Bloem, ten eerste, ik sta helemaal achter je gedachten. Toch moet me nog even iets van het hart en daarna hou ik erover op: als iemand jouw redenering als "infantiel" zou betitelen dan vraag ik me toch ten zeerste af hoe jij daarop zou reageren. Weerleggen van iemands redenering wil niet zeggen dat je die redenering dan ook maar infantiel moet noemen. Het maakt volgens mij niet uit of je iemand als persoon infantiel noemt of de redenering van iemand infantiel noemt. Hoe dan ook, het blijft negatief en onaardig. Hoewel ik het wel begrijp, vooral gezien de voorbeelden die je noemde, maar ik zou het zelf gewoon niet zo snel op die manier verwoorden denk ik. Communicatie is een belangrijke factor in het elkaar begrijpen, hoe beter je communiceert hoe eerder je tot begrip komt. Zelf heb je dus uiteindelijk ook een verantwoordelijkheid voor een goede communicatie, sterke, geladen woorden die een bepaald oordeel uitdrukken horen daar in eerste instantie volgens mij niet in thuis.
De "screening" waar ik op doelde betrof het "screenen" van mensen die een verblijf in dit land willen aanvragen. Kijken of ze niet al een crimineel verleden hebben en zo.
Wat jouw kernvragen betreft: je hebt volledig gelijk. Waarom kunnen mensen, met hersenen, met capaciteit tot relativeren en communiceren, niet gewoon met elkaar samenleven? Eigenlijk zo idioot, dat wij als "slimste" wezens op deze planeet niet in staat zijn om op een normale manier met elkaar om te gaan. Maar ja, we communiceren dan ook niet op een goede manier.