Hallo,
Ik las laatst onderstaand verhaal, en ik vroeg mij af of dit klopte, weet iemand dit? Ik heb het gepost bij scheikunde, maar het had net zo goed bij bio gekund.
Kan iemand verifiëren dat onderstaand verhaal juist is? Want ik vroeg mij af of er in ons regenwater H2O2 voorkwam, waterstofperoxide, is dit niet onstabiel zodat het uit elkaar valt voordat het de aarde bereikt? Zou het dan ook in rivierwater voorkomen?
Ben benieuwd, hier komt ie:
De zuurstof die wij inademen in gasvorm is O2, twee zuurstofmoleculen aan elkaar gekoppeld. Deze zuurstof bevindt zich overal om ons heen en reikt letterlijk tot aan de hemel. Als de O2 dicht in de buurt van UV-stralen (van de zon) komt worden de twee zuurstofmoleculen door inwerking van UV-licht uit elkaar getrokken en worden losse zuurstofmoleculen (O1). De natuur streeft altijd naar binding van zuurstofmoleculen, dus deze losse O1-moleculen binden zich weer aan de O2 in de lucht, waardoor je O2 + O1 = O3 krijgt, oftewel: ozon. De kleur van ozon is blauw en dat is wat je ziet als er sprake is van een mooie, heldere hemel.
Deze O3 is zwaarder dan O2 vanwege het extra molecuul en komt naar beneden vallen onder invloed van de zwaartekracht. De natuur streeft echter ook naar symmetrie, dus: even getallen. O3 is niet in evenwicht en dus zal de zuurstof zodra het de kans krijgt het extra zuurstofmolecuul willen afstoten om weer O2 te worden.
Onder invloed van de warmte van de zon verdampt zeewater, waardoor de mineralen achter blijven (zeezout is niets anders dan de minerale inhoud van zeewater, minus het water) en dit gedemineraliseerde water stijgt op in gasvorm en maakt ook onderdeel uit van de lucht om ons heen. Als wij mensen water ontdoen van zijn minerale informatie destilleren wij het, maar onder invloed van de zon creeert de natuur dus ook haar eigen ‘gedestilleerde’ water. De formule voor dit water is H2O, 2 waterstofmoleculen gekoppeld aan 1 zuurstofmolecuul (je zou het dus ook kunnen zien als H2O1). Dit water verzamelt zich in regenwolken. De ozon (O3) die naar beneden dwarrelt vindt op zijn weg naar beneden dit water en dit is een uitgekiende gelegenheid om het extra zuurstofmolecuul af te stoten aan dit water, waardoor er H2O2 ontstaat. Het is deze H2O2 die als regenwater naar beneden komt in de vorm van neerslag.
Alvast bedankt hoor.
Groeten Peter Patenburg
Puzzels