Brede vraag, maar laat ik toch eerst maar met deze vraag beginnen.
Kan altijd nog meer verdieping vragen op specifieke antwoorden.
Moderator: Rhiannon
Het is inderdaad niet steeds makkelijk om te weten wat een echt wetenschappelijke bron is. Als je voldoende van het topic kent, dan herken je vaak wel of er 'verdachte' zaken in het artikel staan of niet. Anders wordt het niet makkelijk. Mensen die afstudeerden in een bepaalde materie (bv. een wiskundige, een arts, psycholoog, taalkundige, economist,... ) heeft vaak voldoende basiskennis en verdiepende kennis opgedaan tijdens zijn studie, waardoor die ook uitspraken kan doen over zijn vakmaterie zonder dat die meteen naar wetenschappelijke bronnen moet verwijzen.... Vervolgens vraag ik mij af wat voor bronnen het meest waardevol zijn om in te brengen in een discussie en hoe deze bronnen op waarde in te schatten. In een goede discussie zou je dus met bronnen moeten aankomen die te controleren zijn, en waarvan men mag aannemen dat deze bronnen ook correct zijn. Nu heb ik her en der wat informatie gevonden over waar een bron eventueel aan moet voldoen voor wetenschappelijke doeleinden, maar dit is niet erg handig en snel uit te zoeken.
Zijn er een paar simpele basisregels waaraan een bron moet voldoen voor wetenschappelijke discussies, en hoe deze snel te herkennen.
Dido schreef:In de geneeskunde en de psychologie (mogelijks ook in andere wetenschapsgebieden) zijn meta-analyses en reviews (dit zijn 2 soorten onderzoeken die op een bepaalde manier worden gevoerd) vaak van hogere waarde ook. Eén van deze 2 woorden zit dan vaak ook vervat in de titel van het artikel of in de abstract (de korte samenvatting van het artikel).
Freshman schreef: Bestaat er een (on)geschreven regel die je kunt hanteren voor de opbouw van een argument zodat je overzichtelijk je standpunt kunt overbrengen, zoals bijvoorbeeld:
- Onderwerp
- Inleiding
- Verdieping
- Conclusie
- Bronvermelding