Kan iemand me uitleggen hoe shotgun sequencing , om de sequentie van een volledig genoom te bepalen, precies werkt?
Ik ben niet zeker of ik alle stappen juist interpreteer.
Volgens mij wordt eerst uw dna geëxtraheerd. Vervolgens gaat men het knippen met restrictie-enzymen in verschillende fragmenten. Die verschillende fragmenten worden vervolgens gescheiden volgens hun grote door gebruik te maken van agarosegelelektroforese. Elk fragment wordt vervolgens gekloneerd met behulp van een vector. De gekloneerde fragmenten worden vervolgens terug geëxtraheerd en elk geknipt in verschillende fragmenten met behulp van restrictie-enzymen. Die fragmenten worden vervolgens weer gescheiden volgens grootte en weer gekloneerd. De klones worden opgeslagen in een bibliotheek en via sequentie-analyse kan men vervolgens de overlap bepalen tussen de sequenties. Vervolgens worden ze op basis van hun overlap aan elkaar gezet.
Dit is wat ik denk hoe het ongeveer in zijn werk gaat. Een aantal zaken zijn me echter nog niet duidelijk. Bv waarom de fragmenten moeten gescheiden worden volgens grootte?
Ook snap ik het principe van Fysische kaarten niet. Zou iemand me deze werkwijze kunnen uitleggen?
Alvast bedankt
Puzzels