Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
danny binda
Artikelen: 0

kernfusie

Ik heb gehoord dat op de zon ,of een neutronenster,kernfusie heeft plaatst gevonden of plaatst vind.
bij kernfusie smelten de elektronen tegen the core aan.

Ok mij vraag is, wanneer beginnen de elektronen naar binnen te drukken.

Gebeurt dit als ze elkaar tegen komen dus in botsing met andere atomen.

Of gebeurt dat als ze nog redelijk van elkaar als atomen op afstand staan,ik bedoel dat hun eigen zwaartekracht onderling elkaar aan het fijndrukken is ? onder de druk van  de omliggende zwaartekracht.

.
the4dimensions

Re: kernfusie

Ik stel voor dat je eerst dit eens grondig leest, vooral het deel 'reactie'.

danny binda schreef: bij kernfusie smelten de elektronen tegen the core aan.
Dit is niet juist...
danny binda

Re: kernfusie

Om kernen te laten samensmelten is er een grote kinetische energie nodig om de kernen bij elkaar te brengen, die al van hun elektronenschillen ontdaan moeten zijn. Een gas dat bestaat uit positief geladen atoomkernen en negatieve vrije elektronen is een plasma, dat ook wel de vierde aggregatietoestand genoemd wordt. Pas wanneer de kernen dicht genoeg bij elkaar komen krijgt de aantrekkende sterke kernkracht er vat op, kan de afstotende kracht tussen positieve kernladingen tenietgedaan worden en vindt er fusie plaats. Waterstofisotopen hebben hiervoor in principe voldoende snelheid bij ca. 15 miljoen K. Voor een acceptabele fusieopbrengst moet de temperatuur echter nog ongeveer tien keer zo hoog liggen, ca. 150 miljoen K.
ok hebben ooit die elektronen elkaar aangeraakt of is op afstand van elkaar door druk ontdaan van die elektronen

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”