ppb/ppm is voor geur componenten de manier om hoeveelheden ja, net als lumens voor licht intensiteit.
Een geur kan je omschrijven waar het naar ruikt, maar ik denk dat je meer op moet kijken naar de stof, stof eigenschappen en concentratie, en dat zijn 3 verschillende dingen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Er bestaan ook schalen die de relatieve concentratie weergeven (ten opzichte van de menselijke detectiegrens), de ervaren intensiteit en de geurervaring zelf (prettig/onprettig/onuitstaanbaar etc.), maar die laatste zijn nogal subjectief.
Geur is enorm complex. Onze ogen hebben 3 soorten kegeltjes en staafjes. In totaal 4 verschillende receptoren waarmee onder alle omstandigheden de visuele waarneming wordt gedaan. Vergelijk dat eens met de honderden geur-receptoren hebben, waarbij ook nog eens individuele verschillen bestaan. Bij de een zijn andere receptoren actief dan bij de ander.
Veel meer receptoren dus, en vermoedelijk binden stoffen aan meerdere receptoren waarbij de combinatie uiteindelijk de geur-ervaring bepaalt.
Omschrijven is dus lastig, je kunt hooguit een geur vergelijken met iets waar het op lijkt. De geur van vers fruit, dennennaalden, houtachtig, scherp, zout, rotte eieren, noem maar op. Beter dan dat wordt het vooralsnog niet...
In sommige gevallen kun je proberen aan een geur een kleur toe te kennen, die je met die geur associeert. Een voorbeeld: waar denk je aan als ik een geur "geel" noem?
In aanvulling: er is in veel talen maar 1 geur die een echte naam heeft die niet tot stand komt door een vergelijking met andere geuren. De meeste geuren zijn "citroenachtig" of "ruikt naar dennenaalden", maar dat geldt niet voor "MUF".