Dries De Vos
Artikelen: 0

Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

Beste bollebozen!

Bij het symbolisch voorstellen van de elektronenconfiguratie in hokjes, zoals hieronder, plaatsen we het pijltje naar boven (spin-up) eerst.

[↑↓]     [↑↓]    [↑    ][↑    ][↑    ] is zo bijvoorbeeld koolstof: 1s22s22p3 , volgens het Pauli verbod, de regel van Hund en het Aufbau principe.

Nu hebben we bij de bespreking van de kwantumgetallen gezien dat de oriëntatie van de spin-draai-impuls gekwantiseerd is volgens de volgende forumule : Sz = ms*hbar , met ms het spinkwantumgetal, en Sz de component van de spin-draai-impuls in de meetrichting (hier de richting van het extern magneetveld). 
In aanwezigheid van een extern magnetisch veld is de hoek alfa tussen μs (het spinmagnetisch moment)  (dat steeds antiparralel is aan S, de spin-draai-impuls) en B (het magnetisch veld) het kleinst indien spin-down (ms = -1/2)
Spoiler: [+]
(De interactie energie tussen een magnetisch veld en een dipool wordt gegeven door:
V = - M.B.cos(alpha) 
V wordt dus het kleinst als cos(alpha) = groot, dus als alpha is klein. Voor spin-down heeft de spin-draai-impuls de grotere hoek met B. Het magnetisch moment dat daar antiparallel mee is heeft dus de kleinere hoek.
μs = -e/2m * S 

Waarom wordt nu in het symbolisch voorstellen steeds spin-up eerst geplaatst? Die is immers energetisch ongunstiger dan de spin up!

Groeten!

Dries De Vos

Re: Symbolische voorstelling van de elektronenconfiguratie

Dries De Vos schreef: Beste bollebozen!

Bij het symbolisch voorstellen van de elektronenconfiguratie in hokjes, zoals hieronder, plaatsen we het pijltje naar boven (spin-up) eerst.

[↑↓]     [↑↓]    [↑    ][↑    ][↑    ] is zo bijvoorbeeld koolstof: 1s22s22p3 

Net te laat zag ik dat dit de EC van stikstof is, wat uiteraard een dom foutje is, maar de kern van de vraag niet verandert.
descheleschilder

Die volgorde heeft niets van doen met de energetische inhoud van een deeltje met spin-up of spin-down. Je kan het net zo goed als de pijltjes van plaats doen verwisselen.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Dries De Vos

Dan is het dus gewoon een conventie binnen het handboek dat ik gebruik :)

Bedankt!

Terug naar “Fysische chemie en structuurchemie”