De hoeveelheid zelfmoord-aanslagen neemt inderdaad wel toe, ook gezien als percentage op het totale aantale aantal aanslagen. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met islamitisch terrorisme waarbij de eigen dood geen onwenselijke uitkomst is bij het plegen van een aanslag, terwijl dat bij groepen als IRA en ETA wel onwenselijk was (al kwam het er in de praktijk toch wel regelmatig op neer dat de aanslagpleger het niet overleefde).
Wat mij wel opvalt is dat men over het algemeen kiest voor methoden die tamelijk ineffectief zijn qua aantal slachtoffers, maar die wel resulteren in de snelle dood van de aanslagpleger (denk aan een bomvest/gorldel, auto vol explosieven, of zelfs een gekaapt vliegtuig en dergelijke).
Ergens is dit geruststellend: Blijkbaar wil de aanslagpleger zijn leven wel geven, zolang dat gepaard gaat met een relatief snelle dood. Veel gevaarlijker zou het zijn als een aanslagpleger bereid was aanzienlijk leed te verdragen voordat de dood volgde. In zo'n geval kun je denken aan een aanslag door zichzelf te infecteren met een virulente en uiteindelijk dodelijke ziekte, om vervolgens met het OV te gaan reizen om zoveel mogelijk derden bloot te stellen.
Of het met complotten iets van doen heeft weet ik niet, maar ik vraag me soms wel af waarom daders kiezen voor methodes waarbij ze zelf sterven terwijl het 'rendement' aan doden onder het doelwit relatief klein is. Het zou natuurlijk kunnen dat het doden van een tiental vijanden wordt ervaren als 'voldoende' om martelaarschap en een toekomst in het paradijs zeker te stellen. Als altheist kan ik me bij die motivatie niet zoveel voorstellen en lijkt me (vrijwel) iedere handeling die in mijn voorspoedige dood resulteert onwenselijk.
En of je er bang van moet worden is natuurlijk ook een kwestie van relativeren: de kans dat je komend jaar wordt doodgereden, zelfmoord pleegt OF sterft als gevolg van ziekte is aanzienlijk groter dan dat je zult sterven als gevolg van een aanslag.
Puzzels