hij vindt vooral dat we geen commentaar zouden moeten leveren op een bepaalde slag mensen, zéker niet op onze leeftijd iemand een idee?
Ja, gewoon géén commentaar leveren op mensen, ongeacht wie of welk "slag".

Dat kun je al simpel doen door commentaar op hun uitlatingen te geven, en dat kan weer door te vermijden de woorden jij en jou te gebruiken. Dus in plaats van: "Dat zeg jij nou wel......" gebruik je dan bijvoorbeeld "dat wordt hier nou wel gezegd...."
Dan kun je je ei kwijt, zonder dat je persoonlijk wordt. En onthoud ook vooral dat een forum via beeldschermen geen stoere-jongens-onder-mekaar-schoolplein is. Je ziet
tijdens het typen van jouw uitspraken de lichaamstaal van een ander niet veranderen (begint defensieve of juist offensieve houding aan te nemen, begint te blozen, verbleekt) en dus krijg je ook geen gelegenheid om nog tijdens het schrijven je boodschap wat anders te verpakken als reactie daarop.
Kortom, blijf zo lang mogelijk zo neutraal mogelijk, weeg je eigen woorden op een goudschaaltje, maar doe dat niet direct met de woorden van een ander. Bouw altijd wat elastiek in in wat je schrijft maar ook in wat je leest......
Niet alles wat als een aanval leest is ook als aanval bedoeld. Het meeste zelfs niet denk ik.
en hier had ik eerst getypt:
Niet alles waar jij een aanval in leest is ook als aanval bedoeld. Het meeste zelfs niet denk ik.
Voel je het verschil??