Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Neemt het geloof in complottheorie

Ik keek net op de site van de Nationale Wetenschapsquiz 2015 en geloof het of niet ik zag iets verdachts. Kijk eens naar de man in het publiek rechts beneden. Die bestaat uit twee aan elkaar geplakte helften!

complot
complot 1244 keer bekeken

Er is dus alle reden aan te nemen dat de zaak gefaket is. Maar waarom zou dat zo zijn? Nou dat is wel duidelijk: de vrije nieuwsgaring op het internet vormt een bedreiging voor de gevestigde wetenschap en de daarmee verstrengelde belangen van het militair-industrieel complex. Het is immers voor de Illuminati (laten we ze maar gewoon bij de naam noemen) van belang de touwtjes stevig in handen te houden, en ervoor te zorgen dat door de gevestigde wetenschap (en de daarmee heulende omroepen) alleen die theorieën verspreid worden die bij de versie van de geschiedenis passen die ons door de Illuminati wordt voorgeschoteld. Die complotten gaan veel verder dan ik voor mogelijk hield! :?

Verborgen inhoud
O zalige ironie. :mrgreen:
Reacties graag zonder gebruik van AI.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

anusthesist

Volgens mij zijn het shapeshifting Reptilians, maar goed...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

Rhiannon schreef: Wat ik mij afvraag is of er overeenkomst is tussen mensen die geloven in complottheorieën. Het lijkt me dat leeftijd of afkomst toch misschien wel van invloed zijn. Als ik mensen complottheorieën hoor uiten, gaat het vaak om mensen met een lagere opleiding die bovendien vrijwel niet vatbaar zijn voor argumenten, sterker nog, die ontkenning van hun theorie vaak zien als bewijs dat zaken in de doofpot worden gestopt.

Voor wat achtergronden zie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theory

Het is kennelijk een complex fenomeen.
Professor Puntje

Wat bij complotdenkers ook nog een rol zou kunnen spelen is een diep gevoelde weerzin tegen het kille wetenschappelijke wereldbeeld waarin enkel feiten (wat bestaat) tellen en waarin waarden (wat idealiter zou moeten zijn) irrelevant zijn. In zijn waanwereld herstelt de complotdenker de magische wereld van het spookje waarin goed en kwaad nog een duidelijk onderscheiden objectieve realiteit hebben.
WillemB

Tav je foto van de Quiz,

In de media, worden foto's en beelden vaak hergebruikt , geplakt ed, vaak aan gebrek van recente foto's.
Je ziet het vaak bij rampen of aanslagen, dat foto's van andere rampen of aanslagen opnieuw gebruikt
worden....

Dat is niet handig omdat dit sterk voer geeft voor allerlei theorieën, maar het lijkt wel veel op 1984,
waarin ze ook foto's zitten te bewerken... 

Het plakken en opnieuw gebruiken, ondermijnt tevens de geloofwaardigheid, wat ook niet handig is.
maar het is zo makkelijk en je bent snel met het nieuwe nieuws
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
zenn

Nog een vorm van complottheorieën zijn de subliminale boodschappen die bv. in reclame zitten.Soms geloof ik dit zelf dat het misschien wel zou kunnen dat de makers van deze reclame z'n boodschappen meegeven, maar met welk doel?
in bijlage enkele voorbeelden:
Bijlagen
image se
image se 1246 keer bekeken
camel-subliminal-messaging
camel-subliminal-messaging 1246 keer bekeken
Professor Puntje

gallo

Misschien wordt deze post gezien als controversieel maar het is een serieus issue dat mij tegenwoordig niet loslaat dus ik hoop op een nuttig antwoord.

Aansluitend op de vraag van Bartjes vraag ik me namelijk af: is er wel eens onderzoek gedaan naar de invloed van buitenlandse krachten? Zoals bijvoorbeeld de Russen die onrust willen onder het Amerikaanse volk enzovoorts? Of wordt dat allemaal strikt geheim gehouden? Want net zoals wij natuurlijk naar het buitenland gaan en dan eerst het volk overtuigen van de meerwaarde van democratie, en daarna pas een opstand veroorzaken, zo zouden onze tegenstanders natuurlijk ook te werk kunnen gaan. 

De reden dat ik dit vraag is omdat ik me de laatste tijd een beetje verbaas over India/Pakistan. Een aantal feiten:
- Tupac shakur die het hele complottheorieeen gedoe tegen illuminati (alziend oog? katholieke kerk?) en alles is begonnen. (en snoop dogg enz).
- De Indiase god Shiva ('god van destructie') als symbool voor het geldverslindende CERN, met allemaal wetenschappers die rare dansjes doen enzo.
- de EU met als hoofdkantoor de toren van Babylon zal ik maar even buiten beschouwing laten
- De twintowers en alles wat daaruit volgde: de daders kwamen volgens mij ook vooral uit die regio pakistan/india en bin laden is er ook gepakt.
- 10 keer zo goedkoop als de NASA een sateliet in een baan om Mars brengen met een eigen techniek.
- De koh - i - noor, duurste en meest legandarische diamant uit de geschiedenis, was ooit van india/pakistan maar rond 1500 door de Engelsen geroofd en zit nu op de kroon van de koningin van Engeland, Pakistan en India willen m graag terug.

Zijn dit nu losstaande feiten of is er een verband? Ik kan me best voorstellen dat India (ik dacht voorheen altijd vooral aan China) enzo vroeger de macht hadden en dat die op een gegeven moment is overgenomen door meer blankere volken. Opzich denk ik dat dat ergens goed voor de wereld is geweest, ik bedoel we kunnen nu dingen die we toendertijd niet konden, de mensheid is een stuk slimmer geworden (ervanuitgaand dat onze geschiedenis naar waarheid verteld wordt op school). Daar heeft India zelf trouwens ook erg aan bijgedragen. Maarja anderzijds verpesten we de aardbol ook weer als een stel randdebielen als we zo nog 30 jaar doorgaan zijn straks alle dieren dood en staat er geen boom overeind. Is dat dan waarom India de macht terug wil? Doen ze het zelf dan beter? Wat speelt er hier precies en wat vind men ervan?

Of zie ik spoken?

gallo

Trouwens even een nuance: Shiva als godin van destructie is discutabel op Wikipedia staat ze juist als godin van Welzijn en kennis. Maar feit blijft dat het een hindoe-god is. Met India bedoel ik ook natuurlijk ook hun leiders, niet de gemiddelde burger op straat.  
Professor Puntje

@ gallo

Ik zie geen verband tussen de zaken die je daar allemaal opnoemt. Kun je voor een of twee voorbeelden uitleggen wat je bedoeling is?
zenn

Wel zoals vroeger de joden de diamanthandel in Antwerpen controleerde. Is het nu meer in handen van de Indiërs. Hoe of wat is mij nog onduidelijk.
gallo

Ik heb niet echt bedoelingen, heb meer m'n vragen bij de rol van India/Pakistan in de hedendaagse ontwikkelingen, waaronder ook het groeiende geloof in complottheorieën. Kijk een complottheorie is 1 ding, de waarheid is een 2e. Ik heb het idee dat India/Pakistan eigenlijk best als verdachte aangemerkt kunnen worden bij die ontwikkelingen maar daar hoor je eigenlijk weinig over. Weet ook niet wat ik ervan moet denken en wat hun beweegredenenen zijn dus hoop dat er wellicht een 'wetenschapper' meer feiten over die rol kan vertellen.
gallo

Nog een dingetje misschien dat iemand daar wat over kan zeggen: de manier van oorlog voeren zoals isis dat doet met hun aanslagen als bijvoorbeeld in Parijs, dus individuen die in het wilde weg schieten op 'foute westerlingen' dat is als ik het niet verkeerd begrijp ook min of meer komen overwaaien uit India. Bijvoorbeeld met de Mumbai attacks. Vroeger werden dat soort aanslagen toch niet echt gepleegd?
Benm

Zijn soortgelijke aanvallen iets nieuws?

In de tijd dat bijvoorbeeld de IRA of ETA actief waren had je ook de nodige aanvallen - welliswaar wat meer gericht tegen overheidsdoelwitten, maar qua stijl zit er niet zoveel verschil tussen.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Professor Puntje

Het aantal zelfmoordaanslagen is de laatste jaren wel extreem toegenomen:

While there were few if any successful suicide attacks anywhere in the world from the end of World War II until 1980,[1] between 1981 and June 2015, a total of 4,620 suicide attacks occurred in over 40 countries, killing over 45,000 people.[2] During this time the global rate of such attacks grew from an average of three a year in the 1980s, to about one a month in the 1990s, to almost one a week from 2001 to 2003,[3] to approximately one a day from 2003 to 2015.[2] Suicide attacks tend to be more deadly and destructive than other terror attacks[4] because they give their perpetrators the ability to conceal weapons, make last-minute adjustments, and because they dispense with the need for remote or delayed detonation, escape plans or rescue teams.[5] They constituted only 4% of all terrorist attacks around the world over one period (between 1981 and 2006), but caused 32% of all terrorism-related deaths (14,599). Ninety per cent of those attacks occurred in Iraq, Israel, the Palestinian territories, Afghanistan, Pakistan or Sri Lanka.[6] (Over all, as of mid-2015 about 3/4 of all attacks occurred in just three countries—Iraq, Afghanistan and Pakistan.[7])
Suicide attacks have been describes as a weapon of psychological warfare[8] to instill fear in the target population,[9] a strategy to eliminate or at least drastically diminish areas where the public feels safe, and the "fabric of trust that holds societies together".[5]
The motivation of suicide attackers themselves varies. Kamikaze acted under military orders motivated by obedience and nationalism. Before 2003, most attacks targeted forces occupying the attackers' homeland, according to analyst Robert Pape.[10] Anthropologist Scott Atran states that since 2004 the overwhelming majority of bombers have been motivated by the ideology of Islamist martyrdom.[11]

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_attack

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!