariteit

Jan van de Velde schreef: dat staat in de opgave:

het oplosmiddel (ethanol) verbruikt kennelijk al kaliloog. Hoeveel lees je af in die blanco (dwz dezelfde hoeveelheid ethanol zónder die benzoëzuur)
Oh ik dacht dat ik zelf fout zat met dat volume te gebruiken! Waarom hoef je eigenlijk dat carbonaat opgelost in water daar niet bij toe te voegen? 

Ik weet niet of ik dat tweede ook begrijp haha maar ik ga er wel eerst mee aan de slag, alvast bedankt voor je antwoord!

Margriet schreef: De reactieverhouding tussen HNO3 en Na2CO3 is niet 1:2.

Begin eens met het opstellen van de reactievergelijking van de titratie.
Ik zie nu net dat ik dat verkeerd geformuleerd heb, ik bedoelde de verhouding H+ en OH-. Dat heb ik uit deze vergelijking gehaald:
HNO3 + H2O --> NO3- + H3O+
Na2CO3 + H2O --> CO2 + 2Na+ + 2OH-
Margriet
Pluimdrager

Molariteit schreef: HNO3 + H2O --> NO3- + H3O+
Na2CO3 + H2O --> CO2 + 2Na+ + 2OH-
De eerste regel klopt. De tweede niet.

Welke deeltjes zijn aanwezig in een oplossing van Na2CO3 ?
Molariteit

Margriet schreef: De eerste regel klopt. De tweede niet.

Welke deeltjes zijn aanwezig in een oplossing van Na2CO3 ?
2Na+ en CO3 dacht ik? Ik bedenk me nu ook net dat een eigenschap van een base is dat hij H+ opneemt, zit hierin ook mijn fout? Ipv CO2 dus HCO3-? Of ga ik dan helemaal de verkeerde kant op?
Margriet
Pluimdrager

Molariteit schreef: 2Na+ en CO32-dacht ik? Ik bedenk me nu ook net dat een eigenschap van een base is dat hij H+ opneemt, zit hierin ook mijn fout? Ipv CO3 dus HCO3-? Of ga ik dan helemaal de verkeerde kant op?
Het klopt dat CO32- de base is die H+ kan opnemen. Als hij één H+ opneemt ontstaat HCO3-, dat klopt ook.

En wat ontstaat er als hij, zoals hier, twee H+ opneemt?

En wat wordt dan de reactievergelijking?
Molariteit

Margriet schreef: Het klopt dat CO32- de base is die H+ kan opnemen. Als hij één H+ opneemt ontstaat HCO3-, dat klopt ook.

En wat ontstaat er als hij, zoals hier, twee H+ opneemt?

En wat wordt dan de reactievergelijking?
Hm in mijn binas staat H2CO3/CO2+H2O alleen in de zurenkolom, klopt dat? Of kan ik hem gewoon niet vinden bij de basen? Of gebruik ik dan alleen H2O als base zegmaar? 
Na2CO3 + 2H2O --> 2Na+ + H2CO3 + 2OH-    zou dan de reactievergelijking zijn. 
Margriet
Pluimdrager

CO32- staat in binas tabel 49 bij de basen, rechter kolom, bij de p-waarde 3,67 en HCO3- bij de basen p-waarde 7,65. Je moet op die manier de H+overdracht dan in twee stappen doen. Dat kan natuurlijk. Probeer maar.

Maar je kunt de reactievergelijking ook een één keer opstellen:

CO32- + 2 H+( of mooier H3O+)   →
Molariteit

Margriet schreef: CO32- staat in binas tabel 49 bij de basen, rechter kolom, bij de p-waarde 3,67 en HCO3- bij de basen p-waarde 7,65. Je moet op die manier de H+overdracht dan in twee stappen doen. Dat kan natuurlijk. Probeer maar.

Maar je kunt de reactievergelijking ook een één keer opstellen:

CO32- + 2 H+( of mooier H3O+)   →
Oh ja, als H2CO3 nog een keer in de basetabel zou staan zou hij nog een H+ kunnen opnemen maar dat is niet zo. Die kennis is een stuk verder gezakt dan ik dacht :P 
CO32- + 2 H( of mooier H3O+)   → H2CO3

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Margriet
Pluimdrager

Molariteit schreef: ...
CO32- + 2 H( of mooier H3O+)   → H2CO3
Bijna goed. H2CO3 (koolzuur) is niet stabiel en valt uiteen in CO2 en H2O.

De reactievergelijking wordt dan:

CO32- + 2 H+ → CO2 + H2O

of:  CO32- + 2 H3O+ → CO2 +  3H2O

Terug naar de berekening.

Je weegt af 156,2 mg Na2CO3. Hoeveel mmol (of mol)  Na2CO3 is dat ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!