Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
peterpan
Artikelen: 0

H2O2 in de natuur reactie

Hallo,

Ik las laatst onderstaand verhaal, en ik vroeg mij af of dit klopte, weet iemand dit? Ik heb het gepost bij scheikunde, maar het had net zo goed bij bio gekund.
Kan iemand verifiëren dat onderstaand verhaal juist is? Want ik vroeg mij af of er in ons regenwater H2O2 voorkwam, waterstofperoxide, is dit niet onstabiel zodat het uit elkaar valt voordat het de aarde bereikt? Zou het dan ook in rivierwater voorkomen?

Ben benieuwd, hier komt ie:

De zuurstof die wij inademen in gasvorm is O2, twee zuurstofmoleculen aan elkaar gekoppeld. Deze zuurstof bevindt zich overal om ons heen en reikt letterlijk tot aan de hemel. Als de O2 dicht in de buurt van UV-stralen (van de zon) komt worden de twee zuurstofmoleculen door inwerking van UV-licht uit elkaar getrokken en worden losse zuurstofmoleculen (O1). De natuur streeft altijd naar binding van zuurstofmoleculen, dus deze losse O1-moleculen binden zich weer aan de O2 in de lucht, waardoor je O2 + O1 = O3 krijgt, oftewel: ozon. De kleur van ozon is blauw en dat is wat je ziet als er sprake is van een mooie, heldere hemel.
Deze O3 is zwaarder dan O2 vanwege het extra molecuul en komt naar beneden vallen onder invloed van de zwaartekracht. De natuur streeft echter ook naar symmetrie, dus: even getallen. O3 is niet in evenwicht en dus zal de zuurstof zodra het de kans krijgt het extra zuurstofmolecuul willen afstoten om weer O2 te worden.
Onder invloed van de warmte van de zon verdampt zeewater, waardoor de mineralen achter blijven (zeezout is niets anders dan de minerale inhoud van zeewater, minus het water) en dit gedemineraliseerde water stijgt op in gasvorm en maakt ook onderdeel uit van de lucht om ons heen. Als wij mensen water ontdoen van zijn minerale informatie destilleren wij het, maar onder invloed van de zon creeert de natuur dus ook haar eigen ‘gedestilleerde’ water. De formule voor dit water is H2O, 2 waterstofmoleculen gekoppeld aan 1 zuurstofmolecuul (je zou het dus ook kunnen zien als H2O1). Dit water verzamelt zich in regenwolken. De ozon (O3) die naar beneden dwarrelt vindt op zijn weg naar beneden dit water en dit is een uitgekiende gelegenheid om het extra zuurstofmolecuul af te stoten aan dit water, waardoor er H2O2 ontstaat. Het is deze H2O2 die als regenwater naar beneden komt in de vorm van neerslag.

Alvast bedankt hoor.
Groeten Peter Patenburg

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Marko
Moderator

Re: H2O2 in de natuur reactie

Het is chemisch gezien nauwelijks mogelijk om meer fouten in 1 zo'n stukje te proppen.

Regenwater is H2O, geen H2O2. Ozon is niet blauw, en ozon valt niet omlaag. Verder reageert ozon niet met water in de wolken. Ozon reageert met de eerder in het verhaal genoemde losse O-atomen tot 2 nieuwe O2-moleculen. En met CFK's en stikstofoxides, maar dat is niet de bedoeling.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

peterpan

Thanks

Is er überhaupt waterstof peroxide aanwezig in de atmosfeer? en/of op aarde in (natuurlijk) water?
NW_

Inderdaad, het door de topicstarter aangehaalde tekstje bevat nogal wat nonsens. Er is geen waterstofperoxide aanwezig in de atmosfeer en ook niet in water onder natuurlijke omstandigheden. Daar is de molecule te onstabiel voor. Het ontbindt vrij snel onder invloed van warmte en licht.
Thionyl

Sommige dieren maken het en gebruiken het om zich te verdedigen. Dus het is een Aards- bekende stof.
LiA
peterpan

Ja klopt dat heb ik ook gelezen. Maar er zijn ook mensen die beweren dat het vroeger een onderdeel uitmaakte van onze voeding, denk aan het drinken van regenwater of uit rivieren. Deze zelfde mensen beweren ook dat het drinken van H2O2 verdund met water goed voor je lichaam is en het voorziet van extra zuurstof, dus vandaar dat ik meer over deze stof te weten wil komen, en of zulke beweringen hout snijden. Ik vroeg me al af of deze stof opgelost in water wel lang stand kan houden en niet op korte termijn uit elkaar valt waardoor je deze "extra" vrije zuurstof al kwijt bent voordat het ook maar iets in je lichaam bereikt en daar opgenomen kan worden.

Kijk maar eens naar dit verhaal LINK volgens mij klopt hier helemaal niks van.
NW_

Zoals Marko reeds aanhaalde, wat in de link beschreven staat, is een continue aaneenschakeling van fouten. Bovendien is de tekst gramaticaal gezien ook vrij geschreven. Wat er beschreven wordt, leunt sterk aan tegen pseudowetenschap.
Fuzzwood

30% H2O2 in water wordt verscheept in zwart ondoorzichtig plastic flessen met een onderdrukventiel met de opmerking dat ze koel bewaard moeten worden. Dus nee, in water is H2O2 zeker niet stabiel.

Het artikel dat je hebt gevonden is niets meer dan het gebral van iemand die homeopatische zooi probeert te verpatsen. Dat gevoel krijg ik in ieder geval van het gelul over "H2O+" en "informatie in moleculen". En dan heb ik het nog niet over "vloeibaar zuurstof" gehad. Dat bestaat overigens wel, bij temperaturen rond -200 °C.
Thionyl

@ Fuzzwood, mijn 1 liter fles met waterstofperoxide is gewoon van wittig mat plastic. Raakt nu bijna leeg, maar heb hem al ca 5 jaar.  Zo  instabiel is dat spul dus nou ook weer niet, maar wel in de koelkast bewaard. Maar de rest van je betoog onderstreep ik, dat esoterische? denken over homeopathie enz. in deze, is totaal uit de lucht gegrepen. 
Trouwens wij hebben ooit gewerkt met 85% peroxide en op het etiket stond: "Bullitproof", hi hi.

Goed veel succes aan de mensen die dat spul willen drinken, kunnen zich aanscharen bij de bleekwaterdrinkers enz. 
LiA
Vincent van Steeg

Fuzzwood schreef: 30% H2O2 in water wordt verscheept in zwart ondoorzichtig plastic flessen met een onderdrukventiel met de opmerking dat ze koel bewaard moeten worden. Dus nee, in water is H2O2 zeker niet stabiel.

Het artikel dat je hebt gevonden is niets meer dan het gebral van iemand die homeopatische zooi probeert te verpatsen. Dat gevoel krijg ik in ieder geval van het gelul over "H2O+" en "informatie in moleculen". En dan heb ik het nog niet over "vloeibaar zuurstof" gehad. Dat bestaat overigens wel, bij temperaturen rond -200 °C.

Eindelijk mensen met wetenschappelijk beargumenteerde antwoorden. Helaas moet de topicstarter zijn scheikunde nogmaals bijschaven of minder goed gelovig zijn als het om de bron gaat.
peterpan

Vincent van Steeg schreef:  

Eindelijk mensen met wetenschappelijk beargumenteerde antwoorden. Helaas moet de topicstarter zijn scheikunde nogmaals bijschaven of minder goed gelovig zijn als het om de bron gaat.

Dan heb je niet gelezen dat ik het verhaal juist wantrouwde, en mijn vraagtekens erbij had. Vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld puur of H2O2 in de natuur voorkomt zoals in regenwater en/of rivierwater.

Als mensen volwassen zijn en uit het gootsteenkastje allerlei chemische middelen willen drinken, moeten ze dat zelf weten. Als ze dan ook het resultaat ervan hier posten hebben mensen er hier ook nog wat aan, maar die kans is niet met alles aanwezig dat ze dat nog kunnen doen.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Vincent van Steeg

peterpan schreef:  
Dan heb je niet gelezen dat ik het verhaal juist wantrouwde, en mijn vraagtekens erbij had. Vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld puur of H2O2 in de natuur voorkomt zoals in regenwater en/of rivierwater.

Als mensen volwassen zijn en uit het gootsteenkastje allerlei chemische middelen willen drinken, moeten ze dat zelf weten. Als ze dan ook het resultaat ervan hier posten hebben mensen er hier ook nog wat aan, maar die kans is niet met alles aanwezig dat ze dat nog kunnen doen.

Wellicht was mijn eerste argument niet op zijn plaats,

Maar ik weet wel degelijk waar ik over praat :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!