Puzzel Puzzels
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: vacu

Ik verbaas me dat Marsi een kolf gekocht heeftt zonder eerst te informeren of die werkelijk bij verwarmen tegen vacuum bestand is, en nu blijkbaar nog steeds te benauwd is om het aan de fabrikant te vragen. Maar goed, we zullen het wel horen als de kolf daadwerkelijk gebruikt wordt.

Mijn gedachte gang was juist dat de scheiding van alcohol en water beter zou gaan door het verdwijnen van de azeotroop bij zo'n lage druk,
Ethanol/water azeotroop schuift bij drukverlaging naar steeds hogere ethanolconcentratie en verdwijnt volledig beneden ongeveer 70 mm Hg.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Benm

Ik kan me ergens iets herinneren dat Duran glas altijd geschikt zou moeten zijn voor vacuüm, klopt dat?
Dat sowieso niet. Het is een type glas (borosilicaat dacht ik) dat bestand is tegen redelijk snelle temperatuurswisselingen, maar daar is alles mee gezegd. Of die kolf bestand is tegen vacuum hangt af van, onder meer, de dikte van de want. Nu ziet het er wel degelijk uit, maar ik zou het bij de fabrikant/leverancier toch maar eens navragen.

Er staat best wat kracht op zo'n ding: het oppervlak zal in de orde van 2000 cm2 zijn, en de luchtdruk zet daar ca 1 kg/cm2 op als je het vaccuum trekt. Het ziet er degelijk uit, maar zou je erop vertrouwen dat die kolf twee ton aan gewicht kan houden mits gelijkmatig aangebracht?
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Marsi

Ik verbaas me dat Marsi een kolf gekocht heeftt zonder eerst te informeren of die werkelijk bij verwarmen tegen vacuum bestand is, en nu blijkbaar nog steeds te benauwd is om het aan de fabrikant te vragen.

Klopt helemaal, dit ben ik even vergeten. Het is al eerder genoemd vóór het toevoegen van foto's en ik ben blijven zitten met de vraag bij welke van de verschillende fabrikanten die op de kolf staan ik zou moeten aankloppen. Schott denk ik?

Ik vraag me wel af of ze hier nog iets over kunnen zeggen aangezien deze kolf volgens de vorige eigenaar erg oud is (jaar of 15 tot 20) en er verder nooit een herkenbaar iets op zo'n kolf staat wat naar een bepaalde serie of productie verwijst.

De reden van aankoop is niet direct een bepaalde toepassing geweest, iemand bood deze kolf inclusief mantel voor een heel mooie prijs aan die ik eigenlijk niet kon weigeren. 

Dat sowieso niet. Het is een type glas (borosilicaat dacht ik) dat bestand is tegen redelijk snelle temperatuurswisselingen, maar daar is alles mee gezegd. 

Bedankt, dan is die mythe ook weer de wereld uit.

Er staat best wat kracht op zo'n ding: het oppervlak zal in de orde van 2000 cm2 zijn, en de luchtdruk zet daar ca 1 kg/cm2 op als je het vaccuum trekt. Het ziet er degelijk uit, maar zou je erop vertrouwen dat die kolf twee ton aan gewicht kan houden mits gelijkmatig aangebracht?

Ik verwacht het eerlijk gezegd wel, twee ton klinkt als enorm veel door het grote oppervlak maar het gaat natuurlijk vooral om die 1 kg/cm2. per vierkante cm zit hier net zoveel kracht op als bij kleinere kolfjes die ook bijvoorbeeld weer veel dunner zijn. nu is het volume wel enorm toegenomen, maar met een dimensie minder hoeft de wanddikte dat niet net zo snel te doen voor dezelfde drukbestendigheid.
Maargoed dat is alleen maar speculeren. 

Het wordt inderdaad waarschijnlijk de fabrikant mailen, alhoewel ik me afvraag of ze hier uitspraak over doen.
Ik hoop vooral dat er iemand die het forum leest, toevallig eens ervaring heeft gehad met dit soort dingen.

Tot nu toe heb ik wel enorm veel gehad aan het meedenken.
Ik hoop overigens dat het citeren goed is gegaan, eerste poging.

Pinokkio
Pluimdrager

aangezien deze kolf volgens de vorige eigenaar erg oud is (jaar of 15 tot 20)
Er staat West Germany op de kolf, dus het lijkt me dat de kolf minstens 26 jaar oud is, gemaakt vóór de val van de Berlijnse muur.

Probleem met oud tweedehands glaswerk is dat je niet weet hoe vaak en hoe heftig het in het verleden gestoten is waardoor het wellicht microscheurtjes bevat.
Benm

Dat kan inderdaad lastig zijn, en ik vraag me bovendien af of die kolf zou uit de fabriek is gekomen, of dat bijvoorbeeld het kraantje onderaan later door een glasblazer is aangebracht. Ambachtslieden die lab glaswerk maken kunnen dat soms zo goed dat je niet kunt zien of het origineel of achteraf is.

Op een gegeven moment is het denk ik 'one way to find out'. Ik zou er wel een netje omheen aanbrengen om grote splinters te vangen en het in een gesloten zuurkast (of afgeschermd door een blast shield) vacuum te trekken, uiteraard zonder inhoud.

Indien volledig integer denk ik niet dat het zal imploderen, maar zoals gezegd weet je eigenlijk niet wat er allemaal met deze kolf gebeurd is in het verleden, en zou men dingen gedaan kunnen hebben die zwaktes opleveren. Dan kan ook iets zijn als herhaaldelijk de kolf bloedheet in een koelbad dompelen oid, je weet het maar nooit.
Marsi

Bedankt voor de reacties. 

Slimme opmerking over het ´west germany´ op de kolf, hier had ik even niet aangedacht.
Als ik wat meer tijd heb ga ik eens proberen met mijn beste Duits een brief naar Schott te sturen, maar door de leeftijd verwacht ik geen uitspraak.

klopt inderdaad dat er altijd dingen kleine beschadigingen hebben opgeleverd. wat ik wel zo goed als zeker weet is dat de kolf de laatste 15 tot 20 jaar bij iemand op zolder heeft gestaan. verkleint de kans wel aanzienlijk... maar je weet het maar nooit, vooral met zo´n groot iets.
Als ik het ga proberen is het minimaal in een zuurkast, en als ik iets van een gaasnet kan maken ervoor gaat die er ook overheen. 

Over het kraantje. zoals op een van de foto´s te zien staat hier een apart merk op. ´KL , made in holland´ dat kan er inderdaad op wijzen dat deze later is vastgezet. ik neem aan dat als dat goed gebeurt is het verder weinig uitmaakt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Benm

Assumption is the mother of all **** - ook waar het gaat om achteraf aangebrachte kraantjes en de gevolgen voor de integriteit van de hele kolf. Zoiets aanbrengen vereist dat je een gat smelt en dergelijke, niet altijd bevorderlijk voor de sterkte van een kolf, zelfs niet als je het netjes afwerkt.

Zo'n netje aanbrengen is sowieso verstandig, het heeft dubbel nut: Het vangt grote brokstukken bij een implosie, maar voorkomt ook dat je met bijvoorbeeld een andere kolf direct tegen die onder vacuum kunt stoten. Er is niets high-techs aan, het is gewoon een plastic netje dat bijvoorbeeld slijters ook gebruiken om flessen drank om te voorkomen dat ze tegen elkaar aan stoten in een tas oid en daardoor breken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!