Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Vinden christenen het niet zielig dat alle mensen die geboren zijn voordat jezus stierf voor hun zonden niet in de hemel gekomen zijn?
lngr schreef:Johannes 14:6-7

'Ik ben de weg, de waarheid en het leven,' antwoordde Jezus. 'Iemand kan alleen naar de Vader gaan via mij. Als je mij zou kennen, zou je ook mijn Vader kennen. Van nu af aan ken je hem; je hebt hem gezien.'

You stand corrected.
Deze twee uitspraken komen totaal niet met elkaar overeen.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Anonymous

Vinden christenen het niet zielig dat alle mensen die geboren zijn voordat jezus stierf voor hun zonden niet in de hemel gekomen zijn?

Nee, over het algemeen geloven christenen helemaal niet dat mensen voor Jezus dus niet in de hemel zouden zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lngr

Dan interpreteren ze de bijbel symbolisch en kunnen ze dat ook doen met het scheppingsverhaal en hoeven ze ons niet meer lastig te vallen met 'evolutietheorie = NIET Waar blabla'
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Anonymous

Dan interpreteren ze de bijbel symbolisch en kunnen ze dat ook doen met het scheppingsverhaal en hoeven ze ons niet meer lastig te vallen met 'evolutietheorie = NIET Waar blabla'
- Dit heeft helemaal niks met symboliek te maken. Dan begrijp je de term symboliek denk ik niet.

- Je richt je op één tekst (naar mijn mening nog eens uit het verband getrokken ook, Johannes is geen verzameling spreuken hoor). Er zijn zat teksten die het tegendeel aantonen. Is Johannes een zwak begaafd iemand die het verschil niet zag, of zou de tekst toch een andere betekenis hebben?

- Het offeren van de Joden verwijst naar het offer van Jezus. En voor de niet-joden kun je dan nog rom.2:14 gebruiken. Verder heb je nog een hoop dodenrijkzooi, oordeel en paradijs zooi om het overzichtelijker te maken...

- Een fout die jij lijkt te maken en die tevens creationisten maken is door de bijbel als één boek te zien en dat ook zo te behandelen. Het woord bijbel betekend boeken. Tis een verzameling spreuken, liederen, gedichten, mythes, gelijkenissen, oog getuigen verslagen, visioenen etc.

Door dat allemaal als één hap of letterlijk of symbolisch te nemen werkt niet. Dat doen trouwens creationisten ook niet, maar dat hebben ze zelf totaal niet door. Want ze nemen immers openbaringen ook niet letterlijk. En zodra het over een platte aarde gaat (waar ik wel van mening ben dat de schrijver dat echt dacht) nemen ze dat ook niet letterlijk.

Zo is genesis1 'duidelijk' een gedicht. Ik vind het ook raar dat er christenen dat behandelen als een letterlijk stukje geschiedenis. Het andere scheppings verhaal (genesis 2 en 3) is geen poëzie, maar ook duidelijk symbolisch, dat druipt er toch flink vanaf vind ik, met die "vruchten". Terwijl Jr. 52 (vind ik) duidelijk een verslag is wat er gebeurde.
lngr

Pardon, het beschouwen van de zoon als mens van vlees en bloed en tegelijkertijd als onderdeel van de heilige 3 eenheid en dus 1 en dezelfde als god is mijns inziens een schoolvoorbeeld van symbolisme.

Natuurlijk richt ik me op 1 tekst. Als ik zo aantoon dat ze tenminste iets symbolisch beschouwen, dan vraag ik me daarna af wat hun tegenhoudt om het idee dat god de aarde in 6 dagen schiep niet symbolisch te zien. Dat het toevallig dat stuk tekst was is gewoon...toevallig.

Ik behandel de bijbel in deze discussie idd als 1 boek, om de simpele reden dat zij dat zelf doen. In het dagelijks leven beschouw ik de bijbel als een gevaarlijke lap tekst, tegelijkertijd als wereldliteratuur (in tegenstelling tot vele literatuurwetenschappers), niet wezenlijk verschillend van de Ilias.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Anonymous

Pardon, het beschouwen van de zoon als mens van vlees en bloed en tegelijkertijd als onderdeel van de heilige 3 eenheid en dus 1 en dezelfde als god is mijns inziens een schoolvoorbeeld van symbolisme.
Maar daar ging de tekst niet over.
Natuurlijk richt ik me op 1 tekst. Als ik zo aantoon dat ze tenminste iets symbolisch beschouwen, dan vraag ik me daarna af wat hun tegenhoudt om het idee dat god de aarde in 6 dagen schiep niet symbolisch te zien.
Omdat het besef dat er symboliek bestaat niet door dringt. Ze vinden openbaringen ook symbolisch. Maar genesis 1? Nee, dat is dan opeens wat anders.

Maar die tekst vind ik daar dus een verkeerd voorbeeld van. Dat kun je beter gebruiken als voorbeeld van verschil van interpretatie.

En wat ik al aangaf, Johannes is geen spreuken achtig boek. Op één tekst richten doet de context verliezen. Uit één tekst kiezen kun je dan nog wel veel leukere grapjes uithalen. Bijvoorbeeld dat God niet bestaat, zijn ook teksten die zich daarvoor lenen.
Ik behandel de bijbel in deze discussie idd als 1 boek, om de simpele reden dat zij dat zelf doen. In het dagelijks leven beschouw ik de bijbel als literatuur (in tegenstelling tot vele literatuurwetenschappers), niet wezenlijk anders dan de Ilias.
Dat vind ik onjuist gebruik in het dagelijks leven. Dat is zoiets als dat ik allemaal boeken uit de Griekse oudheid tot één boek ga smeden en het op die manier gebruik.
lngr

Voor mijn punt is geen context nodig. Als iemand wil aantonen dat er tegenstrijdigheden in de bijbel zitten, hoeft hij/zij maar 1 voorbeeld te geven. Maar genoeg over dit irrelevante punt. Ik zal reageren op 2 andere zaken.

-
Omdat het besef dat er symboliek bestaat niet door dringt. Ze vinden openbaringen ook symbolisch. Maar genesis 1? Nee, dat is dan opeens wat anders.
Ze vinden openbaringen symbolisch, terwijl het besef dat er symboliek bestaat niet door dringt? Kun je dit verder uitleggen.

Wat ik nu zo interessant vind is waarom nu juist [ibdeze[/b] passage, over het ontstaan van de wereld, dan niet symbolisch wordt gezien.

- Jij kunt de Ilias en de Odyssee van Homerus , Aeneis van Vergilius en de Metamorfosen van Ovidius achter elkaar lezen en dan krijg je een perfect beeld van de griekse mythologie. Als er ergens een korte weergave wordt gegeven van de griekse sagen en mythen, dan doen ze dat ook, dan husselen ze dat alles door elkaar en dat alles zie ik als de griekse mythologie, terwijl ik natuurlijk wel het verschil zie tussen Metamorfosen en Aeneis. En zo zie ik heel de bijbel als 'het christelijke fundament' precies zoals zij dat zelf ook doen. En dat er dan 70 of 80 jaar tussen Lucas en Marcus zit maakt dan weinig uit.

Homer Simpson
Satyr

:shock: De bijbel is een verzamelwerk van andere religies voor hun tijd,toen de mensen nog in meer goden geloofden.Gestolen en verdraait!

Voor mij heeft jezus nooit bestaan en er is ook geen bewijs daarvan. Ik persoonlijk vind t christendom een hersenspoel programma om mensen dom te houden en iedere vorm van spirituele groei af te remmen. Want dat is toch t werk van de door hun verzonnen duivel? ;)

hier een leuke link trouwens ; www.exposingchristianity.com
-Frankenstein-

Het nieuwe testament is naar mijn mening een mengeling van Genesis en de daarbij behorende zonde van de mens in het bijzonder (Adam en Eva, Kain en Abel), de tien geboden van Mozes, Egyptische mystiek, de levensloop en leer van Julius Ceasar en een afwijzing van de joodse wetten (Leviticus). De Egyptische mystiek en de leer van Julius Ceasar trekt mij aan. Het geloof in hebt Uw naaste lief als U zelve en de mystieke heilige geest boeit mij zeer.

Genesis is een opeenstapeling van errors en ik vind het jammer dat bij dit boek zoals wel bij Leviticus in het nieuwe testament gebeurd is niet de nek om is gedraaid. Maar goed Genesis (hier en daar wat verschillen) was in de pre Christelijke tijd gemeengoed dus kon deze leer in het jaar 30 of 60 onmogelijk van tafel geveegd worden.

Van de Genesis leer hebben de wetenschappers de meeste last gehad en konden rascisten hun gelijk krijgen ondanks hebt Uw naaste lief als U zelve. Maar goed Jezus kon niet in een glazen bol kijken en daarom wordt het Christendom als het om de bijbelse teksen gaat vooral op Genesis aangevallen.

Wordt het niet eens tijd voor de Christenen om water bij de wijn te doen en dat rare Genesis te verbloemen tot iets mystieks in plaats van leer. Van mijn part vervalst er iemand een paar documenten en verstopt deze ergens bij de dode zee.

Laat ik het anders stellen als je moet kiezen tussen Jezus of Genesis met welke leer wil je verder leven ?

Ik kan prima leven met de leer hebt Uw naaste lief als U zelve leven maar leven met de leer van Genesis, nee dat nooit.
peterA

Er is serieus onderzozk gedaan naar de vraag: Waarom geloven mensen in (hun) god(en).

http://human-nature.com/nibbs/02/boyer.html

http://hanson.gmu.edu/religion.html

VG Peter
huh?
DePurpereWolf

En wat vindt je zelf van dat boek? Wat is het belangrijkste dat voor jou achterblijft. De twee links gaan beide over de zelfde schrijver (het zelfde boek?) is er iets meer dat we moeten leren hiervan? Of alleen dat er een boek op de markt is.
ZonnTroLL

Wat ik wel weet is dat ik zonder Hem niet kan ademhalen.
God is alwetend, u niet. Vanwaar die zekerheid? Waarom weet u dat u zonder hem niet kan ademhalen?
En wat ik ook weet is dat alle vragen ooit zullen worden beantwoord.
Zoals eerder vermeld bij elke opgeloste vraag ontstaan er weer nieuwe vragen en dat is maar best, want als alles opgelost zo zijn. Geef toe: saaiheid zou er zijn.
Een discussie over het welles/nietus of God nou echt is, is zinloos. Er zal nooit een einde komen aan die discussie totdat God zelf er een einde aan maakt.
God zal geen einde aan deze discussie maken, maar de mens. God beslist niet wat ik doe, hij beslist niet dat ik dit wederschrijf. Waarom zou hij dat doen? Om mij op de proef te stellen? Nee, dat is niet nodig, want hij bepaald wat ik doe zogezegd. Neen, ik beslis dat ik dit terugschrijf, denkt u ook niet?
Vraag Hem eens of Hij je de wijsheid wilt geven, waar je naar op zoek bent. Zoekt en gij zult vinden, klop en de deur zal voor u opengaan...
Zegt u mij nu dat ik een gebrek aan wijsheid heb? Welke wijsheid bedoelt u? Dat God zou bestaan? Is dat wijsheid? Hmm..
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
peterA

En wat vindt je zelf van dat boek? Wat is het belangrijkste dat voor jou achterblijft. De twee links gaan beide over de zelfde schrijver (het zelfde boek?) is er iets meer dat we moeten leren hiervan? Of alleen dat er een boek op de markt is.
Inderdaad,tweemaal hetzelfde boek,ik vindt het een goed boek,de recensies zijn redelijk duidelijk en objectief,je MOET niets leren van mij maar ik denk dat er uit dat boek wel iets te leren valt ja,ik ga er van uit dat de meesten wel weten dat er een boek op de markt is.

Waar slaat deze post op PW?

Vanwaar de plotse interesse in mijn bevindingen over dit boek?

Vanwaar de sarcastische opmerking "...dat er een boek op de markt is."

Sarcasme is geen manier om een discussie op gang te brengen.

Peter
huh?
yerk

lngr schreef:Klazon,  

Mattheus 3:17

'Hij is mijn enige Zoon, de man naar mijn hart'

Ik vind het best als jij zegt dat God en Jezus 1 en dezelfde zijn en dat Jezus OOK altijd heeft bestaan. Echter, jij interpreteert de bijbel dan wel symbolisch. Mijn vraag is nu waarom je dat wel symbolisch interpreteert, maar de schepping niet.
Aha... geen bijbelkenner of wel? In Johannes 1:1 staat dat Jezus God is en dat Hij er altijd geweest is.
Joh 1:1  In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.  

Joh 1:2  Dit was in den beginne bij God.  

Joh 1:3  Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.  

Joh 1:4  In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.  

Joh 1:5  En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.  

Joh 1:6  Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.  

Joh 1:7  Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.  

Joh 1:8  Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.  

Joh 1:9  Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.  

Joh 1:10  Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.  

Joh 1:11  Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.  

Joh 1:12  Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;  

Joh 1:13  Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.  

Joh 1:14  En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.  

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Yerk,

bedankt dat je me enig speurwerk uit handen hebt genomen.

Ingr,

Je denkt dat ik de bijbel symbolisch interpreteer. Maar dat is niet zo. Ik interpreteer de bijbel letterlijk, tenzij uit de context of uit nadere bestudering blijkt dat iets symbolisch of metaforisch opgevat moet worden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!