Ik wil graag de synthese uitvoeren van benzoëzuur en benzylalcohol uit benzaldehyde via de cannizzaro reactie.

Ik heb deze reactie al eens eerder uitgevoerd, volgens een voorschrift uit het boek practical organic chemistry van Arthur I. vogel.
Hier wordt KOH gebruikt voor de aanlevering van het hydroxide ion.
Nu is door een tekort bij de leverancier na een paar maanden nog steeds geen KOH geleverd, maar ik heb wel NaOH beschikbaar.
Naar mijn idee kan dit gewoon voor de reactie gebruikt worden omdat beide kalium en natrium ionen vrij weinig zullen doen hier.
ik raak aan de twijfel door het gebruik van KOH in dat boek. Waarom kiezen ze juist voor KOH, terwijl in veel andere gevallen NaOH wordt gebruikt voor de meeste standaard gebruiken, en volgens mij ook altijd makkelijker beschikbaar is?
volgens het voorschrift wordt in de eerste stap 27 gram KOH opgelost in 25 ml water en samen met 30 gram benzaldehyde geschudt en een paar dagen weggezet. Ik denk dat oplosbaarheid hier dus ook geen probleem is.
vervolgens wordt er geëxtraheerd met ether om benzylalcohol te extraheren (subvraagje: het extract wordt gewassen met bisulfiet om overig benzaldehyde te verwijderen, weet iemand hier de reactie van? en is een metabisulfiet net zo goed te gebruiken, ja toch?)
destillatie zorgt uiteindelijke voor dat product.
de waterlaag wordt aangezuurd (HCl) om benzoëzuur te laten neerslaan, en ik neem aan dat het hier ook niks uitmaakt dat er natriumbenzoaat aanwezig is in plaats van de kaliumvariant.
Puzzels