Puzzel Puzzels
the4dimensions
Artikelen: 0

Practica: wrijvingscoefficient

We hebben een tijdje geleden een standaardproef gedaan voor de les fysica: we leggen een houten blokje op een plank en passen de hoek van de plank aan tot het blokje naar beneden schuift. Dan leiden we daaruit de wrijvingscoefficient af.

De leerkracht wou dat we hierna hetzelfde deden, maar onder andere omstandigheden. We hebben gekozen voor de invloed van water:
  1. We bevochtigen het blokje en herhalen de proef.
  2. We bevochtigen het blokje, laten het bevriezen en herhalen de proef.
De uitkomsten zijn helemaal niet wat we verwachtten... Een droog blokje heeft de laagste wrijvingscoefficient, dan het bevochtigd blokje, en het bevroren blokje had de grootste wrijvingscoefficient. Wat zou de verklaring hiervoor kunnen zijn, of gaat het hier gewoon om een mislukte proef?

Mogelijke verklaring voor 1: Het water onder het blokje wordt weggeduwd en zorgt voor een lage druk onder het blokje. Hierdoor duwt de buitenlucht 'harder' en door de kleine massa van het blokje komt dit duidelijk tot uiting. Dit is echter ongegrond en we weten niet of dit wel de verklaring is.

Dezelfde resultaten deden zich voor bij een soortgelijke proef: Plaats het wrijvingsblokje op tafel. Leg de krachtsensor vlak op tafel en verbindt hem met het haakje.
Verschuif de krachtsensor langzaam over de tafel (touwtje komt strak) en op bepaald ogenblik begint het blokje te schuiven. Blijft met de sensor trekken totdat het blokje   over een 20-tal cm verschoven is met een constante snelheid. Klik op "stop".

Alvast bedankt.

Bijlagen
krachtsensor
krachtsensor 426 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Wdeb

Re: Practica: wrijvingscoefficient

Jullie bepalen eerst de statische wrijvingscoëfficient en dan de dynamische, volgens mij.

Belangrijk in deze is welke ondergrond jullie hiervoor genomen hebben. Ik denk dat adhesie met water een belangrijke rol speelt. Daarbij het smelten en bevriezen....maar helemaal zien doe ik het ook niet.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

the4dimensions

Re: Practica: wrijvingscoefficient

Wdeb schreef: Jullie bepalen eerst de statische wrijvingscoëfficient en dan de dynamische, volgens mij.
Bij de tweede proef kan je beide zien: op het moment dat het blokje begint te schuiven zie je een piek die iets hoger ligt (statische).

Wdeb schreef: Belangrijk in deze is welke ondergrond jullie hiervoor genomen hebben. Ik denk dat adhesie met water een belangrijke rol speelt.
Het blokje was van hetzelfde materiaal als de plank en nam gemakkelijk vocht op, welke houtsoort daar heb ik geen idee van. Maar adhesiekrachten kunnen inderdaad wel een rol spelen...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!