Puzzel Puzzels
lcrndrs
Artikelen: 0

kansberekening oefening

Beste,

Ik zit vast op een oefening voor kansberekening. De oefening luidt:

2 vrienden gaan elk 3 keer in dezelfde week naar dezelfde plaats. Hoe groot is dan de kans dat ze elkaar niet zijn tegengekomen? En hoe groot is de kans dat ze elkaar precies 2 keer tegenkwamen?

Ik noemde de twee personen A en B en redeneerde dat de kans dat ze elkaar niet tegenkwamen gelijk is aan de kans dat A er was op voorwaarde dat B er niet was maal de kans dat B er was op voorwaarde dat A er niet was, ik kwam 9/49 uit door deze formule toe te passen P(G1 doorsnede G2) = P(G2) . P(G1|G2). Klopt deze redenering?

Bij de tweede vraag heb ik geen idee hoe ik er aan moet beginnen.

Kan iemand mij helpen aub?

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Drieske

Re: kansberekening oefening

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

the4dimensions

Is het niet nodig om te weten hoe lang ze op de plaats blijven wachten?

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

dannypje

Ik vraag me af of je de eerste vraag niet kan beantwoorden door te denken aan 7 vakjes, waar al 3 balletjes (persoon A) in liggen. Op hoeveel manieren kan je nu 3 andere balletjes verdelen over de overblijvende 4 lege vakjes ?
En op hoeveel manieren kan je 3 balletjes verdelen over 7 vakjes.
De verhouding van deze 2 getallen is volgens mij de kans dat ze mekaar niet tegenkomen.

Een identieke redenering zou je kunnen volgen voor de kans dat ze mekaar net 2 keer tegenkomen. Op hoeveel manieren kan je 2 balletjes verdelen over 3 vakjes waar al balletjes inliggen.
En op hoeveel manieren kan je het derde balletje in de lege vakjes leggen. Die 2 getallen vermenigvuldigen, en weer de verhouding met het totaal aantal manieren (3 balletjes over 7 vakjes).

Zo kom ik op 4/35 voor de eerste vraag en 12/35 voor de tweede.

Of maak ik nu ergens een denkfout ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!