Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
willyb
Artikelen: 0

Meeteenheid geur

Recent kwam ik in aanraking met een geur die ik moest omschrijven. Knap lastig, want hoe omschrijf je geur.

Bij geluid kun je de dBs per frequentie geven.

Bij licht de kleur en lichtintensiteit.

Maar bij geur? Wat is de meeteenheid eigenlijk van geur?

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

willyb

Re: Meeteenheid geur

Parts per million (ppm) is overigens niet wat ik bedoel. Dat geeft geen geur aan, alleen hoeveelheid.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ArcherBarry

ppb/ppm is voor geur componenten de manier om hoeveelheden ja, net als lumens voor licht intensiteit.

Een geur kan je omschrijven waar het naar ruikt, maar ik denk dat je meer op moet kijken naar de stof, stof eigenschappen en concentratie, en dat zijn 3 verschillende dingen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Marko
Moderator

Er bestaan ook schalen die de relatieve concentratie weergeven (ten opzichte van de menselijke detectiegrens), de ervaren intensiteit en de geurervaring zelf (prettig/onprettig/onuitstaanbaar etc.), maar die laatste zijn nogal subjectief.

Geur is enorm complex. Onze ogen hebben 3 soorten kegeltjes en staafjes. In totaal 4 verschillende receptoren waarmee onder alle omstandigheden de visuele waarneming wordt gedaan. Vergelijk dat eens met de honderden geur-receptoren hebben, waarbij ook nog eens individuele verschillen bestaan. Bij de een zijn andere receptoren actief dan bij de ander.

Veel meer receptoren dus, en vermoedelijk binden stoffen aan meerdere receptoren waarbij de combinatie uiteindelijk de geur-ervaring bepaalt. 

Omschrijven is dus lastig, je kunt hooguit een geur vergelijken met iets waar het op lijkt. De geur van vers fruit, dennennaalden, houtachtig, scherp, zout, rotte eieren, noem maar op. Beter dan dat wordt het vooralsnog niet...

In sommige gevallen kun je proberen aan een geur een kleur toe te kennen, die je met die geur associeert. Een voorbeeld: waar denk je aan als ik een geur "geel" noem?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

rwwh

In aanvulling: er is in veel talen maar 1 geur die een echte naam heeft die niet tot stand komt door een vergelijking met andere geuren. De meeste geuren zijn "citroenachtig" of "ruikt naar dennenaalden", maar dat geldt niet voor "MUF".

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!