Puzzel Puzzels
Vrouwtjeskip3
Artikelen: 0

Stank cre

Beste,

Mijn naam is Henri en ik weet niet veel van scheikunde. Waar ik wel veel van weet is hout bewerking! Ik reageer op hout forums waar ik kan helpen. Dus ik hoop dat jullie dit als een credit zien en mij willen helpen met mijn vraag

Wellicht zijn sommige van jullie bekend met het festival de Zwarte Cross. Het is niet echt een race maar meer een carnavals optocht waar het voertuig zo gek mogelijk moet zijn. Vorig jaar hebben wij meegereden met een soort solar voertuig. We creëerden een grote hoeveelheid rook die over het voertuig heen waaide waardoor onze zonnecellen “nutteloos” waren. We deden dit door diesel in te spuiten op het spruitstuk (heet oppervlak). Dit creëerde grote hoeveelheden rook! (zie foto)

Dit jaar rijden we weer mee en wel met een grote WC-pot! (Vraag me niet waarom) We willen dit jaar een enorme stank creëren. Deze stank moet ongeveer naar rotte eieren stinken en niet te schadelijk zijn voor de mensheid. De stank moet wel goed overheersend zijn. Het zou geweldig zijn als we dit ook konden inspuiten bij het spruitstuk en dat de verbranding een ongelofelijk stank veroorzaakt.

Zoals ik zal verteld weet ik niks van scheikunde, maar ik ben in Rotorua (Nieuw-zeeland) geweest. Het gebied is daar thermisch en er hangt een ongelofelijke stank in de stad. Deze geur moeten we hebben! De mensen vertelde mij dat dit komt door zwavel, maar verder wisten ze niks....

Het zou geweldig zijn als iemand mij hiermee kan helpen!

Groeten,
Nieuwendijkse zwarte crossers! 
Bijlagen
IMG_3746
IMG_3746 1239 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Benm

Re: Stank cre

Stinkende zwavelverbindingen zijn eigenlijk allemaal schadelijk voor de gezondheid. In kleine concentraties vallen de acute gevaren vaak nog wel mee, maar bij iets als zwavelwaterstof (dat nogal naar rotte eieren ruikt) is een wat hogere concentratie dodelijk, terwijl je het op dat punt nauwelijks meer ruikt (het vernield je geur-receptoren voordat het je helemaal omlegt).

Er zijn wel stoffen met andere geuren die onplezierig zijn maar niet direct schadelijk.

Ik vraag me echter af of het verstandig is iemand daar meer over te vertellen die rookwolken maakt door diesel over een heet spruitstuk te spuiten. Het effect is best spectaculair, maar als dat fout gaat wordt het opeens een hele grote vuurbal ipv een mooie rookwolk.
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Vrouwtjeskip3

Beste Benm,

Wij zijn ons na de cross bewust geworden van de gevaren, zoals ik al zei, ik weet niks van scheikunde. Vandaar dat wij zoeken naar een alternatief om toch "entertainment" te zijn.

Met vriendelijke groet,
Nieuwendijkse zwarte crossers.
Back2Basics

Wellicht kun je aan een Mephitidae (* komen? Huren, leasen, of via een Amerikaanse kennis die bij KLM werkt? Van horen zeggen is de Mephitis mephitis (** de absolute top. Dan nog alleen ervoor zorgen dat het beestje op het juiste moment, en niet te vroeg zijn verdedigingsmiddel rondspuit. Het schijnt dat je de geur er nooit meer af krijgt, dus die toiletpot ga je niet meer kunnen gebruiken.
Je hebt ook kans dat jullie het volgend jaar niet meer mee mogen doen.

(* Een lid van de stinkdierenfamilie
(** Een gestreepte skunk

Als dat niet lukt zou je een hoeveelheid Munster kaas (uit de Vogezen) kunnen laten uitsmeren -door een vrijwilliger- op een grote plaat, of groot kleed. Een kilootje lijkt me wel genoeg.
Sommige kaashandelaren willen het wel voor je bestellen. Anderen zeggen het niet te doen om de klanten niet uit de winkel te jagen.
Thionyl

Waarom niet het tegenovergestelde? Een parfumlucht of zo.

Trouwens ook al heb je geen verstand van chemie, dat het nogal milieubelastend is, zal je toch wel duidelijk zijn. Hoop ik. 
LiA
Marsi

Ik denk dat er wel wat mogelijkheden zijn om het gewenste effect te behalen, maar om toxische effecten te verkleinen zou het rondspuiten van welke stof dan ook, héél goed verdeelt moeten zijn.

Bepaalde stoffen zouden best in slechts fracties van hun MAC-waarde al het gewenste effect kunnen bereiken. 

Maar het moet niet zo zijn dat iemand voor een spuit uitgang dan opeens een 100 keer zo grote dosis krijgt. 

Ik dacht zelf meteen aan iets als cadaverine, maar dat schijnt ook (licht) toxisch te zijn.

Er zijn vast wel mensen hier die nog wat sterk ruikende esters kunnen noemen.

Ik ben eens op een lab geweest, waar 3 maanden geleden in een bepaalde ijskast een fles met een ester had gestaan met een nogal vervelende geur. Zelfs na afwezigheid van die maanden van het betreffende middel veroorzaakte de geur nog steeds het wegrennen van mensen als de koelkast eventjes geopend werd.

overigens komt boterzuur ook zo even in me op, maar daarvan heb ik ook even geen idee van de veiligheid. 

Bij nader inzien is misschien een commercieel 'stink' product misschien een beter idee, aangezien chemische stoffen toch altijd wel een risico zijn.
Benm

Iets als cadeverine is qua giftigheid wellicht niet eens zo bezwaarlijk, maar of het nou wenselijk is dat de hele boel naar rottende lijken gaat ruiken met overgevende mensen en dergelijke als gevolg?

Bij zo'n toilet-ding denk ik dat je eerder een poep/pislucht wilt, maar dat zijn allemaal vrij gevaarlijke stoffen.
Victory through technology
Vrouwtjeskip3

Bedankt voor alle reacties! Wij willen inderdaad geen overgevende mensen. Wij willen dat de mensen "stront" ruiken als we voorbij rijden. Hoe wordt de stank veroorzaakt als de boeren hun mest uitrijden op het land? Is dit eventueel te verwezenlijken (zonder 3000 liter stront mee te nemen) met een intense geur, zonder schadelijke stoffen. 

En zoals Marsi als aanbracht, wellicht is een commercieel "stink" product een uitkomst. Enige ervaring mee om dit misschien zelf te maken? En hoe verspreiden we dit het beste? 
Vrouwtjeskip3

Thionyl schreef: Waarom niet het tegenovergestelde? Een parfumlucht of zo.

Trouwens ook al heb je geen verstand van chemie, dat het nogal milieubelastend is, zal je toch wel duidelijk zijn. Hoop ik. 
Dat begrijpen we Thionyl, maar met jou antwoord wordt de wereld ook niet beter.....
Thionyl

Beter? Nou ja, ga dan maar flyers uitdelen, van kringlooppapier, met het woord stank er op. 
LiA

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Papatom

Ik kom uit zuid limburg en was een paar jaar geleden getuige van de stank van rotte vis tijdens de carnavalsoptocht. Een grapjas had een zalm laten rotten en aan een stok gehangen zodat die toch bijzonder stonk. Op die manier had hij wel de aandacht van iedereen. Maar daarna kwam hij geen kroeg meer binnen.....

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!