Puzzel Puzzels
forumask
Artikelen: 0
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 08:35

temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Weet iemand wat de temperatuur is van ammoniak gas bij absoluut vacuum?
Ik vind alleen de temperatuur bij de de laagste druk 0.06 bar (dit is het tripelpunt), maar in principe kan je bij drukken onder het tripelpunt toch ook lager in temperatuur gaan?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Gebruikersavatar
ArcherBarry
Artikelen: 0
Berichten: 5.256
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:18

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Als er een absoluut vacuüm is, dan zal er ook geen gasvorming amoniak aanwezig zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: ma 20 nov 2006, 21:59

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

forumask schreef: Weet iemand wat de temperatuur is van ammoniak gas bij absoluut vacuum?
Ik vind alleen de temperatuur bij de de laagste druk 0.06 bar (dit is het tripelpunt), maar in principe kan je bij drukken onder het tripelpunt toch ook lager in temperatuur gaan?
Bedoel je: bij welke temperatuur is de verzadigde dampspanning van (vast) ammoniak absoluut nul?
 
Ik denk niet iemand dat ooit experimenteel bepaald heeft, want absoluut vacuum bestaat in de praktijk niet, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat bij 0 Kelvin is, een temperatuur die in de praktijk ook niet te bereiken is.
 
Waarom moet je dit weten?
forumask
Artikelen: 0
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 08:35

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Voor een stressberekening zou ik de bijhorende temperatuur bij vacuum nodig hebben...
Gebruikersavatar
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: ma 20 nov 2006, 21:59

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

Die temperatuur heeft niets van doen met het kookpunt bij vacuum.
 
Gewoonlijk is dat gewoon de minimum temperatuur in de winter. Dat getal hangt af van het land en eventuele eisen van de klant.
 
Een bekend geval in de praktijk is een stoomvat wat bij een storing in de fabriek afkoelt tot omgevingstemperatuur waardoor de stoom condenseert en vrijwel een totaal vacuum creëert. Zo'n vat wordt dan niet alleen berekend voor de ontwerp T en p maar ook voor absoluut vacuum bij (bijvoorbeeld) -20 oC. Er zijn nog andere stoffen met een atmosferisch kookpunt boven die minimum omgevingstemperatuur die door afkoelen een vacuum kunnen creëren.
 
Maar ammoniak heeft een atmosferisch kookpunt onder (bijvoorbeeld) - 20 oC dus afkoelen van een vat met ammoniakdamp naar omgevingstemperatuur zal nooit een totaal vacuum veroorzaken, hooguit een beperkte onderdruk als de minimale omgevingstemperatuur lager is dan -33 oC.
 
Vaak wordt tegenwoordig een hele fabriek ontworpen voor totaal vacuum (full vacuum, FV) omdat men tijdens het opstarten de hele boel verschillende malen vacuum wil kunnen trekken en dat vacuum vervolgens telkens breken met stikstof om alle zuurstof te verwijderen.
Mogelijk is dat ook de achtergrond van jouw opdracht, en dan is de te gebruiken temperatuur in combinatie met absoluut vacuum dus de minimale omgevingstemperatuur.
 
Heb je vat met vloeibare NH3 op hoge druk, en die druk valt om de een of nadere reden weg naar atmosferische druk, dan zal de vloeibare NH3 gaan verdampen waardoor zijn temperatuur zakt naar zijn atmosferisch kookpunt van -33 oC. Maar er ontstaat dan geen vacuum (tenzij een idioot vervolgens zou besluiten de boel vacuum te trekken).
 
Nou wijkt in dit specifieke geval het atmosferisch kookpunt van -33 oC niet zo heel veel af van de minimale omgevingstemperatuur, dus men zou in dit geval -33 in plaats van (bijvoorbeeld) -20 oC kunnen gebruiken. Kwestie van iets meer geld.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

forumask
Artikelen: 0
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 08:35

Re: temperatuur ammoniak absoluut vacuum

De achtergrond van mijn vraag is inderdaad dat het vacuum getrokken wordt bij opstart. Heel erg bedankt voor je verhelderende uitleg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!