Kijk ook even
hier voor dit soort 230v wisselspanning motoren (die van jou is ook 230v AC).
Ik neem aan dat die DC (gelijkspanning) motoren in het filmpje niet op volle toeren draaiden, en daar zit het probleem met de hierboven aangehaalde enkelfasige kortsluitankermotoren; hun toerental is slecht te regelen en vereist dure frequentieregelaars. Met een eenvoudige dimmer kan dat hier niet. 3000 Rpm wijkt wel erg veel af van de ongeveer 1000 die ik berekende, zodat de bal veel te hard wordt weggeschoten als je het toerental niet kan regelen, tenzij je erg kleine wielen gebruikt.
Er zijn wel 230v AC motoren (met koolborstels, de motoren van boormachines, naaimachines en dat soort apparaten) die heel eenvoudig en goedkoop met een goede dimmer te regelen zijn, maar die zijn op hoge toeren meestal niet zo stil. Je kan directe montage van een wiel op de asjes van die motortjes vergeten, ze zijn te zwak en zullen verbuigen. Dan zit je aan aparte dikkere assen en twee poelies met riem vast. Dit soort motortjes heeft ook bij lagere spanning een fors toerental, dus een overbrengverhouding tussen de poelies is nodig.
Met gelijkspanning kan het ook, dat soort motoren draaien meestal op 12 of 24 volt (DC), zodat je een regelbare voeding van voldoende capaciteit nodig hebt, bij redelijk vermogen niet al te goedkoop. Met die regeling kan je eenvoudig het gewenste toerental instellen.
Waarom je stille motoren met een sensor aan/uit wilt zetten (bij gebruik van wielen) ontgaat mij. Er zit een groot nadeel aan het telkens uitschakelen van de motor; je heb een heel fors vermogen nodig om zo'n motor vanuit stilstand in zeer korte tijd voldoende impulsmoment te geven voor het met de juiste snelheid uitwerpen van de bal. Je kan een veel lichtere motor gebruiken als (na het even op toeren komen van de wielen) de bal behoorlijk lichter is dan de wielen. Het uitwerpen gebeurt dan niet op de power van de motor, maar op het impulsmoment van de wielen.
Ik denk dat je met bijvoorbeeld twee wat zwaardere naaimachinemotoren, een dimmer geschikt voor inductieve last en twee wielen van pakweg 2,5 kg of wat meer per stuk, gemonteerd op een stevige as die met poelies en riemen aangedreven wordt door die vrij kleine motoren een heel eind komt. Die zwaardere wielen zullen relatief weinig toeren kwijtraken door het uitwerpen, zodat die vrij lichte motoren niet veel tijd nodig hebben het toerental weer op het gewenste niveau te brengen.
Een soortgelijke opstelling (maar met tandwielen, die lawaaiig zijn) zie je
hier