Dan interpreteren ze de bijbel symbolisch en kunnen ze dat ook doen met het scheppingsverhaal en hoeven ze ons niet meer lastig te vallen met 'evolutietheorie = NIET Waar blabla'
- Dit heeft helemaal niks met symboliek te maken. Dan begrijp je de term symboliek denk ik niet.
- Je richt je op één tekst (naar mijn mening nog eens uit het verband getrokken ook, Johannes is geen verzameling spreuken hoor). Er zijn zat teksten die het tegendeel aantonen. Is Johannes een zwak begaafd iemand die het verschil niet zag, of zou de tekst toch een andere betekenis hebben?
- Het offeren van de Joden verwijst naar het offer van Jezus. En voor de niet-joden kun je dan nog rom.2:14 gebruiken. Verder heb je nog een hoop dodenrijkzooi, oordeel en paradijs zooi om het overzichtelijker te maken...
- Een fout die jij lijkt te maken en die tevens creationisten maken is door de bijbel als één boek te zien en dat ook zo te behandelen. Het woord bijbel betekend boeken. Tis een verzameling spreuken, liederen, gedichten, mythes, gelijkenissen, oog getuigen verslagen, visioenen etc.
Door dat allemaal als één hap of letterlijk of symbolisch te nemen werkt niet. Dat doen trouwens creationisten ook niet, maar dat hebben ze zelf totaal niet door. Want ze nemen immers openbaringen ook niet letterlijk. En zodra het over een platte aarde gaat (waar ik wel van mening ben dat de schrijver dat echt dacht) nemen ze dat ook niet letterlijk.
Zo is genesis1 'duidelijk' een gedicht. Ik vind het ook raar dat er christenen dat behandelen als een letterlijk stukje geschiedenis. Het andere scheppings verhaal (genesis 2 en 3) is geen poëzie, maar ook duidelijk symbolisch, dat druipt er toch flink vanaf vind ik, met die "vruchten". Terwijl Jr. 52 (vind ik) duidelijk een verslag is wat er gebeurde.