Ik verbaas me dat Marsi een kolf gekocht heeftt zonder eerst te informeren of die werkelijk bij verwarmen tegen vacuum bestand is, en nu blijkbaar nog steeds te benauwd is om het aan de fabrikant te vragen.
Klopt helemaal, dit ben ik even vergeten. Het is al eerder genoemd vóór het toevoegen van foto's en ik ben blijven zitten met de vraag bij welke van de verschillende fabrikanten die op de kolf staan ik zou moeten aankloppen. Schott denk ik?
Ik vraag me wel af of ze hier nog iets over kunnen zeggen aangezien deze kolf volgens de vorige eigenaar erg oud is (jaar of 15 tot 20) en er verder nooit een herkenbaar iets op zo'n kolf staat wat naar een bepaalde serie of productie verwijst.
De reden van aankoop is niet direct een bepaalde toepassing geweest, iemand bood deze kolf inclusief mantel voor een heel mooie prijs aan die ik eigenlijk niet kon weigeren.
Dat sowieso niet. Het is een type glas (borosilicaat dacht ik) dat bestand is tegen redelijk snelle temperatuurswisselingen, maar daar is alles mee gezegd.
Bedankt, dan is die mythe ook weer de wereld uit.
Er staat best wat kracht op zo'n ding: het oppervlak zal in de orde van 2000 cm2 zijn, en de luchtdruk zet daar ca 1 kg/cm2 op als je het vaccuum trekt. Het ziet er degelijk uit, maar zou je erop vertrouwen dat die kolf twee ton aan gewicht kan houden mits gelijkmatig aangebracht?
Ik verwacht het eerlijk gezegd wel, twee ton klinkt als enorm veel door het grote oppervlak maar het gaat natuurlijk vooral om die 1 kg/cm
2. per vierkante cm zit hier net zoveel kracht op als bij kleinere kolfjes die ook bijvoorbeeld weer veel dunner zijn. nu is het volume wel enorm toegenomen, maar met een dimensie minder hoeft de wanddikte dat niet net zo snel te doen voor dezelfde drukbestendigheid.
Maargoed dat is alleen maar speculeren.
Het wordt inderdaad waarschijnlijk de fabrikant mailen, alhoewel ik me afvraag of ze hier uitspraak over doen.
Ik hoop vooral dat er iemand die het forum leest, toevallig eens ervaring heeft gehad met dit soort dingen.
Tot nu toe heb ik wel enorm veel gehad aan het meedenken.
Ik hoop overigens dat het citeren goed is gegaan, eerste poging.