Puzzel Puzzels
tommienator
Artikelen: 0

Doorsnede vlak en kwadriek

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje.. Ben momenteel een oefening aan het maken voor kritische punten te bepalen voor een functie(x, y, z) onderheven aan 2 restricties (via lambda methode).
Nu, het stelsel dat ik uitkom is nog al vrij heftig om uit te werken. Matlab kan het doen, maar goed.. Daar ben ik op het examen niets mee.

Het gaat als volgt: bepaald de extreme waarde voor een functie f(x, y, z) op de cirkel die de doorsnede is van het vlak x+y+Z = 0 en de bol x^2 + y^2 + z^2 = 24 (zie plotje matlab)
Nu, wat ik als alternatieve methode wou berekenen was de vergelijking van die cirkel te zoeken. Om dan het op te kunnen lossen niet met 2 maar met 1 onbekende in de hulpfunctie.

Hier zit ik dus vast, kan iemand mij verder helpen hoe ik de vergelijking van de cirkel kan bepalen?Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Demophilus

Re: Doorsnede vlak en kwadriek

\(z = -y -x\)
invullen in de vergelijking van de bol geeft je natuurlijk de vergelijking van die cirkel. Eenvoudiger zal dit het niet maken vrees ik.
Wat is die functie f precies?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tommienator

Bedankt voor het antwoord, maar dit had ik al gedaan.. Maar dan krijg ik geen vergelijking van een cirkel maar 1 van een ellips.
Afbeelding
Het betreft om de volgende opgave:
de functie f(x,y,z) = x*y + z^2 bereikt een maximum en minimum waarde op de cirkel die de doorsnede is van het vlak x + y + z = 0 met het boloppervlak x^2 + y^2 + z^2 = 24

Wat ik dus eerst gedaan had was via de lambda methode een hulpfunctie opgezet F(x, y, z, lamba1, lambda2) = x*y + z^2 + lambda1(x + y + z) + lambda2(x^2 + y^2 + z^2 - 24)

Maar zoals je zelf kan zien als je dat partieel afleid naar x, y, z, lambda1, lambda 2 kom je een stelsel van 5vgl uit en 5 onbekende.. En helaas is er zo nu niet 1 vgl die meteen de uitkomst geeft (op het eerste zicht gezien) van 1 van de onbekende... Waardoor ik gewoon het op een andere methode probeerde omdat het uiteraard altijd heel wat tijdsverlies is om stelsel manueel met de hand uit te werken :)
Demophilus

tommienator schreef: Bedankt voor het antwoord, maar dit had ik al gedaan.. Maar dan krijg ik geen vergelijking van een cirkel maar 1 van een ellips.
In het vlak x+y+z=0, ligt een cirkel. Natuurlijk als je die cirkel projecteert op het x-y vlak (zoals je net deed) is dat een ellips.
Als je per se een vergelijking van een cirkel wil bekomen, kan je de (x,y,z) coördinaten roteren zodat het vlak x+y+z=0 gelijk is aan het (x',y') vlak ofzo met (x',y',z') je coördinaten na rotatie. Maar dat zal je niet veel helpen.

Maar zoals je zelf kan zien als je dat partieel afleid naar x, y, z, lambda1, lambda 2 kom je een stelsel van 5vgl uit en 5 onbekende.. En helaas is er zo nu niet 1 vgl die meteen de uitkomst geeft (op het eerste zicht gezien) van 1 van de onbekende... Waardoor ik gewoon het op een andere methode probeerde  :).

Toch lijkt me dit de beste methode. Probeer één voor één de vergelijking te elimineren, dus schrijf bv. y=-x-z en vul dit in in elke vergelijking.
Verder zie je dan bijvoorbeeld
\( z= \lambda_1 + x(2\lambda_2-1)\)
en vul dit dan weer in in elke vergelijking. Uiteindelijk zal je het wel vinden, gewoon even doorbijten.
tommienator

Oké, goed.. Ik ga er even op doorbijten en zien of ik tot een oplossing kan komen :).
Safe
Pluimdrager

Laat eens zien wat je tot nu toe hebt opgeschreven ...
tommienator

Ik denk eerlijk gezegd dat ik vrij hard de mist in aan het gaan ben...
Dit is dus wat ik uitkom voor x, y en z...
Afbeelding
Safe
Pluimdrager

Tel de verg 1,2 en 3 eens op ...
tommienator

Ja, mijn ordening is niet 100% goed.. Welke vergelijking 1, 2 en 3 bedoel je? De bovenste of ...?

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Waar jij (zelf) 1, 2 en 3 hebt staan ... (de bovenste dus)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!